افول آمریکا و اهتزاز پرچم مقاومت در فراسوی مرزهای ایران اسلامی
کد خبر: 3951130
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
عضو شورای سیاسی حزب‌الله در وبینار بین‌المللی انقلاب اسلامی بیان کرد:

افول آمریکا و اهتزاز پرچم مقاومت در فراسوی مرزهای ایران اسلامی

بلال اللقیس گفت: صاحب‌نظران تأیید می‌کنند که به دلیل فقدان روح همبستگی در جامعه آمریکا و دوقطبی شدن آن، شکاف در این کشور، عمیق و به کشوری بحران‌زده تبدیل شده است. در حالی که جبهه مقاومت در بالاترین درجه همبستگی با یکدیگر قرار دارند و این فرصت تاریخی است که ما می‌توانیم از آن برای قوی‌تر کردن قدرت داخلی و منطقه‌ای خود استفاده کنیم.

آماده اللقیس وبینار / افول آمریکا و اهتزاز پرچم مقاومت در فراسوی مرزهای ایران اسلامی

به گزارش ایکنا، بلال اللقیس، متولد 1977 در بیروت فارغ‌التحصیل ریاضیات محض از دانشگاه لبنان است. وی دکترای خود را در رشته علوم سیاسی دانشگاه لبنان اخذ کرده و علاوه بر پژوهش‌های سیاسی و اجتماعی،  استاد دانشگاه و عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان است.

بلال اللقیس در وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» که به همت پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و با همکاری خبرگزاری ایکنا و دانشگاه بین‌المللی اهل‌ بیت(ع)، امروز، ۱۵ بهمن‌‌ماه در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: برادران و خواهران و مسئولان برگزاری وبینار و تمامی حضار در این همایش، که مناسبتی خاص و استثنائی دارد و این مناسبت مهمترین رویداد در تاریخ جدید ملت‌های مستضعف و در تاریخ ملت‌های آزادی‌خواه و استقلال‌طلب به شمار می‌رود و آن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. ما این مناسبت را به همه مسلمانان جهان و در رأس آن مستضعفین و آزادگان جهان تبریک می‌گوییم که به لطف انقلاب حالمان بهتر است و در مسیر انقلاب پیش می‌رویم و این همان مبحثی است که برای سخنرانی امروز در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: فرصت را از دست نمی‌دهم و همین ابتدا به همه خواهران و برادران جبهه مقاومت و حامیان آن به روح شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همه شهدا درود می‌فرستم و می‌خواهیم با کلمات مختصری دِین خود را به این شهدا ادا کرده و وفاداری خود را به آنها و تلاش برای تکمیل راه آنها تا رسیدن به آرمان و اهداف نهایی انقلاب اسلامی نشان دهیم.

برپایی این گردهمایی را می‌توان نوعی ادای حقی که شهدا بر گردن ما دارند، بدانیم. به عنوان کسانی که اهل استقامت، اخلاق و ایمان هستیم ما در قبال این انقلاب و دستاوردهای آن مسئول و مدیون هستیم لذا برگزاری چنین محافلی فرصتی برای ما است که ان‌شاءالله از یک سو با زبان در برابر دستاوردهای انقلاب ادای دین کنیم و از سوی دیگر با عمل و رفتار خود پاسدار ارزش‌‌های انقلاب اسلامی باشیم. امید است که گفتار ما با عمل و رفتار ما منطبق و در خدمت به اهداف و آرمان‌های انقلاب باشد.

اللقیس تصریح کرد: این همایش همچنین فرصتی است برای بررسی، تأمل و تفکری هرچند ناچیز چرا که به صراحت همه ما به دلیل مشغله‌ها و شرایطی که داشته کوتاهی کرده و نتوانسته‌ایم دستاوردهای این انقلاب را آن گونه که بایسته و شایسته است، بیان کنیم. هم اکنون در دهه پنجم انقلاب در خصوص دستاوردهای انقلاب در سطح منطقه و جهان باید گفت که ما ابتدای راه هستیم و هنوز دستاوردهای بزرگ‌تر انقلاب را پیش رو داریم که با مرور زمان بیشتر و بیشتر در سطح دنیا آشکار می‌شود، بنابراین ما هنوز در ابتدای راه شناخت این انقلاب و دستاوردهای آن هستیم.

وی با بیان اینکه این همایش در لحظه‌ و زمانی استثنائی به معنای واقعی کلمه در حال برگزاری است چه در سطح مناقشات منطقه‌ای و جهانی، گفت: مسئله مهم و قابل تأمل کنونی که شاید نکته‌ای ظریف باشد اما در عین حال تبعات و آثار مهم سیاسی هم دارد، این که همایش ما درحالی برگزار می‌شود که دشمن ما یعنی آمریکا برای اولین بار در دوران معاصر ما با بحران‌ها و شکاف داخلی روبه‌روست و در وضعیتی مبهم و نامعلوم از سیاست‌ها و استراتژی‌ها قرار دارد در حالی که صاحبان انقلاب، ایمان و مقاومت، دیدی روشن نسبت به آینده دارند زیرا دل‌هایشان با یکدیگر یکی شده و با درایت و اراده‌ای محکم در مسیر آرمان‌ها و اهداف خود قدم برمی‌دارند.

این در حالی است که دشمنان انقلاب اسلامی هیچ اتحادی ندارند و یکپارچگی آن‌ها بر سر یک موضوع نیز محال است حتی در داخل آمریکا هم امروز دو دستگی وجود دارد و هیچ چیزی نمی‌تواند این جامعه دو پاره را بر سر یک موضوع به توافق برساند. امروز اگر در جوامع همبستگی وجود نداشته باشد این جوامع از همان داخل تخریب و با بحران‌هایی روبه‌رو می‌شود که به آن اجازه داشتن یک سیاست خارجی قوی برای تعامل با جهان را نمی‌دهد.

عضو شورای سیاسی حزب الله با اشاره به وجه تمایز تاریخی جامعه امروز ایالات متحده گفت: آمریکا در وضعیت بیمار قرار دارد و اندیشمندان و صاحب‌نظران تأیید می‌کنند ـ نه اینکه ما دوست داشته باشیم این مقوله را بشنویم ـ که به دلیل نبود روح همبستگی در جامعه آمریکا و دوقطبی شدن و ضعف و سستی، شکاف در ایالات متحده عمیق و به کشوری بحران‌زده تبدیل شده است که حتی مفهوم مصلحت‌اندیشی و منفعت‌طلبی برای دولتمردان که مقوله‌ مهمی به ویژه برای خود جوامع غربی بوده،‌ ناشناخته مانده است.

وی تصریح کرد: در حالی که در جبهه مقاومت بالاترین درجه همبستگی میان مردم با یکدیگر و میان مردم و حاکمیت وجود دارد و این فرصت تاریخی است که ما می‌توانیم از آن برای قوی‌تر کردن قدرت داخلی و منطقه‌ای خود استفاده کنیم در حالی که دشمن آمریکایی برای درمان وضعیت داخلی خود هم مشکل دارد و مردمش هم نسبت به دموکراسی، نظام سیاسی، حکومت، ارتش و همه دستگاه‌های آن بی‌اعتماد هستند؛ وضعیت بی‌سابقه‌ای که بر موقعیت آمریکا در سطح جهانی نیز تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه قطار پیشرفت‌های انقلاب اسلامی روی ریل افتاده و مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشته است، گفت: از همین روست که می‌بینیم امروز ملت ایران با اقتدار در برابر آمریکا می‌ایستد و می‌گوید ما اورانیوم غنی سازی می‌کنیم و از محدودیت‌هایی که آمریکا تعیین کرده است، می‌گذرد یعنی دشمنانی که می‌خواستند با تحریم و محاصره ایران را از پیشرفت بازدارند، شکست خوردند. بنابراین امروز ایرانی اعلام می‌کند که از محدودیتی که دشمنان پیش رویش گذاشته‌ عبور کرده و سقف عالم علم، اندیشه و معرفت را در نوردیده است.

بلال اللقیس در ادامه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را خطاب قرار داد و بیان کرد: شما می‌خواستید انقلاب اسلامی را محدود و منحصر به مرزهای ایران کنید اما امروز شما ناتوانید نه تنها در برابر ایران عاجز و درمانده‌اید بلکه در رویارویی با تمام هم‌پیمانانی که در تعامل با انقلاب ایران هستند و نور این خورشید تمام منطقه، جهان عرب و اسلام و حتی تا آمریکای لاتین نیز رسیده، هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. شما امروز آرزوی شکست هم‌پیمانان ایران را دارید اما نمی‌دانید چگونه و شاهد این قضیه فقط لبنان نیست بلکه امروز آمریکا در یمن و تا حد زیادی در عراق با وجود اینکه شش سال است آنجا را اشغال کرده، ناکام بوده‌اید.

عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران که استقلال، حاکمیت و آزادی سرزمین و آزادی انسانیت خود را جستجو می‌کنند، چطور می‌توانند متحد ایران نباشند و اذیال آمریکا باشند آنچنان که آمریکا می‌خواهد، افزود: ایران نمی‌خواهد سرسپرده داشته باشد. این کشور روح آزادی‌خواهی را منتشر می‌کند و آزادی‌خواهان مثل یک کهکشان در مدار خود به دور خورشید جمهوری اسلامی ایران می‌گردند. ملت‌های سوریه، بحرین، لبنان، یمن و پاکستان هر کدام برای آرمان‌های خود مقاومت می‌کنند از همین رو آمریکا امروز نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر یمن و مقاومت فلسطین قهرمان، عاجز هستند و آنها در لبنان، سوریه و خیلی عرصه‌ها ناکام هستند و نمی‌توانند حتی با متحدان جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند و این پیروزی بزرگی برای انقلاب است. آنها در مهار کردن نفوذ ایران، حضور و تأثیرات انقلاب ایران ناکام ماندند و حتی در برابر متحدان ایران نیز شکست خوردند و این پیروزی بزرگی برای منطق انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی است.

تحلیلگر سیاسی لبنان با بیان اینکه دشمنان در حال حاضر نگران مسائل زیادی هستند، تصریح کرد: آنها همواره از خود می‌پرسند ماهیت رابطه جمهوری اسلامی ایران با متحدانش چگونه است و همه کسانی که با ارزش‌های آن تعامل مثبت دارند همواره این سؤال‌ها را در مقطع گذشته پرسیده‌اند و امروز دیگر این سؤال‌ها بی‌معناست. در گذشته می‌پرسیدند اگر به ایران حمله‌ای کنیم پاسخ کسانی که این کشور را دوست دارند و با آن رابطه دارند، چیست اما امروز دیگر اصل این سؤال از بین رفته است. زیرا قطار ما به حرکت درآمده آن هم در مسیری جدید و افقی جدید و هیچ کسی قدرت متوقف کردن آن را ندارد شاید موانعی ایجاد و توطئه‌هایی طراحی کنند اما قطار به حرکت درآمده و توقف آن ممکن نیست بنابراین باید هوشیار باشیم و دقت کنیم که آمریکای سرگردان و از هم پاشیده شاید در این دنیای پیچیده که مواضعش ضعیف شده است در رویارویی با ما به دنبال چیزی باشد و چیزی را هم به دست آورد که در این صورت برای آمریکایی که می‌خواهد خود را قدرتمند نشان دهد چیز خیلی مهمی باشد و ما را به میز مذاکره بکشاند تا زبان و منطق او را دنبال کنیم که بگوید ما را شکست داده است.

عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین چیزی که ما در اختیار داریم، گفتمان مقاومت، بوده و این گفتمانی متمایز است، بیان کرد: آمریکا ما را با مسائل زیادی وسوسه می‌کند اما این را هم پس از اینکه مذاکرات قبلی از دوران بوش تا اوباما شکست خورده است بار دیگر مطرح خواهد کرد، بنابراین ما به سمت مذاکرات کشیده نخواهیم شد. امت ما عزم خود را برای آزادی‌خواهی جزم کرده است و به حمایت از مقاومت و آزادی‌خواهان ادامه خواهد داد.

وی افزود: آمریکا نمی‌تواند بر سر اصول ما مذاکره کند و جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به اخلاقیات و اصول خود دست از حمایت ملت‌های آزادی‌خواه بر نخواهد داشت به ویژه و به شکل مرکزی یاری‌رساندن به برادرانمان در فلسطین. بله ! مسئله‌ای که بدون آن جمهوری اسلامی آرام و قرار نخواهد داشت و تا تحقق کامل حقوق ملت فلسطین دست از مقاومت نخواهیم کشید.

بلال اللقیس در پایان گفت:‌ از خدا می‌خواهیم به حق همه صدیقین، پیامبران، شهدا و امت مقاومت و به حق خون‌هایی که در این راه نثار شده و به حق ارزش‌های مقاومت، که مایه فخر و مباهات است، در مسیر خود موفق باشیم. امروز دشمن ضعیف‌تر از همیشه است و ما به اذن خداوند پیروزیم و برای همه آرزوی توفیق دارم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

گفتنی است،‌ آئین افتتاحیه وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید»، با سخنرانی آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه برخی چهره‌های برجسته دانشگاهی داخلی، و نیز پژوهشگرانی از کشورهای لبنان، انگلستان، مالزی، پاکستان و عراق به ایراد سخن می‌پردازند.

پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد و پنل دوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ امروز، ۱۵ بهمن ماه برگزار می‌شود. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار می‌شود و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس  http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کنند.

فیلم سخنرانی دکتر بلال اللقیس را در زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام
captcha