ثبت ملی منبر مسجد تاریخی جامع ارومیه
کد خبر: 3954631
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

ثبت ملی منبر مسجد تاریخی جامع ارومیه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از ثبت ملی منبر مسجد تاریخی جامع ارومیه در فهرست اشیای منقول خبر داد.

ثبت ملی منبر مسجد تاریخی جامع ارومیهجلیل جباری، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: برای ثبت ملی در فهرست اشیای منقول، هفت اشیای تاریخی از استان انتخاب و برای آنها پرونده ثبتی تشکیل شده بود. یکی از این پرونده‌های ثبتی مربوط به منبر مسجد جامع تاریخی ارومیه بود که در نهایت با موافقت شورای ثبت ملی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این منبر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

جباری ادامه داد: منبر مسجد جامع ارومیه متعلق به دوره قاجار بوده و از نوع چوبی است و این منبر 356 سانتی‌متر طول، 314 سانتی‌متر ارتفاع و 315 سانتی‌متر عرض دارد. این منبر در در گنبدخانه این مسجد قدیمی با گره چینی، نقوش هندسی، کتیبه و تزئينات مشبک قرار دارد دارد. بر پشت این منبر عبارت «حسب الخواهش خیر الحاج ملا جعفر تاجر منبر تمام گردید فی شهر ذی‌حجه الحرام سنه ۱۳۰۲» نوشته که به دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می‌گردد.

گفتنی است، مسجد جامع ارومیه به عنوان شاخص‌ترین و فاخرترین اثر تاریخی ارومیه و متعلق به دوران سلجوقیان، در سال  ۱۳۱۴ ش با شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است.

انتهای پیام
captcha