«راغب مصطفی غلوش» جوان‌ترين قاری که با لباس نظامی وارد رادیو قرآن مصر شد
کد خبر: 3952279
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸

«راغب مصطفی غلوش» جوان‌ترين قاری که با لباس نظامی وارد رادیو قرآن مصر شد

راغب مصطفی غلوش وقتی برای آزمون قرائت رادیو مصر فراخوانده شد، مشغول خدمت سربازی بود و با همان لباس فرم نظامیان وارد رادیو شد به گونه‌ای که وقتی از او آزمون به عمل آوردند، بسیار شگفت‌زده شدند که جوانی 23 ساله با این استعداد در امتحان پذیرفته می‌شود و این اولین بار بود که یک نظامی به عنوان جوان‌ترین قاری رادیو به مردم مصر معرفی می‌شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری وتو مصر، مصطفی غلوش ۵ ژوئیه ۱۹۳۸ در روستای برما در استان طنطا واقع در غرب کشور مصر متولد شد. او از سنین نوجوانی از حافظان قرآن بوده‌ است. 

عبدالغنی الشرقاوی، ابراهیم الطبهیلی و ابراهیم سلام از استادان او بوده‌اند. غلوش تا مدت‌ها از مقلدان مصطفی اسماعیل بود و صوت آن‌ها شباهت زیادی به‌هم دارد. او از ۲۴ سالگی در رادیو و تلویزیون رسمی مصر به‌عنوان قاری حضور یافت و از همان زمان رفته‌رفته سبک خودش در قرائت را دنبال کرد.

او دارای 4 فرزند دو پسر و دو دختر، است. پسر بزرگتر یاسر به عنوان امام جماعت و مبلغ در یک مسجد مشغول به فعالیت‌های ترویجی است و مصطفی، پسر دوم شغل آزاد دارد و مقیم طنطا است.

راغب مصطفی غلوش القاب متعددی دارد از جمله مهمترین آنها می‌توان به شوالیه قاریان مصر، افلاطون الحان قرآنی، معلم نسل‌ها، صاحب حنجره طلایی و صوت شیوا و شیخ قاریان اشاره کرد.

راغب غلوش به انجمن قرائت مسجد احمدی پیوست که مورد حمایت شیخ ابراهیم الطبلیهی بود و زیر نظر او علوم تجوید، احکام تلاوت و قرائت به روش «ورش» را آموخت  تا جایی که  صلاحیت قرائت قرآن یافت و به عنوان قاری اذان‌گاهی در مسجد احمدی معروف شد و بین عموم مردم محبوبیت پیدا کرد.

تلاوتی از راغب مصطفی غلوش در ایران

راغب غلوش با وجود سن کمی که داشت هنگام ورود به رادیو مصر، توانست جایگاه برجسته‌ای را میان قاریان نابغه پیدا کند و به قوی‌ترین قاری برای احیای مراسم مهم خاکسپاری در مصر تبدیل شود و با عالی‌ترین مقامات کشوری حشر و نشر داشته باشد، بنابراین آنها او را تشویق کردند که در مقابل جمعیت بیشماری از مردم بخواند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند از این رو هر روز دعوت‌نامه‌های بیشتری برای تلاوت در محافل انس با قرآن در قاهره دریافت می‌کرد و به زودی او نیز به جرگه مشاهیر قرائت آن زمان مانند مصطفی اسماعیل، عبدالباسط عبدالصمد و محمود خلیل الحصری پیوست.

راغب مصطفی غلوش وقتی برای آزمون قرائت رادیو مصر فراخوانده شد، مشغول خدمت سربازی بود و با همان لباس فرم نظامیان وارد رادیو شد به‌گونه‌ای که دست‌اندرکاران رادیو به ویژه وقتی از او آزمون به عمل آوردند، بسیار شگفت‌زده شدند که جوانی 23 ساله با این استعداد در امتحان پذیرفته می‌شود و این اولین‌بار بود که یک نظامی به عنوان جوان‌ترین قاری رادیو قرآن مصر به مردم مصر معرفی می‌شد.

راغب مصطفی غلوش حدود ۳۰ سال هر ماه رمضان برای قرائت به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، بریتانیا، ایران، فرانسه و کانادا سفر کرد ولی در سال‌های پایانی زندگی‌اش بیشتر در مصر به سر می‌برد. مصطفی غلوش ۴ بار در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به ایران سفر کرد و تلاوت‌های مختلفی در این کشور اجرا کرد. 

غلوش صبح روز پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۶ و در سن ۷۷ سالگی در مصر درگذشت. پیکر او پس از نماز عصر روز ۴ فوریه ۲۰۱۶ در زادگاهش، روستای برما در مصر دفن شد. پنجشنبه، 16 بهمن ششمین سالروز درگذشت این قاری شهیر در رادیو قرآن مصر گرامی داشته شد.

انتهای پیام
captcha