رونمایی از محصولات جدید در جلسات آتی کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن
کد خبر: 3945196
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
عزیززاده خبر داد:

رونمایی از محصولات جدید در جلسات آتی کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به رونمایی‌های صورت گرفته در جلسه پنجاه‌وهفتم کمیسیون گفت: از این پس و تا پایان شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰، در هر جلسه از کمیسیون، چندین محصول و دستاورد قرآنی رونمایی می‌شود.

رونمایی از محصولات جدید قرآنی در جلسات آتی کمیسیون تبلیغ و ترویج / تعیین تکلیف چالش اعزام تا دو هفته آینده

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن روز گذشته، ۱۳ دی‌ماه با حضور محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و اجرا و کارشناسی، جواد نصیری با موضوع بررسی آخرین وضعیت کمیسیون به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

در ابتدای این برنامه، عزیززاده به تبیین آخرین دستور جلسه این کمیسیون که روز نهم دی‌ماه برگزار شد، پرداخت و گفت: بررسی آیین‌نامه داخلی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور یکی از موارد بود. بعد از تشکیل این ستاد، آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شد، طی سال‌های گذشته، آئین‌نامه در داخل خود ستاد، تغییراتی داشت، نسخه تغییر کرده با نسخه ابلاغ شده در زمان تشکیل آن تناقضاتی داشت که در دور جدید مدیریت ستاد، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه این ستاد از کارگروه‌های اقماری کمیسیون است برای تأیید نهایی باید در صحن کمیسیون، مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی افزود: این آیین‌نامه ۱۶ مهرماه در ستاد عالی به تصویب رسید و جلسه نهم دی‌ماه کمیسیون اعلام وصول شد. به پیشنهاد اعضای کمیسیون ۱۷ مورد اصلاحی در آیین‌نامه به وجود آمد و کلیات و جزئیات آن مورد تأیید قرار گرفت.‌ دو بند اختلافی دارد و مقرر شد در روزهای آتی کارگروهی تشکیل شود تا مستندات این اختلافات مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه در جلسه آینده کمیسیون ارائه دهد.

عزیززاده در مورد دائمی بودن استقرار ستاد عالی مسابقات کشور در سازمان اوقاف، بیان کرد: هرگونه تغییر در ترکیب ستاد باید از سوی ستاد مطرح و در کمیسیون تصویب شود. آنچه الان به عنوان جایگاه ستاد در آیین‌نامه فعلی وجود دارد، ریاست بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه و نیابت رئیس نیز بر عهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امورات اجرایی هم در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مدیریت می‌شود. ۱۷ دستگاه در این ستاد نماینده دارند و چهار نفر هم صاحب‌ نظر حقیقی هستند. دستگاه‌ها مجوز برگزاری مسابقات خود را باید از این ستاد دریافت کنند.

مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم درباره موارد اختلافی برای تصویب نهایی آیین‌نامه ستاد عالی مسابقات، اظهار کرد: یکی از وظایف ستاد در آیین‌نامه، تعیین ضوابط اعزام نمایندگان ایران به مسابقات قرآن سایر کشورها هست که هم‌اکنون از موارد اختلافی است. گفت‌وگو بر سر این است که علاوه بر ضوابط، مصادیق نیز از سوی کدام مرجع تعیین شود؟ و نسبت ستاد با کمیته اعزام و دعوت از قاریان چه خواهد بود؟ هر دو طرف اختلاف، مستنداتی دارند که این مصادیق، باید از سوی آنها تعیین شود. بر همین اساس مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا مستندات هر دو طرف را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به صحن کمیسیون بیاورد.

تعیین تکلیف ضوابط اعزام قاریان تا دو هفته آینده

عزیززاده در مورد موضع کمیسیون در این مورد اختلافی بیان کرد: ما مانند سایر موضوعاتی که مطرح می‌شود در این مورد خاص نیز صرفا بررسی فنی کار را دنبال می‌کنیم، یعنی کمیسیون ادله کارشناسی را جمع می‌کند و بدون هیچ جانبداری نتیجه تحقیقات کارگروه پس از رأی‌گیری اعلام می‌شود. امیدوارم این موضوع حداکثر تا دو هفته آینده تعیین تکلیف شود.

وی به رونمایی از چند محصول در جلسه اخیر کمیسیون اشاره کرد و گفت: موفق‌ترین حالت توسعه فرهنگ قرآنی این است که بتواند شاخص انس و علاقه به قرآن را ارتقا دهد، یکی از اصلی‌‌ترین ابزار برای رسیدن به این کار تولید آثار و محصولات قرآنی و رساندن آن به مخاطبان قرآنی برای این تغییر است.‌ در مجموعه پروژه‌هایی که برای اجرایی‌سازی سند راهبردی تعریف شده است، طیف قابل توجهی از آثار و محصولات باید تولید شود. سامانه سبد، سامانه‌ای است که هر آنچه به عنوان آثار و محصول قرآنی شناخته می‌شود، نمایه و معرفی می‌شود تا مخاطب بتواند آن را بشناسد و از آن بهره‌مند شود.

در ادامه این برنامه متین‌فرد، مسئول کارگروه فناوری اطلاعات در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز به بیان توضیحاتی در مورد سامانه سبد پرداخت و گفت: سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی که به اختصار سبد قرآنی نامگذاری شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی و با حمایت کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم پیاده‌سازی شده است. ایده ‌ای که باعث شد این سامانه پیاده‌سازی شود این بود که سامانه جامع و متمرکزی داشته باشیم تا بتوانیم محصولات و دستاوردهای قرآنی را جمع‌آوری کنیم و نسبت به اطلاع‌رسانی، معرفی و اشتراک‌گذاری برای عموم مردم اقدام کنیم.

وی در مورد موضوعات این سامانه نیز بیان کرد: بررسی‌های زیادی در این مورد انجام شد و به شش موضوع رسیدیم که شامل محصولات مکتوب، محصولات هنری، محصولات رسانه‌ای، محصولات دیجیتال، لوازم و فرآورده‌ها و فعالیت‌های قرآنی است. نکته مهم در این سامانه بحث جمع‌سپاری است و قرار نیست، ما اطلاعات را ثبت کنیم، بلکه نهادها، موسسات و حتی افراد حقیقی که دستاورد و محصولی در حوزه قرآن دارند دسترسی خواهند داشت تا محصولات خود را ثبت کنند.

ثبت 900 محصول جدید قرآنی

متین‌فرد تصریح کرد: تاکنون حدود ۹۰۰ دستاورد و محصول از سوی هشت موسسه و مرکز قرآنی ثبت شده است. مقرر شده است تعاملاتی صورت بگیرد و موسسات و نهادها محصولات خود را معرفی کنند. ما یک سری ارزیاب و ناظر داریم که قبل از نمایش عمومی بررسی می‌شوند و پس از تأیید بارگذاری نهایی می‌شود. این سامانه علاوه بر نسخه وب دارای نسخه اندروید نیز هست.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه به رونمایی از دو‌ محصول دیگر در جلسه کمیسیون اشاره شد و با تاکید بر اینکه از این پس تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ در هر جلسه کمیسیون، تعدادی محصول رونمایی خواهد شد، گفت: مرکز طبع و نشر قرآن کریم فونت و رسم‌الخطی که برای چاپ قرآن استفاده می‌کند در قالب یک فونت بر روی محیط word ارائه کرده‌اند که قابل دانلود رایگان نیز هست. یکی از مشکلات فونت‌های دیگر این یود که اعراب‌گذاری‌ها چندان دقیق نبود. در این فونت، اعراب‌گذاری‌ها دقیق‌تر شده است و این به ناشران و پژوهشگران بسیار کمک خواهد کرد. از مدت‌ها قبل بحث رونمایی از کتاب ترکش دوست‌داشتنی در دستور کار بود که شرایط کرونایی مانع از آن شده بود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سامانه جامع قرآنی که در وزارت ارشاد رونمایی کرد، افزود: بعد از اینکه معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد ایجاد شد یکی از موضوعاتی که در قالب یک اداره شکل گرفت، اداره سامانه جامع بود، متاسفانه این سامانه به آن شکلی که باید در وزارت ارشاد شکل نگرفت. الان سامانه‌های موجود را تجمیع می‌کنند.

انتهای پیام
captcha