دسترسی حضوری به اساتید بین‌المللی قرآنی در عصر ارتباطات ملاک نیست
کد خبر: 3949523
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

دسترسی حضوری به اساتید بین‌المللی قرآنی در عصر ارتباطات ملاک نیست

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی گفت: امروزه در عصر ارتباطات، دسترسی حضوری به اساتید بین‌المللی ملاک نبوده و از طریق ویدئوکنفرانس و سایر امکانات مجازی می‌توان جلسات تخصصی قرآنی تشکیل داد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، عدم دسترسی به اساتید کشوری و بین‌المللی قرآنی از مشکلاتی است که استان‌‌های دور از مرکز و کمتر برخوردار همواره با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. توسعه فضای مجازی و شیوع ویروس کرونا فرصتی را برای گسترش فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی فراهم کرده و به‌تبع آن برگزاری کلاس‌های آنلاین، فرصتی شد تا بسیاری از قرآن‌آموزان دور از مرکز بتوانند از این ظرفیت برای ارتقای سطح دانش خود استفاده کنند. هرچند هنوز بسیاری زیرساخت‌ها برای دسترسی عادلانه همه قرآن‌آموزان به فضای مجازی فراهم نیست اما نقش مؤسسات قرآنی در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

در این خصوص ایکنای هرمزگان، با لیلا غلامحسینی، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی و مسئول هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


لیلا غلامحسینی به خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: موسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی از سال 1386 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. ما باید اسطوره‌های بزرگی چون شهید عبدالکریمی را به جوانانی که با فطرت پاک به دنبال الگوهای برتر هستند معرفی کنیم. شهید عبدالکریمی استاد، قاری و حافظ کل قرآن کریم بودند و در حین انجام مأموریت‌های عملیاتی کار آموزش قرآن را هم به عهده داشتند، بسیاری از خلبانان جنگ تحمیلی اذعان دارند که هرچه از دنیا و آخرت یاد گرفتیم به برکت وجود این شهید عزیز بوده است. راز جاودانگی شهید عبدالکریمی نه فقط شهادت بلکه اتصال به منبع لایزال الهی یعنی قرآن کریم بوده است.

وی ادامه داد: این شهید عزیز در طول جنگ تحمیلی به درجه رفیع جانبازی نائل شدند. ایشان 18 اردیبهشت سال 74 در پهنه آبی خلیج همیشه فارس در یک سانحه هوایی و در حالی که می‌توانستند از هواپیما به بیرون بپرند و آن را در ساحل رها کنند اما برای حفظ جان مردم، هواپیمای سانحه دیده را به سمت دریا هدایت کردند و به همراه کابین عقب خود، شهید محمدکاظم گنابادی نژاد جاودانه شدند و نامشان در خیل خلبانان جاودانه خلیج‌فارس ثبت شد.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی تصریح کرد: این موسسه در مدت بیش از یک دهه فعالیت، هزاران قرآن آموز در رشته‌های حفظ، مفاهیم، روخوانی و روان‌خوانی، تربیت کرده است. ده‌ها حافظ کل نیز که هم‌اکنون به عنوان مربی و مدرس در شهرهای مختلف در حال تدریس هستند، محصول موسسه و مرهون زحمات «وجیهه باقرین» همسر شهید عبدالکریمی هستند. در واقع همسر شهید علاوه بر معلم قرآن و اخلاق، مادر معنوی مجموعه مربیان و مدیران این موسسه بوده و ما در سایه حمایت‌ها و هدایت‌های معنوی ایشان با روحیه جهادی و انگیزه مضاعف توانسته‌ایم به عنوان یک موسسه برتر در کنار سایر مؤسسات خوب و ارزشمند استان هرمزگان، خدمات قابل توجهی را به جامعه قرآنی استان ارائه دهیم که امیدواریم مورد عنایت و رضای الهی قرار گیرد.

غلامحسینی بیان کرد: با شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس و مؤسسات، فعالیتمان را در فضای مجازی توسعه دادیم، البته ما در گذشته نیز حضور فعالی در شبکه‌های مختلف اجتماعی داشتیم. ما علاوه بر اینکه فعالیت‌های تخصصی آموزشی قرآن را به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده پیش می‌بریم، فعالیت‌های فرهنگی وسیعی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. برگزاری مسابقات مختلف قرآنی ویژه سنین مختلف، اجرای طرح‌های «هر خانه یک مسجد»، «هر خانه یک هیئت» و «ختم مجازی قرآن» در مناسبت‌های مذهبی و همچنین تولید محتوای هدفمند و اثربخش شامل ویدئوهای آموزشی، عکس نوشته و غیره در حوزه ترویج و تبلیغ قرآن و انتشار آن در فضای مجازی از جمله فعالیت‌های فرهنگی ما در فضای مجازی بوده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات ما در فضای مجازی، تشکیل کلاس‌های تخصصی قرآن کریم و پذیرش قرآن آموز از سایر استان‌ها و شهرهای سراسر کشور و گسترش جامعه هدفمان به بیرون از مرزهای استان بوده است. این اتفاقات خوب توسط مربیان متعهد و آموزش‌دیده بومی استان رقم خورده که غالباً حافظ کل قرآن کریم و از شاگردان همسر شهید عبدالکریمی و مجموعه موسسه هستند و این برای ما افتخار بزرگی است.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی ادامه داد: تألیف کتاب آموزش قرآن کریم از دیگر افتخارات ماست که به دلیل فضای حاکم بر کشور در شرایط کرونایی، نسخه‌های الکترونیکی این کتاب‌ها را نیز منتشر کردیم تا مردم در هر جای میهن اسلامی دسترسی آسانی به کتاب‌های موسسه قرآن و عترت شهید عبدالکریمی داشته باشند.

غلامحسینی در خصوص دسترسی قرآن‌آموزان هرمزگانی به اساتید بین‌المللی، اظهار کرد: امروزه در عصر ارتباطات، دسترسی فیزیکی به اساتید بین‌المللی ملاک نبوده و از طریق ویدئوکنفرانس و سایر امکانات مجازی می‌توان جلسات تخصصی قرآنی تشکیل داد. ناگفته نماند که اساتید موجود در استان هم بعضاً در سطح اساتید بین‌المللی هستند.

مسئول هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان هرمزگان تصریح کرد: پس از انتصابم به عنوان خدمتگزار این هیئت، مهم‌ترین برنامه ما این است که از خرد جمعی و ایده‌های نو و خلاقانه به منظور جذب حداکثری مخاطبین به خصوص مخاطب جوان و نوجوان به سمت قرآن کریم از تمام ظرفیت‌های نخبگی استان استفاده کنیم.

غلامحسینی بیان کرد: قطعاً صاحبان فکر و اندیشه در حوزه قرآن در سطح استان کم نیستند، ما با فراخوان در فضای مجازی از این افراد کمک خواهیم گرفت تا برنامه‌های مطلوب با قابلیت اجرایی شدن را احصا کرده و در هیئت اندیشه‌ورز به بحث بگذاریم و بر مبنای ایده‌های خوب، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را هدف‌گذاری کنیم و با کمک مسئولین امر و روحیه‌ای جهادی به سمت اهداف مورد نظر که همان ارتقاء دانش قرآنی قرآن‌آموزان و جذب حداکثری خانواده‌ها به سمت فرهنگ قرآنی و مکتب زندگی ایرانی اسلامی است، گام برداریم. ما در این هیئت به دنبال ایده آفرینی و مدیریت بدون هزینه باشیم و از مشارکت‌های مردمی استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha