مقاومت اسلامی؛ عامل شکست راهبردهای آمریکا در منطقه
کد خبر: 3948528
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱

مقاومت اسلامی؛ عامل شکست راهبردهای آمریکا در منطقه

کارشناس مسائل بین الملل، هزینه دولت سازی ها و لشکرکشی های آمریکا در منطقه را هفت تریلیون دلار معادل 70 سال درآمد نفتی ایران قبل از تحریم دانست و اضافه کرد: تجزیه نژادی و قومیتی کشورهای منطقه، دومین راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا بود که با شکست مواجه شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل، امروز 29 دی ماه در وبینار تخصصی «غزه، نماد مقاومت» که به همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی و غرب گیلان و با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با اشاره به ظهور جریان مقاومت اسلامی به دنبال پیروزی انقلاب در ایران، اظهار کرد: تفکر انقلاب اسلامی با کنار زدن اندیشه شرقی، مقابله با اندیشه غربی را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه اتحاد جماهیر شوروی به مدت 70 سال دین زدایی در کشورهای تحت سیطره خود را در دستور کار داشت، افزود: بلوک غرب نیز به سرکردگی آمریکا بیش از 300 سال دین را از عرصه زندگی اجتماعی مردم خارج و سکولاریسم و سپس اومانیسم را جایگزین دین کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به تأسیس اسرائیل در سال 1948، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی به گونه ای حرکت کرد که در همه جنگ ها علیه مردم منطقه به پیروزی می رسید و بعد از اشغال بخش هایی از فلسطین، با سه ارتش قدرتمند عربی مواجه شد و در جنگی موسوم به «جنگ شش روزه» آنان را شکست داد.

وی حزب الله لبنان را تبلور مقاومت اسلامی دانست و تصریح کرد: حزب الله مبارزه مسلحانه ضدرژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داد و سرانجام در سال 2000، ارتش شکست ناپذیر اسرائیل مجبور به خروج از جنوب لبنان شد.

عابدینی، عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان را اولین پیروزی ملت های منطقه علیه رژیم صهیونیستی دانست و گفت: گروه های مقاومت در عراق نیز قبل از سال 2001 بر ضد صدام شکل گرفته بودند، اما با اشغال عراق از سوی آمریکایی ها، گروه های مقاومت نیز آرام آرام تقویت شدند و سال 2012 با فتوای مرجعیت علیه داعشی که به دنبال تصرف عراق و سوریه بود، به میدان آمدند و ماحصل آن شکست داعش شد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به شکل گیری تفکر مقاومت در یمن در قالب انصارالله، گفت: نه تنها سعودی ها، بلکه آمریکا و اسرائیل نیز خواهان مهار انصارالله هستند، زیرا توانسته علاوه بر ایجاد اتحاد بین مردم یمن، قدرت را به دست بگیرد و رژیم آل سعود را که قرارداد 450 میلیارد دلاری خرید سلاح با آمریکا بسته، زمین گیر کند و اهداف کلیدی آنان مانند آرامکو را هدف موشک های خود قرار دهد.

وی سرنگونی دولت مرکزی سوریه را یکی از اهداف آمریکا از زمان بوش پسر تا شکل گیری داعش دانست و متذکر شد: با ایجاد تفکر مقاومت، نه تنها دولت سوریه سرنگون نشد، بلکه امروز امنیت در سراسر سوریه برقرار شده و چیزی به نام حوزه سرزمینی داعش نداریم.

عابدینی با اشاره به حمایت قدرت های بزرگ از رژیم صهیونیستی از زمان اشغال فلسطین، تصریح کرد: حرکت های مقاومت اسلامی فلسطین عموماً با سنگ بود، اما اکنون انتفاضه سنگ به موشک های میان برد تبدیل شده؛ به گونه ای که مردم فلسطین و حزب الله رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه امام خمینی(ره) تعبیر غده سرطانی را برای اسرائیل به کار برد، گفت: غده سرطانی به راحتی می تواند به سلول های سالم حمله کند و هیچ حد و مرزی ندارد.

وی با اشاره به فرارسیدن دوازدهمین سالگرد پیروزی مقاومت اسلامی حماس در غزه علیه رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی عملیاتی تحت عنوان «سرب گداخته» را علیه مردم غزه تدارک دید و می خواست فلسطینیان دست از مقاومت بردارند و طومار مقاومت و دولت حماس و جهاد اسلامی پیچیده شود. علی رغم تحریم های زمینی، هوایی و دریایی مردم غزه، اسرائیل از هیچگونه جنایتی برای شکستن مقاومت فروگذار نکرد و دست به بهره برداری از سلاح های ممنوعه و قتل عام کودکان و زنان زد؛ به گونه ای که از 1500 شهید جنگ 22 روزه، 500 شهید غیر نظامی بودند.

عابدینی، مقاومت مردم غزه در جنگ 22 روزه را در چارچوب دفاع مشروع دانست و اظهار کرد: قدرت های بزرگ قائل به دفاع مشروع برای دیگران نیستند و گروه های مقاومت فلسطینی را تروریست قلمداد کردند.

این دکترای سیاستگذاری عمومی با بیان اینکه باریکه غزه با وجود مساحت 36 کیلومترمربعی جمعیت دو میلیون نفری را در خود جای داده است، متذکر شد: غزه از یک طرف با دریا، از طرف دیگر با رژیم صهیونیستی و از جنوب با مصر هم مرز است؛ البته در جریان جنگ 22 روزه هنوز حسنی مبارک در مسند قدرت بود و در زمان مرسی نیز وضع به نفع فلسطینیان تغییر نکرد.

وی دولت سازی را نخستین راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا دانست و تصریح کرد: آمریکا با دولت سازی و روی کار آوردن دولت های دست نشانده در منطقه به دنبال گسترش سیطره خود بر کشورهاست، لذا این دولت سازی ها در عراق و افغانستان برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشت. یکی از مهمترین دلایل شکست این راهبرد، اندیشه مقاومتی است که به برکت جمهوری اسلامی در منطقه ظهور و بروز پیدا کرده است.

عابدینی با بیان اینکه فشار آمریکا نتوانسته مردم عراق را وادار به عقب نشینی کند، ادامه داد: از زمان اشغال افغانستان به بهانه مهار طالبان و القاعده در سال 2001 تاکنون تنفر مردم از آمریکا بیشتر شده و دولت آمریکا بعد از 20 سال بر سر میز مذاکره با طالبان نشسته است.

وی هزینه دولت سازی ها و لشکرکشی های آمریکا در منطقه را هفت تریلیون دلار معادل 70 سال درآمد نفتی ایران قبل از تحریم دانست و اضافه کرد: تجزیه نژادی و قومیتی کشورهای منطقه دومین راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا بود که با شکست مواجه شد. در واقع نقش آفرینی شخصیتی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده مقاومت اسلامی سبب شد تا موضوع تجزیه در عراق و سوریه به نتیجه نرسد. دشمن درباره ایران نیز خواب هایی مبنی بر ایجاد کشورهای کوچک دیده بود، اما این خواب های آشفته تعبیر نشد.

این کارشناس مسائل بین الملل، از ایجاد تروریسم تکفیری و جنگ مذهب علیه مذهب به عنوان سومین راهبرد آمریکا یاد کرد و گفت: تروریسم تکفیری قبلا برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته بود و در دوره کوتاهی بخشی از سوریه و عراق را به تصرف خودش درآورد. در واقع تروریست های تکفیری تا تصرف کامل سوریه و سقوط بغداد پیش رفتند، اما مقاومت اسلامی در قالب حشدالشعبی و با حمایت جمهوری اسلامی ایران، تروریسم تکفیری را در حوزه سرزمینی از هم فرو پاشید.

وی مهار رقبا از طریق متلاشی کردن اردوگاه آنان در منطقه را راهبرد چهارم آمریکا دانست و عنوان کرد: به دنبال شکست این راهبرد، نه تنها ایران و سوریه و چین به هم نزدیک تر شدند، بلکه روسیه نیز به کمک محور مقاومت آمد و علیه تروریسم تکفیری وارد میدان شد. از طرف دیگر علی رغم خواست آمریکا و اسرائیل، شاهد فراز و فرودهایی در روابط کشورهای عربی تحت سلطه آمریکا در منطقه هستیم.

عابدینی با اشاره به اذعان تحلیل گران غربی مبنی بر تقویت گستره نفوذ مقاومت اسلامی از دامنه های هیمالیا تا سواحل مدیترانه، گفت: غربی ها جمهوری اسلامی ایران را منشأ مقاومت اسلامی می دانند.

وی با بیان اینکه تفکر مقاومت اسلامی توانسته با تغییر مرزهای منطقه غرب آسیا بین ملت ها وحدت ایجاد کند و دولت‌های مقاومت را تشکیل دهد، عنوان کرد: یکی از اندیشمندان مصری، به دلایلی ایدئولوژی مقاومت اسلامی ایران را شکست ناپذیر می داند که نخستین دلیل آن روایت های تاریخی و دینی ایران است. در واقع ایرانیان از داستان هایی که ریشه در واقعیت دارند، الگو می گیرند و در دوران تحریم، شعب ابی طالب و در عرصه نظامی عاشورا را دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل، داستان ابرهه را نشان دهنده اعتقاد به حمایت خداوند دانست و اظهار کرد: در ایدئولوژی مقاومت اسلامی ایران قهرمان مرد وجود دارد، یعنی حضرت علی اصغر(ع) و حضرت علی اکبر و حضرت قاسم و حبیب ابن مظاهر و امام علی(ع) و امام حسین(ع) الگوهای واقعی برای همه سنین هستند.

وی وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) و ام البنین را نمادهایی از قهرمانان زن در ایدئولوژی مقاومت دانست و تصریح کرد: این مردان و زنان قهرمان موتور محرکه تفکر و ایدئولوژی ایران هستند.

عابدینی، آینده نگری را ویژگی ایدئولوژی مقاومت اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: مرجعیت با یک فتوا رزمندگان کشورهای مسلمان منطقه را علیه داعش جمع کرد و اگر مرجعت نبود، هیچ قدرتی توان مقابله با داعش را نداشت.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ایدئولوژی انقلاب اسلامی بر مبنای ناجی شکل گرفته است، گفت: همگان به آینده امیدوار هستند و به ظهور منجی و تبدیل دنیای ظلم و جور به دنیای عدل و امید اعتقاد دارند، لذا همین اعتقاد و امیدواری موجب تحرک جامعه می شود.

وی با اشاره به هماوردی تفکر جمهوری اسلامی با تفکر غربی، یادآور شد: ایدئولوژی مقاومت در حال زورآزمایی با نظام سلطه است و طی 21 سال گذشته توانسته علی رغم عِده و عُده اندک خود، در هر جنگی که وارد شده به پیروزی برسد و شکست و ناکامی را برای نظام سلطه و قدرت های بزرگ که در رژیم صهیونیستی متبلور شده اند، رقم بزند.

عابدینی، مقاومت اسلامی را ناشی از اندیشه امامین انقلاب دانست و گفت: این جریان با حضور و نقش آفرینی فرماندهان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha