نخستین جلسه قرآنیان مکتب سلیمانی و تأکید بر تشکیل خانه قرآنیان + عکس
کد خبر: 3953619
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
با حضور پیشکسوتان، قاریان، حافظان قرآن برگزار شد؛

نخستین جلسه قرآنیان مکتب سلیمانی و تأکید بر تشکیل خانه قرآنیان + عکس

در اولین جلسه جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی که با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار شد، نبود هدف مشخص، مکان ثابت گردهمایی و وجود تعارفات و کلی‌گویی‌ها به عنوان مشکلات جامعه قرآنی مطرح و بر تشکیل خانه قرآنیان تأکید شد.

برگزاری نخستین جلسه قرآنیان مکتب سلیمانی / تأکید بر تشکیل خانه قرآنیان + عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین جلسه همفکری و همدلی جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی، شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه با حضور پیشکسوتان، استادان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور به میزبانی سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که اجرای آن را حبیب مهکام و محمدرضا پورمعین، دو پیشکسوت قرآنی کشور بر عهده داشتند، مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی کشورمان که ریاست مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را نیز برعهده دارد، به تلاوت آیات ۲۳ تا انتهای سوره مبارکه انسان پرداخت.

بازگشت جامعه قرآنی به جایگاه اثرگذار خود

در ادامه رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) به بیان اهداف این جلسه پرداخت و گفت: جامعه قرآنی از آن نقش اثرگذاری که باید در جامعه داشته باشد، دور افتاده است و باید برای رسیدن به آن جایگاه، تلاش مضاعفی را به کار ببندد.



قربانی به مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و افزود: ۹ سال از طرح آن مطالبه گذشته است، اما مجموع حافظان کل قرآن کریم کشور حدود بیست هزار نفر رسیده است. همچنین در پژوهشی که سازمان دارالقرآن الکریم انجام داده است، اعلام شده که بیش از ۷۵ درصد شهروندان تهرانی با روخوانی قرآن کریم آشنا نیستند.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با تأکید بر اینکه نیاز است اساتید قرآنی با یک احساس مسئولیت قدم به جلو بگذارند، تصریح کرد: جامعه قرآنی جز در جلسات رسمی هیچ محفل دیگری برای همفکری و همدلی ندارند و از حال یکدیگر بی‌خبرند. شاهدیم در برخی شهرها جلسات هفتگی فعالان قرآنی برگزار می‌شود، اما در تهران که اساتید و بزرگان قرآنی حضور دارند، چنین جلسه‌ای نیست. در همین راستا با اساتید محترم صحبت شد تا اینکه استاد صدرزاده شکل‌گیری چنین جلساتی را مطرح کردند و مقرر شد هر ماه این نشست را در جهت ایجاد همدلی و با محوریت انس با قرآن، عترت و شهدا را داشته باشیم.

جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی

قربانی با اشاره به اینکه باید به جایگاهی که همه با تمام وجود کار قرآنی انجام می‌دادند، باز گردیم، اظهار کرد: کمی از این فرهنگ دور شده‌ایم و این جریان‌سازی باید صورت گیرد. با چنین نشست‌های بی‌پیرایه که با محوریت شهدا و به ویژه شهید سلیمانی برگزار می‌شود، درس‌هایی بیاموزیم. امیدواریم به تدریج به اهداف مد نظر دست یابیم. مهم این است که چنین نشستی وابسته به هیچ نهاد، دستگاه و سازمان دولتی نیست و باید در مورد مکان برگزاری آن نیز تصمیم‌گیری شود.

وی به ویژگی‌های اخلاقی برخی شهدای قرآنی اشاره کرد و گفت: در یکی از مقرهای رزمنده‌ها در دوران دفاع مقدس، مسابقه قرآن برگزار می‌شود، در آن مسابقه خلبان شهید خسرو عبدالکریمی، رتبه اول می‌شود، وی پس از کسب رتبه به داوران اعتراض می‌کند که حق ایشان رتبه اول نبوده است. طریقه برخورد متسابقان فعلی را با آن زمان مقایسه کنید.

جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی

سرپرست گروه تواشیح و همخوانی محمد رسول الله(ص) اظهار کرد: در جلسه‌ای که قرار بود، سردار سلیمانی نیز حضور داشته باشد برای اجرای همخوانی دعوت شدیم، اما تا پایان جلسه ایشان تشریف نیاوردند، در پایان جلسه متوجه شدیم، ایشان در ترافیک مانده‌اند، در حالی که همه ما انتظار داشتیم شخصیتی در تراز سردار، از خط ویژه عبور و مرور کند. در جلسه دیگری که سردار سلیمانی حضور داشتند، در پایان، نزد سردار سلیمانی رفتم تا اجازه بگیرم و اعضای گروه که بیش از ۵۰ نفر بودند، نزد سردار بیایند، اما سردار خودشان نزد گروه آمدند و با همه روبوسی کردند. این فرهنگ‌ها باید برگردد.

در بخش دیگری از این مراسم، مرتضی خلیلی، از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت به مناسبت ولادت امام محمد باقر(ع) به مدح و منقبت این امام همام پرداخت.

تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان از آیات سوره مبارکه شوری و سوره مبارکه کوثر، بخش دیگری از برنامه‌های این گردهمایی بود. 

جلسات دورهمی قاریان قبل از انقلاب

در بخش دیگری از این نشست سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و با اشاره به اینکه این‌ قبیل جلسات قبل از پیروزی انقلاب سابقه برپایی دارد، گفت: قبل از انقلاب با الگوگیری از چنین جلساتی در مصر، اولین شب هر ماه قمری دورهمی قاریان قرآن، که عمدتاً شاگردان استاد محمدتقی مروت [اولین ایرانی دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی] بودند، برگزار می‌شد. اگر در این جلسه هم‌اندیشی هم نشود و فقط ماهی یک بار همدیگر را ببینیم و تلاوت گوش کنیم، اثرگذاری خود را خواهد داشت.

جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه قرآن و عترت از هم جدا نیستند، افزود: در زمان تلاوت، حضرت قرآن، حضور دارد و با توجه به اینکه قرآن و عترت از هم جدا نیستند، اعتقاد دارم، به هنگام تلاوت قرآن، امام زمان(عج) نیز در آن مجلس حاضر هستند.

وی به بیان خاطراتی از برخی از شاگردان خود که به فیض رفیع شهادت نائل شده‌اند، پرداخت و گفت: بیش از ۳۰ نفر از قرآن‌آموزانی که در جلسه آموزش من حضور داشتند، شهید شده‌اند و از زمان شهادت آنها تا کنون در هر جلسه نام آنها را در فهرست حضور و غیاب قرائت می‌کنم.‌ یکی از این افراد شهید سیدعلی محمودیان بود که زنگ صدایی شبیه به عبدالباسط داشت. ایشان در حین تلاوت و در حالی که ترکش به حنجره‌‌شان اصابت کرده بود به شهادت رسید و خودروهای زرهی دشمن هم از روی حنجره ایشان عبور کرده بود.

نداشتن مقصد

بر اساس گزارش ایکنا، محمودرضا بیژنی، یکی دیگر از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی، حرفه‌ای عمل نکرده است، گفت: افرادی را در این جلسه می‌بینم که زمانی ما با نام آنها زندگی می‌کردیم. متأسفانه این اهمیت هیچ وقت دیده نشد و تکریم اساتید مورد غفلت قرار گرفته است.

بیژنی با اشاره به اینکه مشکل جامعه قرآنی، نداشتن مقصد است، افزود: هر کدام از ما نسبت به جمع حاضر و آیندگان مسئول هستیم. باید مقصدی را برای جامعه قرآنی تعریف کنیم. در حال حاضر این مقصد وجود ندارد و تا این مقصد مشخص نشود، رسیدن به هدف غیر ممکن است.

جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی

وی با بیان اینکه تعارفات و کلی‌گویی‌ها باید کنار گذاشته شود، گفت: تعارفات مانند طنابی است که به پای ما بسته شده و ما را از رسیدن به مسیر منحرف می‌کند و باعث حذف فرصت‌ها می‌شود. پیشنهاد می‌دهم این جلسه فارغ از هر چیزی کاری کند که به یک سند چشم‌انداز برسد. اگر این سند باشد دیگر سالیان سال، وقت مردم برای یاد گرفتن تجوید مصرف نمی‌شود و عملکرد ما در تربیت حافظان قرآن درست می‌شود.

تشکیل خانه قرآنیان

در بخش پایانی این نشست محمدحسین محمدزاده، مشاور مرکز مطالعات استراتژیک و مدیر اسبق شبکه‌‌های قرآنی صداوسیما گفت: در کشورهای پیشرفته برای گردهمایی گروه‌های مرجع، مکان‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا به انتقال تجربیات بپردازند. پیشنهاد استاد مصطفی صدرزاده برای تشکیل این قبیل جلسات، خیلی خوب است. صنوف مختلف برای اجرای فعالیت‌هایشان محلی برای تجمع دارند. البته درخواست دارم تا دوستان پیگیر تشکیل خانه قاریان یا خانه قرآنیان باشند. به اعتقاد من جامعه قرآنی یک خانه قرآن کم دارد، خانه‌ای که در آن علاوه بر میزبانی چنین‌ جلساتی، برای فعالان قرآنی امکانات مختلف در نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش ایکنا در این جلسه چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عبدالرسول عبایی، مصطفی صدرزاده، حبیب صحاف، احمد حاجی‌شریف، محمدعلی خواجه‌پیری، محمدحسین سبزعلی، امیر آقایی، سیدعلی سرابی، ابوالفضل بهرامپور، علی‌اکبر حشمتی، سیدمحسن موسوی‌بلده، سیدحسین موسوی‌‌بلده، مجتبی ایزدی، احمد زرنگار، محمدحسین فریدونی، علی‌اکبر توپچی، محمدرضا پورمعین، حسینعلی شریف، محمد خواجوی، حمیدرضا احمدی‌وفا، قاسم رضیعی، محمودرضا بیژنی، حسین رستمی، منصور قصری‌زاده، ولی یاراحمدی، محمدمهدی بحرالعلوم، محمدحسین محمدزاده، منصور آقامحمدی، محمد بادپا، محمدتقی میرزاجانی، مهدی عادلی، سیدمیعاد صالحی و تعداد دیگری از اساتید و پیشکسوتان قرآنی حضور داشتند.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha