رونمایی از 3 محصول قرآنی در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج
کد خبر: 3944138
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
با حضور وزیر ارشاد صورت گرفت؛

رونمایی از 3 محصول قرآنی در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج

در پنجاه‌وهفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از کتاب ترکش دوست‌داشتنی، سامانه «سبد» و فونت رایانه‌ای قرآن کریم‌ رونمایی شد.

رونمایی ترکش دوست داشتنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه‌وهفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز، نهم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از تلاوت قرآن از سوی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، عبدالهادی فقهی‌زاده، دبیر کمیسیون به شرح سه پیش‌دستور جلسه، که رونمایی از سه محصول قرآنی بود، پرداخت.

در این بخش احمد ابوالقاسمی، به بیان توضیحاتی در مورد کتاب ترکش دوست‌داشتنی که در آن به زندگی‌نامه او پرداخته شده است، اشاره کرد و گفت: نویسنده کتاب، محمد خسروی‌راد است که ۳۱ جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس نوشته و در دو نوبت نیز کتاب‌هایش صاحب عنوان کتاب برگزیده سال بوده است.

وی به بیان دو خاطره، تلاوت در سفارت آمریکا و تلاوت سه قاری بین‌المللی در محفلی با حضور دو مستمع پرداخت و افزود: تلاوت قرآن کریم‌ در کشور چندان جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که می‌تواند تأثیرات مهمی بر افرادی که شناختی از اسلام ندارند، بگذارد.‌

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن به بیان‌ توضیحاتی در مورد سامانه «سبد» پرداخت و گفت: مأموریت این سامانه که عنوان کامل آن «سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور» است، معرفی دستاوردها و فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی است. در فاز نخست، نسخه تحت وب و نرم‌افزار موبایلی آن رونمایی می‌شود.

احمد ابوالقاسمی ترکش دوست داشتنی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: در این سامانه، تولیدکننده، محصول خود را معرفی می‌کند. امکان دسترسی به دستاوردها در قالب لینک‌، از دیگر خدمات این سامانه است که از طریق آن می‌توان کتاب‌های حوزه قرآن و مواردی از این دست را بارگذاری کرد. امیدواریم مقدمات آماده‌سازی فاز دو آن برای رمضان سال بعد فراهم شود. در این فاز داشبورد گزارش‌گیری برای مدیران فراهم خواهد شد تا بتوانند در قالب شاخص‌های مختلف از دستاوردها گزارش‌گیری داشته باشند. امکان اضافه شدن محصولات تولید شده در جشنواره‌های قرآنی نیز در این فاز وجود خواهد داشت. همچنین امکان اضافه شدن زبان عربی و انگلیسی نیز در این فاز، لحاظ خواهد شد.

قطبی در پایان بیان کرد: مأموریت اصلی سامانه، معرفی دستاوردهایی است که دسترسی به آن سخت خواهد بود. این سامانه در درون خود سامانه فعالان قرآنی را هم شکل خواهد داد. امیدوارم مصوبه‌ای داشته باشیم که گزارش نهایی اعتبارات واگذار شده نهادهای دولتی برای دستاوردهای قرآنی نیز در سامانه بارگذاری شود.‌

در بخش دیگری از این جلسه سیدعلی سرابی، رئیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم به بیان توضیحاتی درباره فونت رایانه‌ای قرآن کریم پرداخت و گفت: در این جلسه از قلم‌ مصحف شریف نیز رونمایی شد.

همچنین طراح فونت رایانه‌ای قرآن کریم نیز به برخی ویژگی‌های این فونت اشاره کرد و گفت: این فونت براساس استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است و حروف‌چینی آن برای مصاحف و کتب ادعیه کاربرد بسزایی دارد. یک سری ویژگی‌ها که در فونت‌های دیگر نیست، در این فونت وجود دارد که یکی از آنها ویژگی منحصرش در اعراب‌گذاری است.

وی افزود: این فونت مشتمل بر ۱۲۴۰ کاراکتر است که ۵۳۳ نگاره آن ترکیبی و ۴۰۳ نگاره، مفرد است. سایر نگاره‌ها نیز خاص این فونت است. همچنین این فونت امکان درج شکل‌های متفاوتی از حروف ترکیبی را دارد. امکان استفاده از این فونت در نرم‌افزارهای مختلف موبایل و موارد رومیزی وجود دارد. همچنین قابل آمارگیری بودن فونت، ویژگی مهم دیگر آن است.

انتهای پیام
captcha