فاطمه زهرا(س)؛ آیینه تمام‌نمای جمال و کمال الهی بر روی زمین
کد خبر: 3952492
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
در وبینار مرکز اسلامی پاریس مطرح شد:

فاطمه زهرا(س)؛ آیینه تمام‌نمای جمال و کمال الهی بر روی زمین

سخنرانان وبینار «فاطمه زهرا(س)؛ انسان کامل»، آن حضرت را نمونه تجلی اعلای صفات الهی بر روی زمین و در عین حال الگویی برای زنان و کل بشریت در عرصه خانواده و اجتماع دانستند.

به گزارش ایکنا،‌ وبیناری با موضوع «فاطمه زهرا(س)؛ انسان کامل» شنبه ۱۸ بهمن‌، به همت مرکز اسلامی پاریس و با حضور اندیشمندان و کارشناسان ایرانی و خارجی به صورت مجازی برگزار ‌شد.

در این مراسم، اندیشمندانی از چند کشور شامل آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، حجت‌الاسلام دشتی، استاد حوزه علمیه از کویت؛ حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، امام جمعه تهران؛ حجت‌الاسلام مکی، رئیس مرکز اسلامی فرانسه؛ دکتر یاسین پلیسه، استاد دانشگاه و اقتصاددان از فرانسه؛ دکتر انسیه خزعلی، رئیس سابق دانشگاه الزهراء(س)؛ دکتر آمنه آنلوز از آمریکا؛ ایزابل پریل، نائب رییس سابق مجلس اسلامی بلژیک و منیره الموسوی، فعال امور زنان از کویت، پیرامون «فاطمه(س) و شخصيت زن»، «جايگاه انسانى زن»، «زن و مرد، مساوات يا عدالت»، «حجاب و آزادى» و «نقش زن در خانواده و جامعه» سخنرانی کردند.

در ابتدا آیت‌الله سبحانی در سخنانی که متن آن از سوی حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی قرائت شد گفت: شیفتگی انسان به کمال، امری فطری است و هر فردی در طول زندگی، خواهان گرایش و حرکت به سمت فضایل است و در این موضوع، تفاوتی بین زن و مرد نیست. آشنایی با شخصیت‌های کامل انسانی و عمل به سیره اولیا از راه‌های رسیدن به کمال است. یکی از این شخصیت‌ها حضرت فاطمه(س) است.

وی افزود: اگرچه در آیات قرآن، مستقیماً نام حضرت فاطمه(س) نیامده اما آیاتی هست که جز آن حضرت مصداق دیگری ندارد. این آیات جایگاه والای اهل بیت(ع) و فاطمه(س) در پیشگاه خداوند را روشن کرده است.
 
آیت‌الله سبحانی آیه تطهیر را از جمله این آیات دانست که در شأن اهل بیت(ع) و فاطمه(س) نازل شده است. به گفته وی این پیراستگی مربوط به تطهیر نفوس از گناه و مقصود از رجس در این آیه هر نوع آلودگی و پلیدی است.
 
آیت‌الله سبحانی در ادامه افزود: همچنین در آیه مودت «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ: بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است»(23/ شوری)، منظور از قربی، اهل بیت(علیهم السلام) است و حضرت زهرا(س) به اتفاق آرای اهل سنت و شیعه از اهل بیت(ع) است. حب به اهل بیت(ع) فریضه‌ای بر عهده امت است که در سایه آن به عرفان علمی و عملی می‌رسند. حضرت فاطمه(س) نشان داد زن می‌تواند مانند مرد به کمال انسانی برسد و بلکه فراتر رود.
 
حجت‌الاسلام شیخ عبدالله دشتی، محقق، نویسنده و امام مسجد امام‌المهدی(عج) از کویت دیگر سخنان این وبینار بود که گفت: امروزه انحرافات زیادی در جوامع انسانی شاهد هستیم که نظر به بعد حیوانی انسان دارند. قرآن کریم برای بشر مسابقه‌ای در نظر گرفته است. در این مسابقه فرقی بین جنس زن و مرد نیست. این مسابقه برای رشد دادن فطرت انسانی است. خداوند بارها در قرآن بیان کرده که فرقی بین زن و مرد نیست. در این مسابقه خداوند برای ما الگوهایی را مشخص کرده که از دیگران سبقت گرفته و پیروز شده‌اند.

حجت‌الاسلام دشتی افزود: پیامبر اکرم(ص) از نظر قرآن، جزء سابقون و الگویی برتر برای مؤمنان است. اما باید بدانیم تنها مردان نیستند که از دیگران سبقت گرفته‌اند. بلکه قرآن کریم زنانی را که الگوی بشری هستند نیز معرفی کرده است. خداوند از حضرت مریم(س) به عنوان یکی از الگوهای بشری نام برده است.

وی ادامه داد: بر اساس آیه ابتهال، حضرت فاطمه(س) تنها کسی است که سزاوار است به عنوان نمونه زنان امت اسلامی مطرح شود. در احادیث و منابع روایی اهل سنت از جمله در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز فاطمه(س) سرور زنان عالم معرفی شده است. آنچه اهمیت دارد، این است که اسلام دو نمونه از زنان الگو را معرفی کرده است که حضرت فاطمه(س) بر همه زنان شایسته عالم برتری دارد.

انسیه خزعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) نیز در سخنانی گفت: خداوند برای خاصان و مقربان خود از واژه صدیق استفاده می‌کند. صدیق بودن و راستگو بودن و یکی بودن قلب و زبان، از خصوصیات برگزیدگان خداوند است. حضرت صدیقه زهرا(س) به این ویژگی متّصف و خداوند او را به این صفات آراسته است.
 
وی افزود: حضرت زهرا(س) مانند یک مادر برای پیامبر بود و پیامبر از فاطمه(س) نیرو و انرژی معنوی می‌گرفت. این امر در عصر جاهلی که برای دختران و زنان، مقام دون و پستی قائل بودند امری عجیب تلقی می‌شد.

خزعلی همچنین به بیان عظمت حضرت فاطمه در منابع روایی اهل سنت و همچنین مستشرقین از جمله لویی ماسینیون فرانسوی اشاره کرد. به گفته وی، ماسینیون مسیحی، زهرا(س) را در قله معرفت و نزدیکی به خدا ترسیم می‌کند و قداستی مریم‌گونه برای او قائل می‌شود.
 

کنشگری حضرت زهرا(س) در صحنه‌های مهم حیات اجتماعی


حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران در سخنانی با تبریک سالروز میلاد فاطمه زهرا(س) با اشاره به جایگاه زنان و دختران و ظلم به آنان در دوران جاهلیت گفت: خداوند در چنین فضای تاریکی، نوری درخشنده به نام زهرا را آفرید و در چهره یک انسان به نام زهرا تجلی کرد. خداوند با نور حکمت، عقل، علم و فضیلت‌های فاطمه، از شخصیت کامل انسانی زنان پرده برداشت و حجت را تمام کرد؛ فاطمه یک انسان به تمام معنا و یک زن کامل است که شرف و افتخار زنان است.

حاج علی‌اکبری افزود: در وجود حضرت زهرا(س) وجهه انسانی او درخشید؛ دختران دارای نقش‌های فوق‌العاده‌ای در محیط خانواده نسبت به پدر، مادر، خواهر و برادر هستند و برای ایفای سه نقش مادری، همسری و نقش اجتماعی آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در کنار پدر به ایفای نقش‌های اجتماعی می‌پرداخت و در دوران همسری در صحنه‌های بسیار مهم حیات اجتماعی آن روزگار یک کنشگر علمی، فرهنگی و سیاسی بود.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری افزود: امروز کسی که بشریت را نجات می‌دهد، حضرت زهرا(س) است و چقدر جامعه بشری به او نیاز دارد.
 
سخنران بعدی منیره الموسوی، نویسنده و سخنران اسلامی از کویت بود. وی در سخنان خود با تبریک سالگرد میلاد صدیقه طاهره(س) گفت: از نظر قرآن، خانواده حرمی امن برای انسان است که در آن به کمال می‌رسد و این آرامش، وابسته به زن است.

وی افزود: از چهل سال قبل که اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی فعال به عرصه جهانی معرفی شد و زن به جایگاه واقعی خود رسید، نظام سلطه کوشیده است جایگاه زن به‌ویژه نهاد خانواده را هدف قرار دهد و در تخریب آن می‌کوشد. طرحی که حرمت، طهارت، عفاف و انسانیت زنان را هدف قرار داده است.

این فعال کویتی افزود: در چنین شرایط خطرناکی برای امت اسلامی، به نقش محوری زنان در جامعه اسلامی نیاز داریم. زنان باید از مسئولیت‌ها و نقش اجتماعی خود آگاه شوند. برای اینکه زنان جامعه اسلامی در این راه موفق شوند به الگوهایی نیاز است که کاملترین نمونه آن حضرت فاطمه(س) است. او در بعد روحی و معنوی که انسان را به کمال می‌رساند، نمونه است. آن حضرت، حرکت مؤثر در جامعه را عامل رشد معنوی می‌دانست و پیروی از وجود نورانی وی، عامل هدایت فرزندان، خانواده و جامعه می‌شود.
 
در ادامه «ایزابل سمیه پریل»، نائب رئیس سابق مجلس اسلامی بلژیک در سخنانی گفت: قصد دارم در مورد نقش زنان در خانواده و اجتماع صحبت کنم. تولد بانوی بزرگ ما فاطمه(س) مناسبت بزرگی است که به ما اجازه می‌دهد درباره این مسئله بهتر صحبت کنیم.

وی ادامه داد: زندگی بشر دو مدل مادی‌گرایانه و ترقی‌خواه داشته است. اما الگوی سومی هم وجود دارد که حضرت زهرا(س) آن را به انسان‌ها نشان داده است.

سمیه پریل افزود: در جوامع باستانی، حقوق شهروندی و سیاسی زنان نادیده گرفته می‌شد و زنان اغلب مانند برده برای پدر، شوهر یا پسران خود بودند. در جامعه غربی تنها حدود یک قرن است که به زنان حق رأی داده شده است. حتی در بلژیک تا قبل از سال 1972 میلادی، زنان بدون اجازه شوهر خود نمی‌توانستند حساب بانکی باز کنند.

این فعال اسلامی افزود: در شرایطی که زنان در دوره جاهلی زنده به گور می‌شدند، وحی الهی پیام آزادی‌بخشی برای زنان آورد و پیامبر جایگاه زنان را ارتقا داد. او ابتدا در رفتار خود با همسرش، خدیجه و سپس در رفتار خود با فاطمه(س) این را نشان داد و عزت زنان را احیا کرد.

وی به نقش‌آفرینی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و افزود: آن حضرت خود را به عنوان یک انسان، در سطح مردان نشان داد و در امر به معروف، اخلاقیات و ارزش‌های انسان به الگویی برای بشریت تبدیل شد.
 
سخنران بعدی «آمنه اینلوز»، محقق، نویسنده و استاد دانشگاه از آمریکا بود. وی در سخنانی گفت: حضرت فاطمه درباره نقش زن در جامعه و در خلقت به ما چه می‌گوید؟ آن حضرت تنها درباره نقش زنان با ما سخن نمی‌گوید بلکه در طول زندگی بسیار کوتاه خود، نقش‌های متعددی را به ما نشان می‌دهد که یک فرد می‌تواند در خانه یا جامعه ایفا کند.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) بدون توجه به دین افراد نیازمند، به آنها کمک می‌کرد. او همچون یک ستون معنوی برای جامعه بود. او همواره در خانه به دعا و نماز مشغول بود اما از نقش اجتماعی خود غافل نمی‌شد؛ همه می‌توانیم در زندگی خود چنین باشیم و برای جامعه خود و بشریت منشأ خیرات باشیم.
 

ترکیب کمال و جمال الهی در شخصیت حضرت زهرا(س)

 
در پایان، حجت‌الاسلام و المسلمین مکی، رئیس مرکز اسلامی فرانسه در سخنانی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: با دقت در سیر تحولات پیش از ولادت حضرت زهرا(س)، بی‌نظیر بودن ایشان برای همه بهتر روشن می‌شود.
 
وی افزود: در وجود آن حضرت، ترکیب کمال و جمال الهی به وضوح دیده می‌شود. در کمالات انسانی، موضوع جنسیت مطرح نیست و این کمال، گاهی به صورت مریم و فاطمه(سلام‌الله علیهما) و گاه به صورت انبیاء و فرستادگان الهی دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام مکی افزود: از دیدگاه اسلام، جامعه بشری برای ادامه حیات نیاز مساوی به هر دو جنس زن و مرد دارد. در جوامع غربی وقتی از حقوق زنان صحبت می‌شود، مسئله تساوی حقوق را مطرح می‌کنند اما این در محدوده شعار بوده و در عمل قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) وظایف مربوط به رابطه خود با خدای خود و رابطه خود با اجتماع را به خوبی ایفا کرد و در هر دو زمینه الگوی بشریت است. 
انتهای پیام
captcha