رسمیت یافتن مسئله تقریب در عصر امام(ره) رقم خورد
کد خبر: 3951608
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
حجت‌الاسلام و المسلمین جازاری:

رسمیت یافتن مسئله تقریب در عصر امام(ره) رقم خورد

حجت الاسلام و المسلمین جازاری صبح امروز در وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در تحول اندیشه شیعی معاصر گفت: اندیشه تقریبی یکی از شاخصه‌های امام(ره) نسبت به دیگر بزرگان عصر خودشان است و ایشان در پیام‌ها و ادبیات خود فعالانه این اندیشه را گسترش دادند.

وبینار بین المللی انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا، هم‌زمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تقارن آن با خجسته زادروز حضرت صدیقه طاهره(س) و نیز فرزند برومند ایشان، حضرت امام خمینی(ره)، وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط آقای شاد، قاری کشورمان، و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم محمد محمودی‌کیا، دبیر اجرایی وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» حضور حضار محترم، دانش پژوهان و اساتید ارجمند را خیر مقدم گفت.

وی افزود:‌ برگزاری یک رویداد علمی به منظور تکریم و تعزیز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تقارن این مناسبت در سال جاری با زادروز فرخنده حضرت صدیقه طاهره (س) و همچنین میلاد فرزند برومند ایشان، امام خمینی (ره) بهانه‌ای شد تا بدین منظور به استماع نظرات اندیشمندان داخل کشور و نیز صاحبنظران غیرایرانی از بازتاب، چشم انداز و نیز مسائل نوپدید فراروی انقلاب اسلامی بنشینیم و فرصتی را برای ایجاد فضای گفت‌وگو در این باب را فراهم آوریم.

محمودی‌کیا اظهار کرد: ما به فضای گفت وگو امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا بتوانیم به نحوی عقلانی از چالش‌ها و معبرهای سخت فراروی نظام جمهوری اسلامی ایران به سلامت و ایمن گذار نماییم. لذا، از این منظر این رویداد علمی را مغتنم شمرده و امید می‌رود این دست حرکت‌ها زمینه را برای تقارب هر چه بیشتر دیدگاه‌ها و نیز افزایش سطح اشتراکات در زمینه مسائل و موضوعات اندیشه‌ورزی انقلاب اسلامی فراهم آورد.

دبیر اجرایی این گفت‌وگوی وبیناری بیان کرد: بر خود فرض می‌دانم از همکاری صمیمانه و مشارکت فعالانه جهادگران جهاد دانشگاهی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و به ویژه از حسن نظر ریاست این مجموعه قرآنی، برادر عزیز آقای حسنی تقدیر و تشکر کنم. همچنین لازم می‌دانم از همکاری، همراهی و تعامل برادرانه مسئولان محترم دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) و به طور خاص، برادر عزیزمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین جازاری نیز سپاسگزاری نمایم.

محمودی‌کیا ابراز کرد: این رویداد علمی، قطعا حاصل کار مشترک مسئولانه و از سر دغدغه پژوهشکده امام خمینی(ره)، دانشگاه اهل بیت(ع) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بوده و هر گونه موفقیت و توفیقات این برنامه حاصل همین فضای دغدغه‌مندی نسبت به اندیشه تابناک حضرت امام خمینی و نیز دلبستگی به آرمان‌های انقلاب اسلامی است. امیدوارم آنچه در این جلسه مبارک از نظر بینندگان و شرکت‌کنندگان محترم می‌گذرد، مقبول نظر افتد.

نشست وبیناری انقاب اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جازاری، رئیس دانشگاه اهل بیت(ع)، در سخنانی به بیان نقش امام خمینی(ره) در تحول اندیشه شیعه معاصر پرداخت و گفت: در بررسی شخصیت امام و انقلاب می‌توان از چهار منظر نگاه کرد؛ سیاست، توسعه و رشد پس ازانقلاب، ابعاد دفاعی و تحول اندیشه.

وی افزود: در زمینه تحول در اندیشه شیعی باید ایران، شیعه و حتی جهان اسلام قبل و بعد از سال 1358 را از هم تفکیک کرد و اینها تفاوت قابل ملاحظه‌‌ای با هم دارند و یک تحول اندیشه ای را در بستر شیعه در این مقطع زمانی می‌توان دید که محل تأمل است.

جازاری اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به چهار نکته اشاره کرد. اول نگاه جهانی گفت‌وگوی ادیان است که امروز مسئله ای به نسبت پررنگ است و حتی کشورهای اسلامی در جریان رقابتی تندی با هم در دنیا قرار دارند تا سازمان‌های بین‌المللی بین ادیانی تأسیس کنند و این در بسیاری از کشورهای آفریقایی مشاهده می‌شود. شالوده این اندیشه و نهضت را به معنای تئوریک باید در حرکت امام(ره) جستجو کرد.

وی ادامه داد: اولین کشوری که در این راستا پیشقدم شد ایران شود و در حالی که جریان گفت‌وگو در برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس از اوایل سال 2000 میلادی آغاز شد، اما این مسئله در ایران از اولیندهه 1980 مطرح شده بود.

رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) ابراز کرد: مسئله دوم نگاه تقریبی است که در اندیشه امام دیده می‌شود و یکی از شاخصه های امام (ره) نسبت به دیگر بزرگان عصر خودشان است. در واقع رسمیت دادن به تقریب در عصر امام(ره) کلید خورد. واژه اسلام ناب محمدی یکی از همین عبارت‌هاست که دارای یک جریان مفهومی است. در ادبیات و پیام‌های امام(ره) بحث تقریب بین مذاهب وجود دارد و ایشان فعالانه آن را گسترش دادند از جمله در مسائلی مانند فتاوای مربوط به حج و ارتباط با کشورهای اسلامی. طرح این موضوع با وجود برخی جریانات سنتی کار مهمی است.

جازاری اظهار کرد: مسئله سوم تحول در اندیشه اجتهادی است، در حالی که در دهه 70 میلادی چالش تغییر جنسیت در برخی کشورهای اسلامی وجود داشت و مفتیان و رجال برجسته اجتهادی آن را نمی‌پذیرفتند، خانم مریک ملک‌ارا در سال 1352 شمسی در مکاتبه ای با امام مجوز تغییر جنسیت را دریافت می‌کند و این پختگی تحول در اجتهاد و اندیشه ورزی امام را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین جازاری

وی بیان کرد: مسئله چهارم درباره تحول در حوزه‌های علمیه و نگاه آنها نسبت به عرفان و فلسفه است. آیت‌الله میلانی در سال 1339 در نامه‌ای از وضعیت حوزه علمیه مشهد و حوزه علمیه شهر دیگر نسبت به نگاه نگران و علما و طلاب نسبت به عرفان و فلسفه گله می‌کند. اما حضرت امام(ره) کاری کرد که امروز در شهر قم بیش از شش هزار طلبه در حوزه اندیشه های فلسفی وجود دارد و حوزه‌های علمیه‌ای که حتی نگران سخن گفتن از ساده ترین اندیشه‌های فلسفی و عرفانی بودند امروز با این تحول اندیشه‌ای مواجه شده‌اند و اینها از گام‌های ارزشمند امام راحل است.

همچنین، پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد و پنل دوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ برگزار می‌شود. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار می‌شود و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha