جایزه جهانی خشت طلایی در تقویم بین‌المللی قرار گرفت / رویه‌سازی؛ شرط اصلی حضور پروژه‌ها در جشنواره
کد خبر: 3949630
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
غلامحسین محمدی:

جایزه جهانی خشت طلایی در تقویم بین‌المللی قرار گرفت / رویه‌سازی؛ شرط اصلی حضور پروژه‌ها در جشنواره

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه رویه‌سازی شرط اصلی حضور پروژه‌های مختلف در جشنواره امسال بوده است، از قرار گرفتن جایزه جهانی خشت طلایی تهران در تقویم بین‌المللی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران عصر امروز یکشنبه، پنجم بهمن‌ماه با حضور غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، زهیر صباغ‌پور، معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و بصیرت، نماینده هیئت داوران این جایزه جهانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، زهیر صباغ‌پور، معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران طی سخنانی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رویدادهای بین‌المللی انتقال تجربیات است، اظهار کرد: جایزه خشت طلایی نیز با پشتوانه‌ای که از سال 93 به همراه دارد، امروز به برندی در حوزه بین‌الملل تبدیل شده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه که طی هفتم بهمن‌ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، افزود: در این دوره سعی کردیم تا این رویداد را با انجام مطالعات بیشتر و فعالیت‌های آسیب‌شناسانه بهتر برگزار کنیم. پروژه‌های موفقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که امیدوار هستیم تا بتوانیم از آن‌ها در مدیریت شهری و نیز عرصه بین‌المللی بهره‌گیری کنیم.

صباغ‌پور با بیان اینکه تلاش کردیم تا جایگاه شهر تهران را در میان سایر شهرها درنظر بگیریم، ادامه داد: شهر تهران از نظر طیف دینی و مذهبی درون خود و فرآیند حوزه مدیریت شهری قابلیت بین‌المللی شدن را دارد. در این دوره تلاش کردیم تا با کمک مشاوران خود محورهای مختلف جشنواره را با شکل جامع‌تر و با رویکردهای مشخصی در نظر بگیریم.

معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه پروژه‌های بسیار خوبی به بخش پایانی جشنواره راه پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: در این دوره از جایزه خشت طلایی تمامی تلاش خود را به کار بردیم تا از ظرفیت‌های بین‌المللی در این حوزه به خوبی استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، بصیرت، نماینده هیئت داوران جشنواره نیز طی سخنانی اظهار کرد: این جشنواره از دوره اول خود تلاش کرده است تا زمینه‌ای را برای به اشتراک گذاشتن تجارب و دانش مدیریت شهری بین شهرهای فعال در حوزه بین‌الملل فراهم کند. حضور فعالانه مدیریت شهر تهران در عرصه بین‌الملل می‌تواند به ارائه بیشتر دستاوردهای مدیریت شهری بینجامد.

وی با اشاره به نکات مربوط به بخش داوری این جشنواره نیز ادامه داد: اصلی‌ترین نکته در این زمینه این بود که داوری باید به گونه‌ای انجام شود تا دستاوردهای مدیریت شهری در این دوره را به صورت کامل برای مخاطبان ارائه دهد. نکته بعدی که در داوری این دوره مد نظر قرار گرفت بحث تقدم پروژه‌هایی بود که بتوان آن‌ها را در ابعاد پروژ‎‌ه‌های شهری به ویژه در پروژه‌های نیمه‌تمام شهری دنبال کرد.

نماینده هیئت داوران جشنواره جایزه خشت طلایی تصریح کرد: رویکرد دیگر حوزه داوری این دوره از جشنواره نیز این بود که بتوانیم از وجود و اظهار نظر شهروندان نیز در زمینه داوری استفاده کرده و ایشان را در این فرآیند مشارکت دهیم که در این راستا نیز بنابر این شد تا از سال آینده زمینه رأی‌گیری الکترونیک از شهروندان برای مشارکت آن‌ها در این جشنواره فراهم شود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حدود 70 نفر از داوران پروژه‌های این دوره از جشنواره را داوری کرده‌اند، گفت: با بررسی‌های دقیقی که داوران جشنواره داشتند، در نهایت تعداد 30 پروژه به مرحله نهایی این دوره از جایزه خشت طلایی که در هفت محور بومی‌سازی، تعمیم‌پذیری دستاوردها، نوآوری، خلاقیت، توجه به ابعاد پایداری شهر، هم‌شمولی و مشارکت‌پذیری برگزار می‌شود، راه پیدا کردند.

در ادامه، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز طی سخنانی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تأثیر زیادی بر مخاطبان دارد، اظهار کرد: امیدواریم تا آثار برگزاری چنین جشنواره‌ا‌ی را در طبقه‌های بین‌المللی به ویژه برای شهر تهران مشاهده کنیم.

وی افزود: اینکه شهر تهران جنین جشنواره‌ای را برای معرفی تجارب مدیریت شهری برگزار می‌کند، در تمامی جهان نیز مرسوم است. همچنین، این جایزه امسال برای اولین بار جزء تقویم بین‌المللی قرار گرفت که این امر نشان می‌دهد که داوری آثار بهتر در تهران مورد توجه نهادهای بین‌المللی نیز قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه نگاه جشنواره امسال مبتنی بر انتقال تجربیات است، تصریح کرد: رویه‌سازی آثار برتر در این جشنواره به گونه‌ای خواهد بود که از دستاوردهای این پروژ‌ها در آثار شهری آتی بهره‌‎برداری می‌شود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه تعداد ۵۴۱ اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، اظهار کرد: جشنواره امسال رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های گذشته در تمامی عرصه‌ها داشته و توجه ویژه‌ای به بخش بین‌الملل آن شده است. نشانه این مسئله نیز این است که از 451 اثر ارسالی، تعداد 296 اثر از خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره خشت طلایی تهران فرصتی برای ارائه راه حل برطرف کردن مشکلات مختلف کلان‌شهرها است، تصریح کرد: تعداد 245 اثر نیز از شهرهای مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بیشترین آثار پس از تهران، مربوط به شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز بوده است.

محمدی با اشاره به روند رویه‌سازی این جشنواره که موجب تأثیرگذاری بیش از پیش آن در عرصه بین‌الملل می‌شود، گفت: در این دوره از جشنواره فقط پروژه‌هایی اجازه حضور داشتند که رویه‌ساز بوده و می‌توانند زندگی بشر در شهرها را دستخوش تغییر کنند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پایان با اشاره به تأثیر دیپلماسی عمومی در ایجاد ارتباط و انتقال تجربیات بین کلان‌های مختلف جهان، اظهار کرد: طبق این برنامه ارتباطات خوبی با کلان‌‎شهرهای مختلف دنیا داشته‌ایم که گفت‌وگوی شهردار تهران با شهرداران برخی کلان‌شهرهای جهان از جمله آثار این مسئله است.

انتهای پیام
captcha