مراحل پایانی امدادرسانی به سی‌سخت / کمبود چادر نداریم
کد خبر: 3955551
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
محمد نصیری تشریح کرد؛

مراحل پایانی امدادرسانی به سی‌سخت / کمبود چادر نداریم

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: در موضوع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله سی‌سخت، تقریباً به پایان عملیات امداد و نجات رسیده‌ایم.

محمد نصیری

محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شیوه دریافت کمک‌های مردمی در هلال‌احمر برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان زلزله سی‌سخت، اظهار کرد: دریافت مشارکت‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان سی‌سخت(کهگیلویه و بویراحمد) فقط از طریق حساب جمعیت هلال‌احمر در بانک ملت به شماره حساب ۵۲۲۳۵۲۲۳۱۹ و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۴۲۸۵۰۸۰۳۸ انجام می‌شود.

نصیری در ادامه با بیان اینکه این حادثه در ابعاد منطقه‌ای بوده و هلال‌احمر چهار استان به عنوان معین منطقه انتخاب شده‌اند، افزود: به منظور امدادرسانی و اسکان موقت و تأمین مواد غذایی، هلال‌احمر در حال انجام وظیفه و تأمین نیازهاست، با این حال اصرار مردم بر این است که کمک کنند. براساس قانون مدیریت بحران، وظیفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی با هلال‌احمر است. پیش‌تر شاید به دلیل پوشش‌های محدود رسانه‌ای از این‌گونه حوادث، تقاضای مردم برای اعطای کمک‌هایشان کمتر بود، اما اکنون به واسطه پوشش همه‌جانبه رسانه‌ای، مطالبه‌گری برای تأمین نیاز‌های مردم حادثه‌دیده از حوادث طبیعی بیشتر شده است. به همین دلیل شماره حساب مربوط به خود استان و شماره کارت هلال‌احمر استان را اعلام کردیم و در سطح استان و پایگاه‌های هلال‌احمر در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستیم.
 

کمک‌های مردمی به شماره حساب‌های شخصی واریز نشود

 
سخنگوی هلال‌احمر با تأکید بر واریز نکردن هیچ‌گونه مبلغی از سوی مردم به حساب‌های شخصی افرادی که کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کنند، گفت: چندین سال است در پی حوادث ناگواری مانند حادثه زلزله سی‌سخت و یا حادثه سیل در سال‌های اخیر، برخی افراد شماره حساب‌های شخصی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام می‌کنند، در این حادثه نیز این اتفاق افتاده و طبق اطلاع تعدادی از این حساب‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح مسدود شده‌اند. از مردم خواهش می‌کنیم در رخداد حوادث ناگوار و به منظور کمک به آسیب‌دیدگان، هیچ‌گونه واریزی به حساب‌های شخصی انجام ندهند، چراکه شاید آن نیتی که مدنظرشان باشد تحقق پیدا نکند. درگاه‌های قانونی برای جمع‌آوری کمک‌ها از سوی متولیان امر و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج وجود دارد.
 

سی‌سخت را با مشارکت مردم بهتر از قبل خواهیم ساخت


نصیری ادامه داد: در موضوع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله سی‌سخت، تقریباً به پایان عملیات امداد و نجات رسیده‌ایم و پس از این مقطع، اولویت نهاد‌ها و دستگاه‌های پای کار بحث اسکان دائمی حادثه‌دیدگان است و تعیین خسارت در دستور کار قرار می‌گیرد. در سیل سال گذشته، بخش زیادی از خانواده‌هایی که منازلشان تخریب شده بود، اکنون در منازل جدید سکونت پیدا کرده‌اند. به یاری خدا، سی‌سخت را با مشارکت مردم عزیزمان بهتر از قبل خواهیم ساخت. این رویکرد را متناسب با تعبیری که مقام معظم رهبری در بازدید از مناطق سیل‌زده سال‌های گذشته داشتند و فرمودند باید بهتر از قبل ساخته شود، اتخاذ کرده‌ایم.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره میزان خسارات وارده به منطقه سی‌سخت هم گفت: اعلام این‌گونه موارد بر عهده سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها مانند بنیاد مسکن است که اعلام هم کرده‌اند که حدود ۸۰۰ پلاک به بازسازی و بیش از ۲ هزار پلاک نیز به تعمیرات نیاز دارد. در این مقطع وظیفه ما امدادرسانی در قالب اسکان در چادر است. الحمدلله در این حادثه فوتی و تخریب وسایل نداشته‌ایم. خانه‌ها نیاز به بازسازی دارد و تخریب صددرصدی هم نداشته‌ایم. در پی رخداد سیل سال گذشته، حدود ۱۰ هزار لوازم خانگی تهیه شد، چراکه وسیله‌ها هم تخریب شده بودند، در زلزله سی‌سخت این موضوع را شاهد نبودیم.

وی افزود: همچنین تعدادی از خیریه‌ها که با هلال احمر همکاری دارند، از ۱۰ اسفندماه و پس از برآورد خسارات و مشخص شدن پرونده‌ها، طبق مصوبه‌ای که هیئت وزیران برای تأمین هزینه‌ها اعلام می‌کند، کار خود را آغاز می‌کنند. در سیل سال گذشته، به حدود ۲۰ هزار خانوار و به هر کدام ۱۰ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی اعطا شد. دولت هم ۲۰ میلیون وام بلاعوض داد و این مبلغ که حدود ۳۰ میلیون بود، صرف بازسازی خانه‌ها شد.

نصیری با بیان اینکه در امدادرسانی به منطقه سی‌سخت با کمبود چادر مواجه نیستیم، گفت: لکه‌گیری‌ها انجام شده و وظیفه اسکان اضطراری با هلال‌احمر است و تعریف اسکان اضطراری هم چادر است. ما شرمنده مردم هستیم که شاید این‌ موارد جوابگوی نیاز حادثه‌دیدگان در آن سرمای منطقه نباشد. امور مربوط به تأمین و تجهیز خانه‌ها، پس از این مقطع با بنیاد مسکن است، حوادث طبیعی در همه جای دنیا رخ می‌دهد، ما نیز در تلاشیم در امدادرسانی اولیه، نیاز‌ها را تأمین کنیم، همچنین وسایل گرمایشی مناسب در منطقه در حال توزیع است. در چنین شرایط بحرانی، برای ارتقای سطح زندگی و توانمندی آسیب‌دیدگان تا آخر پای کار هستیم، اما خوب تهیه و تأمین مسکن و بازسازی‌ها فرایندی زمان‌بر است.
انتهای پیام
captcha