به گزارش ایکنا، آیتالله احمد عابدی، شامگاه نهم بهمنماه، در دیدار با حجتالاسلام والمسلمین محمدطه مهری، مدیرکل زکات کشور و اعضای کارگروه فقهی افقهای نوپدید زکات، گفت: چند سال قبل کنگرهای برای حضرت معصومه(س) برگزار شد و حدود 55 جلد کتاب در مورد آن حضرت به چاپ رسید.
وی افزود: دقیقاً از وقتی که این کنگره برگزار شد نذورات و وقف و هدیهها به حرم مطهر شاید سه برابر شد و این در حالی است که حتی یکبار به ذهن ما خطور هم نکرد که بخواهیم با برگزاری کنگره نذورات را زیاد کنیم بلکه هدف ما خالصانه برای معرفی بیشتر حضرت معصومه(س) به مردم بود.
عابدی تصریح کرد: من از بیان این مسئله میخواهم نتیجه بگیرم که کارهای فرهنگی راجع به زکات بسیار مهم است؛ یعنی اگر قصد داریم با زکات فقر فقرا را برطرف کنیم که وظیفه هم داریم هر قدر کار فرهنگی انجام شود و همایش در این باره بگیریم و زکات را به مردم معرفی کنیم هزینه کردن نیست. هرقدر مجله، کتاب و سخنرانی در این راه انجام و آیات و روایات مرتبط با زکات را ترویج کنیم مشکلات خیلی کمتر خواهد شد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه میتوان طلاب را برای تبلیغ امر زکات ترغیب و تشویق کنیم و از ائمه جماعات بخواهیم در این مسیر هزینه کنند، اضافه کرد: بیش از آن که وقت صرف جمعآوری زکات کنید باید وقت صرف معرفی زکات شود در این صورت مردم خودشان زکات را پرداخت میکنند چون به اهمیت آن و جنبه شرعی و دینی پی میبرند.
عابدی با بیان اینکه امنیت از اقتصاد مهمتر است، اظهار کرد: حسنی مبارک کتابی در بیش از هزار صفحه با عنوان «ارکان امنیت اجتماعی» دارد که در قطع رحلی چاپ شده است، محتوای این کتاب در مورد زکات است؛ یعنی او در این کتاب میخواهد به مردم بفهماند که زکات باعث امنیت کشور میشود.
وی افزود: هر صندوق صدقه کنار خیابان آرامش ذهنی به مردم میدهد زیرا متوجه میشوند که اگر فردا از کار بیکار شده و یا درآمدی نداشتند جایی هست که به واسطه پولی که مردم میدهند به آنها رسیدگی کند. این کار امنیت روحی و روانی برای کل مردم ایجاد میکند فقط باید دائماً این مباحث را به مردم یادآور شویم.
عابدی تصریح کرد: باید دائماً به مردم یادآور شویم که زکات برای کشور، امنیت به همراه میآورد؛ یعنی اگر روزی کسی فقیر و بی پول و بیمار شد با زکات میتوان به آنها رسیدگی کرد؛ در این زمینه کار فرهنگی زیادی باید انجام شود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید بین شکم و فکر مردم تفاوت بگذاریم، اظهار کرد: زکات مربوط به سیرکردن شکم مردم است میخواهد این مردم مسلمان باشند یا مسیحی، یهودی و زرتشتی؛ زکات برای همه فقراست نه مسکین مسلمان لذا در توزیع زکات باید میان فکر و عقل مردم با شکم آنها تفاوت بگذاریم.
وی افزود: کسی که میخواهد زکات بدهد نباید کاری داشته باشد که این پول به شیعه میرسد و یا به سنی یا مسیحی و یهودی؛ دین مردم مرتبط با عقل آنهاست که وظیفه حوزه است و نه ستاد زکات. فردی مهمان ابراهیم(ع) شد و تا ظهر نزد ابراهیم ماند، حضرت ابراهیم به او گفت تو کافر هستی و من نمیتوانم تو را مهمان کنم، به ابراهیم وحی شد که ای ابراهیم من یک عمر روزی این کافر را دادم و تو یک روز غذای او را ندادی؟ ابراهیم سراغ او رفت و عذرخواهی کرد و به او غذا داد.
عابدی اضافه کرد: در زکات ما کاری به دین و نماز و حجاب مردم نداریم و باید به همه تعلق بگیرد؛ حجاب و دین مردم وظیفه ارشاد و حوزه است و نه کمیته امداد و ستاد زکات و بهزیستی؛ یکی از بزرگان به بنده فرمود اگر کسی نمیداند که همسایهاش گرسنه خوابیده و او سیر میخوابد، گناه کبیره مرتکب شده و اگر میداند که مسلمان نیست و یهودی است.
وی با اشاره به مباحث اخلاقی زکات، افزود: زکات برای آن است که انسان یاد بگیرد ایثار کند و راحت از مال دنیا بگذرد؛ البته سهم زکات مال انسان نیست و در گذشته مردم قبل از آنکه محصولشان را وارد خانه کنند سهم زکات خود را میدادند. زکات عامل تزکیه، رشد و ترقی اخلاقی انسان است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: احدی از صحابه نبودند که بر سر سفره پیامبر(ص) ننشسته باشند و غذا نخورده باشند؛ در آیه شریفه بیان شده که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ ...»(احزاب/33)؛ این آیه برای آن است که مردم از صبح به خانه پیامبر(ص) میرفتند تا ظهر ناهار بخورند و آیه نازل شد که هنگامی که غذا آماده شد بروید؛ همچنین وقتی پیامبر(ص) در منزل نبودند اینها برای گرفتن غذا میرفتند که خدا فرمود وقتی چیزی از زنان پیامبر(ص) خواستید از ورای حجاب بخواهید.
وی افزود: پیامبر(ص) خیلی بخشنده بود و از مال شخصی خود میبخشید، زیرا هدیه زیادی هم برای ایشان میآوردند و چقدر افراد به واسطه همین بخشندگی به او ایمان آوردند. امروز هم ما میتوانیم از طریق زکات به وضعیت کارتونخوابها و ... رسیدگی کنیم و البته باید با احترام و رعایت کرامت افراد به آنها رسیدگی کنیم.
انتهای پیام