«حسینیه دختر آخوند»؛ محفل ۱۰۰ ساله عاشقان حسینی
کد خبر: 3950524
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

«حسینیه دختر آخوند»؛ محفل ۱۰۰ ساله عاشقان حسینی

حسینیه دختر آخوند، خانه روحانی بیرجندی است که سال‌ها پیش برای سلامتی و عاقبت بخیری دخترش، در آن روضه برپا می‌کرد که همین دعا برای عافیت فرزندش کار خیر و صدقه ماندگار می‌شود.

حسینیه دختر آخوند؛ محفل ۱۰۰ ساله عاشقان حسینیکوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب بیرجند را که بالا می‌روی از پس سکوت کوچه‌های قدیمی، تابلویی بزرگ با عنوان «حسینیه دختر آخوند» نظرت را جلب می‌کند. اسمش زیباست و نشان از تاریخ کهن و داستانی زیباتر دارد. این داستان به قریب ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. روحانی بیرجندی که در همین کوچه‌ها زندگی می‌کرده برای سلامتی و عاقبت بخیری دخترش در خانه‌ باصفایش روضه، سخنرانی و دعا برپا می‌کرد که همین دعا برای عافیت فرزندش می‌شود صدقه جاریه و کار خیری که هنوز هم پس از سال‌های سال پابرجاست.

همیشه خانه‌اش پر بوده از عطر روضه‌های معنوی، جمعیت در روزهای عزاداری ائمه می‌آمدند و می‌رفتند و این خانه مأمنی برای دوستداران اهل بیت( ع) می‌شد. پس از سفر این روحانی به آخرت، دخترش خانه پدر را به همان سبک و سیاق حفظ می‌کند و این خانه حسینیه ماندگار می‌شود.

بیش از ۱۰۰ سال است که اهالی شهر به این خانه می‌آیند و در صبح‌های ماه محرم مشغول عزاداری، قرائت زیارت عاشورا، روضه‌خوانی، پخش نذورات می‌شوند. بانی‌اش از دنیا رفته اما نیت خیرش هیچ‌گاه نمی‌میرد.

اهالی آنقدر به خلوص این حسینیه و بانی آن اعتقاد دارند که سال‌هاست برای مجلس عزاداری درب این خانه را می‌زنند. زنان این محله و یا محله‌های اطراف در روزهای عزاداری ائمه معصومین(ع) برای ارائه نذورات خود به اینجا می‌آیند، ذکرگویان پای منبرها می‌نشینند و ساعت‌ها در سادگی این حسینیه که زمانی خانه بوده؛ دلدادگی می‌کنند.

از هر یک از زنان مجلس که می‌پرسی با اینکه خود بیش از ۵۰ سال عمر دارند می‌گویند یادشان هست پدر و مادرشان و یا جدشان در این حسینیه در مراسم شرکت می‌کرده و بیشترشان معجزه دعا را در این حسینیه دیده‌اند. به اندازه‌ای این حسینیه قدمت دارد که همه آنان می‌گویند از وقتی به خاطر دارند، حیاط صمیمی‌اش، پنجره‌های مشرف به حیاط و آن سادگی درب ورودی‌اش به همین منوال بوده است.

فریبا کاهنی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: شروع عزاداری دو ماهه محرم و صفر از «حسينيه دختر آخوند» به مدت ۱۰ روز اول محرم شروع شده و در ادامه آن به منازل افرادی مانند اصغری، مدرسی، سادسی، فراتی، برزگر ثانی، فخار و حسينيه دگود كه سابقه ديرينه‌ای از ديرباز در برگزاری مراسم عزاداری داشته‌اند، می‌رسيد.

وی افزود: از سال‌ها پیش این حسینیه مأمن مراسم‌های مذهبی بسیاری است و مردم بیرجند حتی اگر در شهرهای دیگر کشور نیز زندگی کنند هر ساله در ایام محرم خود را به اینجا می‌رسانند و یا نذورات خود را  ارسال می‌کنند.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از اماکنی که هفت منبر در آن برگزار می‌شود منزل دختر آخوند است؛ این مکان در گذشته تنها مکان‌ برگزاری مراسم ماه محرم بود به‌اصطلاح در دهه محرم روی این منابر روضه‌خوانی شده است؛ از بعدازظهر روز تاسوعا عده‌ای مقابل این مکان شمع می‌فروشند و بعضی از زنان شمع خود را از آنجا تهیه می‌کنند. دلیل ماندگاری این مراسم همان شور و حال مذهبی است که در بین مردم این محله هنوز هم پررنگ است.

حسینیه دختر آخوند؛ محفل ۱۰۰ ساله عاشقان حسینی

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

این شور و حال پس از صد سال هنوز باقی است، چراکه نیت واقفش پاک بوده و اکنون عاشقان اهل بیت(ع) نیز این مکان را برای سبک کردن دل خود و راز و نیاز با معبود برمی‌گزینند و این خانه می‌شود راهی برای رسیدن به قرب الهی.

از خانه دور می‌شوم اما هنوز عطر صلوات و بوی اسپند در کوچه‌های اطرافش به مشام می‌رسد، عطری که سال‌هاست با این خانه و این کوچه آشناست.

«حسینیه دختر آخوند»؛ محفل ۱۰۰ ساله عاشقان حسینی

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

ارسالی جمعه لطفا //// این خانه حسینیه دلهاست

انتهای پیام
captcha