فرهنگ ایرانی اسلامی، درون‌مایه‌های ژرفی دارد/ تماشای رایگان آثار
کد خبر: 3955780
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
از گوشه و کنار جشنواره فیلم رضوی

فرهنگ ایرانی اسلامی، درون‌مایه‌های ژرفی دارد/ تماشای رایگان آثار

امروزه، آثار هنری بسیاری در ایران و جهان تولید می‌شود و در معرض استفاده عموم قرار می‌گیرد. هر یک از این آثار، منعکس‌کننده‌ محتوا و پیامی است. هنر، بستر انعکاس پیام‌هاست و پیام‌ها از دل فرهنگ‌ها برمی‌خیزد.

به گزارش ایکنا، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در آغاز برگزاری این رویداد پیامی را منتشر کرد. در متن پیام وی آمده است: هنر در دنیای امروز، رسانه فرهنگ است و فیلم در میان هنرها سرآمد همه. چراکه فیلم، همه هنرهای دیگر را به خدمت گرفته و ترکیبی شگرف خلق می‌کند که زیربنای آن ادبیات است.

کوچک زیباست؛ مثلی است که بیش از هر دوره‌ای، برای انسان امروز قابل فهم است. انسان احاطه شده با انواع مشغله‌ها، چون انسان دهه‌ها و سده‌های پیش، فرصت چندانی ندارد که به مصرف آثار فرهنگی بلند بپردازد. از این‌روست که بیش از هر زمان دیگری به فیلم کوتاه اقبال نشان می‌دهد.

امروزه، آثار هنری بسیاری در ایران و جهان تولید می‌شود و در معرض استفاده عموم قرار می‌گیرد. هر یک از این آثار، منعکس‌کننده‌ محتوا و پیامی است. هنر، بستر انعکاس پیام‌هاست و پیام‌ها از دل فرهنگ‌ها برمی‌خیزد. فرهنگ ایرانی اسلامی، درون‌مایه‌های ژرفی دارد که می‌بایست در بستر هنر و خصوصاً هنر فیلم، منعکس شود. یکی از زنده‌ترین، محبوب‌ترین و ارزنده‌ترین بخش‌های فرهنگ ما که خود گستره‌ عظیمی از آموزه‌های متعالی است، «فرهنگ رضوی» است. این فرهنگ متعالی، می‌تواند دستمایهی خلق آثار ارزنده بسیاری در هنرهای مختلف و به‌ویژه سینما باشد، اما فیلم کوتاه این مزیت ویژه را دارد که با ویژگی انسان تنگ‌مجال و کمینه‌پسند امروز سازگار است.

از سوی دیگر، رسانه‌ای که بتواند این آثار را در بستر خود انعکاس دهد، به فراوانی و در دسترس و مورد اقبال است، فضای مجازی و رسانه‌های مختلف آن که متناسب با نیاز همین انسان تنگ‌مجال پا به عرصه وجود گذاشته و دنیای امروز را تسخیر کرده‌اند، بستری خواهد بود که فرهنگ رضوی با هنر فیلم کوتاه در آن حضور یابد و با زلال خود کام‌های تشنه و جویای معارف رضوی را سیراب کند.معارفی که با زبان هنر و فیلم که زبان امروز جهان است، به شایسته‌ترین شکل و لحن به مخاطب عرضه می‌شود و محتوای خود را در دل و جان او ریخته، ظرف اندیشه‌اش را از معنا سرشار می‌کند. آموزه‌هایی که انسان دور کرده شده از معنا و معنویت، سخت به آن نیازمند است. آموزه‌هایی که پندار و گفتار و کردار او را الهی خواهد کرد.

برگزاری جشنواره‌های سراسری رضوی، بستر ساز و رونق‌بخش هنر دینی و رضوی است و گامی در مسیر نیل به مدینه فاضله و جامعه‌ای که الهی می‌اندیشد و الهی رفتار می‌کند و به اولیای دین و به‌ویژه به حضرت ثامن‌الحجج (ع) اقتدا می‌کند. تلاش شما فیلمسازان دغدغه‌مند و فرهیخته در این مسیر، شایسته بهترین تقدیرها است. تلاش‌تان در این مسیر و ارادت‌تان به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا، امام رئوف (ع) مقبول درگاه الهی باد.

تماشای رایگان آثار چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی

آثار راه‌یافته به این دوره از جشنواره، در سه سامانه برخط «ودیو»، «تیوال» و «هاشور» اکران شده و در دسترس علاقمندان برای تماشا قرار خواهد گرفت. اکران آنلاین فیلم‌های این دوره کاملا رایگان خواهد بود و علاقمندان می‌توان طی سه روز برگزاری جشنواره در دو بازه زمانی 10 الی 18 و 18 الی 24 به تماشای فیلم‌های کوتاه بنشینند.

اکران‌های آنلاین روز دوم جشنواره

در روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه و در سانس نخست از ساعت 10 صبح الی 18 عصر 2 فیلم کوتاه پویانمایی، چهار فیلم مستند کوتاه و هفت فیلم کوتاه داستانی بر روی پلتفرم‌های اعلام‌شده قابل تماشا است. انیمیشن‌های کوتاه «فرفره» ساخته شیوا ممتحن و «پاپیتال» ساخته نرگس ذاکری و مستندهای «موج اول» ساخته زهرا مسلمی‌پور، «دستورپخت یک موکب فوری» ساخته زهرا میری، «لسک» ساخته محمدرضا وطن دوست «مدافعان» ساخته فرهاد آیت اللهی در این سانس به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌های کوتاه داستانی «عزیز» ساخته مهدی برزکی،‌ « ماهی» ساخته محمد رحیمیان،‌ «ژوان» ساخته کاوه جاهد، «از طرف لیلا» ساخته مجتبی اسپنانی،‌ «مادر برفی» ساخته مرجان خسروی، «حوالی حریم» ساخته سیدمهدی میرغیاثی و «میرا» ساخته امیرحسین ریاحی دهکردی هم هفت فیلم‌کوتاهی هستند که در سانس نخست دومین روز از اکران آنلاین فیلم‌های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، به نمایش گذاشته می‌شوند.

در دومین نوبت نمایش آنلاین فیلم‌ها در روز دوم جشنواره هم از ساعت 18 تا 24 روز پنجم اسفندماه دو فیلم کوتاه انیمیشن، پنج مستند کوتاه و 9 فیلم کوتاه داستانی در سه پلتفرم میزبان جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. انیمیشن‌های کوتاه «سنگ‌های سپید» ساخته فاطمه حسنی و «خورده شده» ساخته محسن رضاپور در کنار مستندهای کوتاه «من اینجا زندگی می‌کنم» ساخته نجیبه حقانی،‌‌ «عروس قشقایی» ساخته محمدهادی اسفندیاری، «از بخشش تا رویش» ساخته مهدی شعبانی، «کاکل» ساخته هادی ثابت شوکت‌آبادی و «اجاق» ساخته علی بلندنظر در این بازه زمانی به‌صورت آنلاین قابل تماشا خواهند بود.

فیلم‌های کوتاه «تکلیف» ساخته علی خوشدونی فراهانی، «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی، «مینی‌بوس» ساخته ابوذر حیدری،‌ «مرگ تدریجی» ساخته آمین صحرایی،‌ «من آمریکایی هستم» ساخته امید میرزایی،‌ «گوسفندان ما را خواهند بلعید» ساخته مصطفی رستم‌پور و عاطفه رضایان، «مجتمع» ساخته علی شاهینی، «اجباری» ساخته محمدجواد خورشا و «شوفر» ساخته رضا نجاتی 9 فیلم کوتاه داستانی هستند که در سانس دوم دومین روز از جشنواره چهاردهم به‌صورت آنلاین اکران می‌شوند.

اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی روز پنجشنبه هفتم اسفندماه در گرگان برگزار می‌شود و برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد معرفی و تجلیل خواهند شد.

انتهای پیام
captcha