مشارکت یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی
کد خبر: 3955217
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸

مشارکت یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با وجود کرونا به صورت گسترده در فضای مجازی برگزار شد گفت: یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند.

مشارکت یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کشور

به گزارش ایکنا از سمنان، مهدی رمضانی،‌ معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عصر روز گذشته، 2 اسفند در بازدید از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان‌ با بیان اینکه دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با وجود کرونا به صورت گسترده در فضای مجازی برگزار شد اظهار کرد: یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه در میان کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افراد شریفی حضور دارند که علم و هنر کتابداری را توأمان کسب کرده‌‌اند گفت: در این نهاد انجام وظیفه فرهنگی هیچ‌گاه تعطیل‌بردار نیست و تعامل پایدار و حقیقی بین کتابداران و کارکنان ستادی کتابخانه‌ها موجب موفقیت و ارائه خدمات بهتر به مراجعان می‌شود.

رمضانی ادامه داد: همان‌طور که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در دوران کرونا، به دلیل ارائه خدمات درمانی به مردم، مهم و سرنوشت‌ساز هستند، فعالیت کتابخانه‌ها نیز در این دوران بسیار مهم و نقش کتابخانه‌های عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد آرامش، در دوران بحران بیش از دیگر زمان‌ها پر رنگ است.

وی یادآور شد: امروزه کارشناسان ارتباطات از تهدیدهای فضای مجازی و تبعات منفی آن می‌گویند؛ اگر چه فضای مجازی نمی‌تواند کاملاً جای کتاب و کتابخانه را بگیرد، اما می‌تواند محل عرضه شایسته‌ای برای محتوای خوب باشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نقد سازنده و پیشنهادهای تخصصی مردم، کتابداران و کارکنان ستادی استقبال می‌کنند از راه‌اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها با هدف شفاف‌سازی اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

به گفته وی باید از ظرفیت این انجمن‌ها، به عنوان حامیان مادی و معنوی فرهنگ و ابزار همبستگی میان مردم و کتابخانه، برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بیش از پیش استفاده شود.

رمضانی انجمن‌ها را یکی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای کتابخانه‌های عمومی برشمرد و افزود: در سال‌های اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها فعال‌تر ‌شد و تعامل خوبی با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی دارند.

وی از راه‌اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: هدف از تأسیس این کمیته ایجاد سامانه فرهنگی و سامانه اهدای کتاب در سالهای قبل، شفاف‌سازی اقدامات نهاد و برقراری رابطه عینی‌تر ستاد با استانها و کتابداران است که این اقدامات در ایجاد روندها و فرایندهای مؤثر، مفید و کارساز بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی وضعیت کتابخانه مرکزی استان سمنان را مطلوب برشمرد و گفت: با استفاده از فضای فیزیکی و ظرفیت‌های دیگر موجود می‌توان این کتابخانه را به یک مرکز فرهنگی نمونه و مؤثر در استان و شهر سمنان تبدیل کرد. در سال جاری چند نوبت ارسال منابع به کتابخانه‌ها، با تأکید بر رده‌های پرامانت در حال انجام است و کمبود این نوع منابع در برخی کتابخانه‌های استان برطرف می‌شود.

رمضانی در خصوص معیشت کتابداران گفت: این موضوع همواره دغدغه اصلی و جدی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونان بوده و تاکنون تلاش‌ها و تعاملات بسیاری با دستگاه‌های مربوط برای افزایش دستمزد کتابداران انجام شد.

انتهای پیام
captcha