نابودی داعش حاصل تلاش محور مقاومت به فرماندهی شهید سلیمانی بود
کد خبر: 3946390
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
تحلیلگر مسلمان فرانسوی:

نابودی داعش حاصل تلاش محور مقاومت به فرماندهی شهید سلیمانی بود

موریس بوسون با اشاره به این که نابودی داعش حاصل تلاش محور مقاومت به فرماندهی شهید سلیمانی بود، گفت: در واقع این جبهه مقاومت به فرماندهی سردار سلیمانی بود که به خلافت خودخوانده داعش در سوریه و عراق پایان داد و اقدامات ائتلاف آمریکایی در این زمینه تنها نماشی و در جهت حمایت از داعش بود.

نابودی داعش حاصل تلاش محور مقاومت به فرماندهی شهید سلیمانی بود

به گزارش ایکنا؛ «موریس بوسون»، تحلیلگر و پژوهشگر مسلمان فرانسوی، صبح امروز، 19 دی‌ماه، پژوهشی با عنوان «نقش شهید سلیمانی در خروج تروریسم» در وبینار بین‌المللی «امنیت زنان و خانواده در خاورمیانه با تأکید بر نقش شهید سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس» که به همت دانشگاه «الزهراء» تهران و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری در حال برگزاری است، ارائه داد.

وی در این پژوهش تأکید کرد: در واقع این شهید سلیمانی و جبهه مقاومت و نه ائتلاف آمریکایی بود که به خلافت خودخوانده داعش در سوریه و عراق پایان داد و در تقویت امنیت منطقه نقش داشتند.

بوسون گفت:  هر چند که انقلاب اسلامی شاید زوایای پنهان یا اسرارآمیزی برای ملت ایران ندارد؛ اما برای ملت‌های غربی مهم است که متوجه شوند که امام خمینی(ره) در مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی چه مسیری را ایجاد کرد که همچنان مستحکم و پابرجاست.

این پژوهشگر مسلمان فرانسوی افزود: نکته حائز اهمیت درباره انقلاب اسلامی این است که امام خمینی (ره) بر اساس آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ: در دین هیچ اجباری نیست» این مسیر را پیش می‌برد و در واقع  مردم با عشق و علاقه آن را پذیرفتند و شهید سلیمانی هم رهرو همین مسیر بود، مسیری برای فهم دین و اجرای دین و رعایت همه قوانین و مواردی که به حقوق بشر و احترام به انسان‌ها مربوط می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: مسیر پیاده کردن دین و حمایت از مسلمانان مظلوم که شهید سلیمانی در آن قدم گذاشته بود، با چهار دشمن روبه‌رو بود؛ صدام حسین در عراق، اسرائیل در لبنان و غزه، آمریکا در عراق و تکفیری‌ها در سوریه و عراق.

موریس بوسون، سردار سلیمانی را یک الگو و سمبل جوانان مسلمانی دانست که بیانگر راه و رسم حضرت امام(ره) بودند و افزود: در سال 1980 میلادی می‌بینیم که سلیمانی به عنوان یک جوان که نمود تقابل با دشمنان راه دین است، گروهی را ایجاد می‌کند که بتواند با آنها مقابله کند.

این پژوهشگر مسلمان فرانسوی ادامه داد: ارتباط سلیمانی با نیروهای جنوب لبنان به دوسال نرسید که منجر به آزادسازی جنوب لبنان شد و همچنین در سال‌هایی که آمریکا، ایران، عراق و لبنان را محور شرارت می‌دانست و اهدافی پشت‌پرده داشت یک هماهنگی‌هایی میان ایرانی‌ها عراقی‌ها، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها شکل گرفت که در ادامه به محور مقاومت معروف شد.

بوسون گفت: محور مقاومت نخستین اقدامش پیروزی در لبنان بود، هماهنگی‌های بین ابومهدی و سلیمانی در سال 2011 میلادی هم به خروج آمریکا از عراق منجر شد، سلیمانی همچنین در ارتباط با غزه موشک‌های «کورنت» در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطین قرار داد تا در جنگ 2008 به تجاوز اسرائیل به غزه پاسخ دهند.

او با اشاره به اشغال بخش‌هایی از شمال عراق و شرق سوریه در سال 2014 توسط گروهک تروریستی داعش گفت: با گسترش مناطق تحت اشغال داعش در سوریه اسرائیل هم شروع به بمباران سوریه کرد تا از این تکفیری ها حمایت کرده باشد.

پژوهشگر فرانسوی تاکید کرد: اینجا بود که شهید  سلیمانی و سیدحسن نصرالله برای مقابله با تکفیری‌ها و اسرائیل به میدان نبرد در سوریه آمدند و همزمان از ابومهدی المهندس، فرمانده مقاومت در عراق هم برای مبارزه با داعش حمایت کردند.

بوسون با اشاره به مداخله نظامی ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با داعش در سال 2014 در عراق و سوریه، گفت: در واقع آمریکایی‌ها از این طریق تلاش کردند بار دیگر عراق را اشغال کرده و حمایت عراقی‌ها از سوریه در مبارزه با داعش و اسرائیل را متوقف کنند.

وی در ادامه با اشاره به فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق برای جهاد کفایی و پیوستن به خط نبرد با داعش گفت: یک و نیم میلیون عراقی بر مبنای فتوای مرجعیت دینی عراق برای مبارزه با داعش اعلام آمادگی کردند.

این پژوهشگر فرانسوی در ادامه گفت: وقتی دولت عراق در تأمین نیاز تسلیحاتی نیروهای حشدالشعبی عراق برای مبارزه با داعش عاجز بود و آمریکایی‌ها هم به کمک آنها نیامدند، سردار سلیمانی فقط 12 ساعت بعد از اینکه دولت عراق از ایران درخواست کمک می‌کند، سلاح به فرودگاه بغداد می‌فرستد.

پژوهشگر فرانسوی همچنین با اشاره به پاسخ فوری ایرانی‌ها به درخواست مقامات منطقه کردستان عراق برای مبارزه با داعش گفت: وقتی کُردها هم مورد تعرض داعش قرار گرفتند، باز شهید سلیمانی است که قبل از آمریکایی‌ها به کمک آنها می‌آید.

بوسون با اشاره به نمایشی بودن بخش اعظم مأموریت آمریکا در مبارزه با داعش در عراق و سوریه گفت: در آن زمان آمریکا و رسانه‌هایش به طور گسترده از مبارزه خود با داعش تبلیغ می‌کردند؛ اما به واقع هر جا مشکل حادی با تروریست‌های داعش ایجاد می‌شد، این سردار سلیمانی بود که به داد سوریه و عراق می‌رسید و میزان تبلیغات آمریکا درباره اینکه علیه داعش عمل می‌کند، کم‌تر از واقعیت امر بود.

وی تأکید کرد: بمباران‌های هوایی ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش صدبرابر ضعیف‌تر از بمباران‌هایی بود که آمریکایی‌ها در زمان اشغال عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین انجام می‌دادند.

پژوهشگر فرانسوی در ادامه ارتباط خوب سلیمانی با گروه «فاطمیون» افغانستان و دعوت از آنها برای جنگ با داعش در سوریه، بسته شدن مسیر انتقال اسلحه از ترکیه به داعش را از جمله اقدامات مثبت سلیمانی برای سرکوب تروریست‌ها در سوریه توصیف کرد و گفت: ایجاد امنیت در خاورمیانه و نابودی داعش از دستاوردهای سلیمانی در زمان حیاتش است.

موریس بوسون با اشاره به ادامه راه سلیمانی پس از شهادتش توسط جبهه مقاومت گفت: در زمان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ما شاهد عشق و علاقه مردم در مراسم تشییع جنازه باشکوه او بودیم تا معلوم شود او نه تنها سردار در میدان نبرد بلکه سردار دل‌های مردم ایران هم بوده و دل‌ها را تسخیر کرده است و به واقع او سردار اخلاق بود.

وی در پایان گفت: وقتی دنیا تصاویر تشییع جنازه شهید سلیمانی در شهرهای مختلف عراق و ایران با حضور جمعیت میلیونی را شاهد بود، برای همه دنیا این واقعیت تداعی شد که سلیمانی پس از شهادتش هم می‌تواند برای دشمنان بسیار خطرناک‌تر باشد، زیرا میلیون‌ها نفر در ایران ظرفیت سلیمانی شدن دارند با علاقه وافری که به ایشان نشان داده‌اند.

انتهای پیام
captcha