سرمای شدید در چادرهای سی‌سخت / نیازها و نگرانی‌های زلزله‌زدگان
کد خبر: 3954972
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

سرمای شدید در چادرهای سی‌سخت / نیازها و نگرانی‌های زلزله‌زدگان

در حالی که سه روز از زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد، زلزله‌زدگانی که خانه‌هایشان تخریب شده یا آسیب دیده است، مجبورند که در سرمای زیر صفر درجه روزگار بگذرانند و هنوز بسیاری از اهالی چادر ندارند.

سرمای شدید در چادرهای سی‌سخت/ نیازها و نگرانی‌های زلزله‌زدگانبه گزارش ایکنا، چهارشنبه 29 بهمن‌ زلزله‌ای با قدرت ۵.۶ ریشتر حوالی سی‌سخت در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زمین‌لرزه موجب مصدوم شدن ۶۱ نفر از اهالی این منطقه شد و تلفات جانی به همراه نداشت، اما خرابی‌های به‌بارآمده، برف و باران و سرمای شدید و پس‌لرزه‌های متعدد موجب شد تا اهالی این منطقه شب‌های سختی را بگذرانند.
 

انتقاد زلزله‌زدگان سی‌سخت از توزیع چادر

 

برخلاف دیگر زلزله‌های مشابه سال‌های اخیر، این زمین‌لرزه در فضای رسانه‌ای و حتی شبکه‌های اجتماعی بازتاب چندانی نداشت و به گفته بسیاری از اهالی این منطقه موجب شده است تا کمک‌رسانی مردمی به این منطقه به سختی صورت پذیرد. همچنین در توزیع اقلام امدادی مانند چادر در میان زلزله‌زدگان مشکلاتی به وجود آمد؛ از این نظر که چادر به اندازه کافی توزیع نشده است یا به دلیل سرما و برودت هوا کاربرد چندانی نداشت. در همین زمینه کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر، که در منطقه حضور یافته بود، گفت: بیش از ۱۸۰۰ چادر امدادی توزیع شده و با توجه به صحبت‌های مردم نیاز است که هزار چادر دیگر با هماهنگی سازمان امداد و نجات از طریق استان‌های معین تأمین و ارسال شود. در گفت‌وگوی رودررو با مردم آسیب‌دیده مشخص شد که در توزیع اقلام امدادی انتقاداتی وجود دارد که مقرر شد ارزیابی و بررسی مجدد خانه به خانه در اولویت کار قرار گیرد تا محله‌ها و خانه‌های جامانده از توزیع اقلام پوشش داده شود.
 
همتی گفت: هنگام ورود به سی‌سخت با بالگرد، ارزیابی هوایی کردیم و با توجه به بارش برف و برودت هوا از برپایی چادر‌های توزیع‌ شده استقبالی نشد. به همین منظور مقرر شد که با افزایش نیرو‌های امدادی در برپایی چادر‌ها و تخلیه خانه‌های آسیب‌دیده با مردم همکاری شود. همچنین برای گرمایش چادر‌ها پیگیری خواهیم کرد تا این مشکل به سرعت حل شود. شاهد انتقادات مردم سی‌سخت بودیم که ارزیابی مجدد و خانه به خانه در اولویت ماست.
 

سختی امدادرسانی به زلزله‌زدگان 

 
در همین حال برودت هوا موجب شد که امدادرسانی به سختی صورت گیرد؛ چنانکه پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، نیز در توئیتی به این موضوع پرداخت و نوشت: سرما و شرایط کرونایی امدادرسانی در زلزله سی‌سخت را دشوار کرده است. با هماهنگی مسئولان نخستین محموله کمک‌های امدادی ـ حمایتی بنیاد مستضعفان برای زلزله‌زدگان ارسال شد. پس از ارزیابی میزان خسارت‌ها، سیمان مورد نیاز برای بازسازی منازل آسیب‌دیده به صورت رایگان تأمین می‌شود.

در روز‌های گذشته ویدئو‌های مختلفی از سی‌سخت در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که وضعیت منازل مسکونی را بحرانی نشان داده و از سختی اوضاع خبر می‌دهد، چراکه از سویی تخریب خانه‌ها و پس‌لرزه‌های فراوان موجب شده که مردم نتوانند از خانه‌های خود استفاده کنند و با وجود سرمای هوا، مجبور باشند که شب را درون چادر‌ها به صبح برسانند.
 

شرایط کنونی منطقه

 
محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر، در این باره به ایکنا، گفت: پس از وقوع زلزله در ساعت ۱۰ شب چهارشنبه ۲۹ بهمن جلسه ستاد مدیریت بحران در شش استان همسایه با استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. ساعت یک بامداد هم ارزیابی در استان اصفهان به اتمام رسید و براساس آن مشخص شد که ۲۶ روستا در استان اصفهان تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند. به همین دلیل امدادرسانی در این روستا‌ها آغاز شد. در مورد شهرستان دنا، شهر سی‌سخت و روستا‌های تابعه آن نیز، با توجه به اینکه بیش از ۱۲۰ روستا تحت تأثیر زلزله بودند، ارزیابی تا ساعت ۴ صبح به طول انجامید و تکلیف آنها مشخص شد.
 
قوسیان‌مقدم با بیان اینکه قبل از زلزله و روز بعد از آن شاهد بارندگی باران و برف شدید در منطقه بودیم، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ شدید، امدادرسانی به سختی صورت می‌گرفت، اما این کار انجام و هزار و ۸۰۰ چادر توزیع شد و در مکان‌هایی چادر توزیع می‌شود که روز گذشته توزیع نشده بود.
 
وی در مورد نگرانی‌های زلزله‌زدگان سی‌سخت اظهار کرد: ظاهراً خانه‌های این شهرستان سالم‌اند، اما درون آنها آسیب دیده است. گچ سقف ریخته یا دیوار‌ها ترک برداشته‌اند و با توجه به پس‌لرزه‌های متعدد، خانه‌ها از نظر ساکنان ناامن است. این نگرانی با توجه به مدت زمان کمی که از زلزله گذشته، طبیعی است و هرچه زمان بگذرد، این نگرانی‌ها برطرف می‌شود و خانه‌ها نیز با تعمیرات قابل سکونت هستند، چراکه سازه‌ اصلی ساختمان‎ها به هم نریخته است. به خانه‌ها و مغازه‌های شهر صدمات جدی وارد نشده و زندگی عادی در جریان است و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و تخریب به حدی نیست که رعایت موارد بهداشتی یا زندگی عادی را مختل کند.
 
سخنگوی جمعیت هلال احمر یادآور شد: از آنجا که ساختمانی تخریب نشده، مردم می‌توانند در داخل خانه پخت‌وپز کنند و برای استراحت به داخل چادری بروند که در حیاط برپا شده است. همچنین در سی‌سخت گاز وصل شده اما با توجه به وجود پس‌لرزه، مردم از نظر سلامت روانی امکان پخت‌وپز ندارند. ۶۰ تا ۷۰ درصد منازل آسیب جدی ندیده و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد خانه‌ها آسیب دیده است و می‌توانیم برای آن‌ها چادر تهیه کنیم. هلال احمر وظیفه‌ای برای تهیه کانکس ندارد. البته تدابیری اندیشیده شده تا کمک‌های بلاعوض هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد و آنان بتوانند خانه‌های خود را تعمیر کنند.
 
سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره کمبود‌ها نیز گفت: در حال حاضر به نیروی انسانی نیازی نداریم و حتی ممکن است حضور آنها برای امدادگران و ساکنان دردسرساز شود. با توجه به اینکه مصوب شد که کمک‌های بلاعوضی به مردم داده شود تا خانه‌های خود را تعمیر کنند، اگر کمک‌های مردمی نیز در قالب کمک‌های نقدی باشد، می‌توان بر اعتبار کمک‌های بلاعوض افزود. در حال حاضر جمعیت هلال احمر بیش از ۵۰ میلیارد ریال کمک غیرنقدی در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده است.
 

اعلام شماره‌حساب برای کمک‌های مردمی

 
در همین حال جمعیت هلال احمر برای کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان سی‌سخت شماره‌ حساب اعلام کرد و مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حساب ۵٢٢٣۵٢٢٣١٩ و شماره کارت ۶١٠۴٣٣٧۴٢٨۵٠٨٠٣٨ واریز کنند.
 
علی‌رغم گفته‌های دبیرکل هلال احمر، ویدئو‌ها و گزارش‌های مردمی منتشر شده حاکی از کمبود‌ها و مشکلات فراوان زلزله‌زدگان است. در همین حال بیت‌الله محرابی، مسئول ستاد مردمی زلزله‌زدگان سی‌سخت، نیز به ایکنا، گفت: بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ ساختمان آسیب شدیدی دیده‌اند، به گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها قابل سکونت نیست، اما با توجه به پس‌لرزه‌های فراوان، مردم در پی نبود امنیت نمی‌توانند در آن‌ها ساکن شوند. در روز‌های گذشته برف و باران زیادی بارید و شهرستان دنا و شهر سی‌سخت هم کوهستانی است و هوای بسیار سردی دارد و در این سرمای سخت مردم مجبورند که در چادر بمانند. از سوی دیگر علی‌رغم اینکه هلال احمر چاردها را توزیع کرده است، بسیاری از افراد نتوانسته‌اند چادر دریافت کنند.
 
محرابی ادامه داد: در روز‌های گذشته آب و گاز قطع بود و به دلیل بارش برف و باران، آب وارد ساختمان‌ها شده است و مردم نمی‌توانند از وسایل خود استفاده کنند. به همین دلیل در حاضر نیاز اصلی مردم، وسایل گرمایشی است و غذا و نان به اندازه کافی توزیع شده است.
 
همچنین نباید این موضوع را از یاد برد که زلزله ‌سی‌سخت در حالی رخ داد که خطر ابتلا به کرونا همچنان تهدید بزرگی محسوب می‌شود. به همین دلیل در حال حاضر گرم نگه داشتن زلزله‌زدگان و توزیع وسایل بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد و اگر قرار است کمکی ارسال یا توزیع شود، باید براساس پروتکل‌های بهداشتی باشد تا مبادا بیماری شیوع یابد و غم و نگرانی مردم را دو چندان کند.
انتهای پیام
captcha