ضرورت شناسایی طلبه‌های فداکار در اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان
کد خبر: 3950377
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
در شورای سیاستگذاری اعطای تندیس فداکاری تأکید شد؛

ضرورت شناسایی طلبه‌های فداکار در اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان

مدیرکل فرهنگی جهاددانشگاهی در جلسه شورای سیاستگذاری آیین اعطای تندیس فداکاری با تأکید بر لزوم شناسایی طلبه‌های فداکار و اهدای تندیس فداکاری به آن‌ها گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تدوین برنامه‌های آیین اعطای تندیس فداکاری در این دوره، بر این نکته تأکید داشته که امسال نشان ویژه شهید سلیمانی به افراد برگزیده این دوره اعطا شود.

ضرورت شناسایی طلبه‌های فداکار در آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، عصر امروز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه در محل تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار با دبیرخانه این آیین برگزار شد، عادل تقوی، مدیرکل فرهنگی جهاددانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: ضرورت برگزاری این آیین به تبع شرایط یکسال گذشته بیشتر درک می‌شود، چرا که از نزدیک شرایط بیماری و خطرات و تهدیدات آن را لمس کرده‌ایم. در این میان کادر درمان و سلامت به ویژه در حوزه دانشجویی با جان‌فشانی‌هایی که داشتند، مصداق بارز فداکاری و ایثار در کشور بودند.

تقوی همچنین با تأکید بر لزوم شناسایی طلبه‌های فداکار و اهدای تندیس فداکاری به آن‌ها گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تدوین برنامه‌های آیین اعطای تندیس فداکاری در این دوره، بر این نکته تأکید داشته که امسال نشان ویژه شهید سلیمانی به برترین‌های این دوره اعطا شود.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار شورای عالی آیین اعطای تندیس فداکاری با حضور رئیس جهاددانشگاهی و معاونان و مسئولان و معاونان دستگاه‌های همکار تشکیل شد، اظهار کرد: طرح پیشنهادی برگزاری این دوره طی جلسه مذکور با حضور دکتر طیبی ارائه و بر این اساس، برآورد‌ها درباره هزینه تهیه تندیس تخمین زده شد و مقرر گردید قیمت تمام شده ساخت تندیس با ترکیب جدید و حفظ شاکله کاهش پیدا کند و بر مبلغ جوایز اعطایی افزوده شود. این‌کار پس از چند جلسه طی هفته گذشته انجام شده است.

رحیمیان با بیان اینکه حوزه‌های فداکاری در این دوره اعطای تندیس فداکاری، همان شاخص‌های ۹ دوره گذشته است، ادامه داد: حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌بیت(ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخداد‌های طبیعی یا غیرمترقبه، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه، تأمین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو، مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی به طور ویژه مدافعان سلامت و انجام فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط زیست از جمله این محور‌ها بوده است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از روند اجرای ۹ دوره گذشته آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان به برنامه‌های دوره جدید اشاره کرد و افزود: تاکنون در دوره‌های گذشته، با توجه به مشارکت دانشجویان و گروه‌های دانشجویی، در حدود ۸۵ درصد دانشجویان به صورت گروهی و ۱۵ درصد به صورت فردی شرکت کرده بودند، همچنین تعداد دانشجویان آقا در این دوره‌ها، ۸۲ درصد و ۱۸ درصد متعلق به خانم‌هاست. ۷۹ درصد از برگزیدگان، از شهرستان‌ها و ۲۱ درصد از تهران بوده‌اند و ۱۶ درصد برگزیدگان از رشته‌های گروه پزشکی و ۸۴ درصد از میان دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی بوده‌اند که در مجموع ۳۷۷ گروه دانشجویی طی ۹ دوره این آیین مورد تجلیل قرار گرفتند.

رحیمیان با تأکید بر اینکه امسال محور فداکاری و ایثارگری در دوران کرونا مدنظر است، اظهار کرد: دوره دهم در قالب چهار بخش از جمله تجلیل از دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فداکار خواهد بود که طی این بخش از ۶۸ دانشجوی فداکار مطابق سهمیه‌بندی تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید. بر این اساس، وزارت بهداشت که در دوره قبل دو سهمیه داشت، امسال ۱۵ سهمیه برای معرفی برگزیده خواهد داشت، وزارت علوم نیز که در دوره گذشته ۵ سهمیه داشت، امسال ۷ سهمیه به آن تعلق گرفته، همچنین جمعیت جوانان هلال احمر همان ۸ سهمیه را مطابق دوره پیشین خواهد داشت. سهمیه بسیج دانشجویی از تعداد ۵ به ۱۰ سهمیه در دوره دهم ارتقا پیدا کرده و سهمیه برگزیدگان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی از ۳ سهمیه به ۵ سهمیه افزایش یافته. کمیته امداد نیز از ۲ سهمیه به ۳ سهمیه ارتقا پیدا کرده است. سازمان حفاظت از محیط زیست، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان انتقال خون و سازمان نظام پزشکی و پرستاری هر کدام سه سهمیه برگزیده در دوره پیش‌رو خواهند داشت. دبیرخانه آیین نیز از ۷ سهمیه در دوره قبل به ۴ سهمیه تنزل پیدا کرده است.
ضرورت شناسایی طلبه‌های فداکار در آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان
وی با تأکید بر اینکه سهمیه دستگاه‌های همکار طبق سابقه حضور آن‌ها در این آیین و تقاضایی که داشته‌اند تعیین شده است، گفت: در این دوره مقرر شده است ۲۲ نفر از اساتید و افراد غیردانشجوی فداکار از سازمان‌های همکار شناسایی و مورد تقدیر قرار بگیرند، در مجموع، طی دوره دهم، ۹۰ دانشجو و گروه دانشجویی و استاد فداکار مورد تجلیل قرار می‌گیرند. در این دوره به نفرات برگزیده، تندیس فداکاری به انضمام مبلغ دو میلیون تومان وجه نقد اهدا خواهد شد.

صادق مفرد، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز در این جلسه طی سخنانی بیان کرد: مطابق اهتمام گروه‌های جهادی در شرایط کرونا، ۱۵۰۰ گروه جهادی در کار‌های عملیاتی مشارکت داشتند که ۸۰۰ مورد آن در زمینه کرونا و مابقی در حوزه خدمت‌رسانی به مناطق محروم بوده است. ۷۳ دانشکده پزشکی در سراسر کشور، مشارکت فعال در این گروه‌ها طی یکسال گذشته داشته‌اند و تصمیم گرفته‌ایم بیشتینر برگزیدگان از این بخش باشند.

حجت‌الاسلام مستأجران نیز به نمایندگی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در این جلسه حاضر بود، گفت: تلاش کرده‌ایم در جهت فرهنگ‌سازی برای ترویج مفهوم ایثار و شهادت که پایه و اساس انقلاب اسلامی است، گام برداریم. در عین حال یک نکته حائز اهمیت است؛ باید به یک توازنی در انتخاب دانشجوی فداکار دست پیدا کنیم و همچنین این آیین مکمل سایر برنامه‌ها و جشنواره‌های مشابه دانشگاهی باشد، به طور طبیعی این‌ها با هم مقایسه می‌شوند، لذا نیاز به تعامل و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توازن در انتخاب برگزیدگان این آیین وجود دارد. مسئله دیگر توجه به مقوله هویت دانشجویی در اعطای این تندیس است، پیشنهاد می‌کنم تمرکز این آیین بر دانشجویان دوره کارشناسی باشد.

بر اساس این گزارش و مطابق نظرات اعضای حاضر در جلسه شورای سیاستگذاری آیین اعطای دهمین تندیس ملی فداکاری به دانشجویان، مقرر شد تعداد سهمیه جمعیت جوانان هلا‌ل‌احمر کشور از ۸ به ۱۲ سهمیه ارتقا پیدا کند.
انتهای پیام
captcha