آشنایی با انواع روکش دندان
کد خبر: 3955890
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲

آشنایی با انواع روکش دندان

انتخاب نوع روکش دندان تاثیر مستقیم بر میزان قیمت روکش دندان خواهد گذاشت و به همین دلیل در انتخاب نوع روکش حتما باید دقت داشته باشید. دندانپزشکی که برای معالجه دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید، نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان هزینه روکش دندان خواهد بود.

آشنایی با انواع روکش دندان
به گزارش ایکنا، انواع روکش دندان ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و قبل از اینکه اقدام به روکش گذاری دندان خود کنید بهتر است کا با انواع آن آشنایی داشته باشید. دلایل مختلفی سبب تفکیک روکش دندان به انواع مختلف خواهد شد و با شناخت این موارد می‌توانید مناسب‌ترین انتخاب را برای استفاده خود داشته باشید. روکش‌های دندان ساختاری متفاوت با یکدیگر دارند که این ساختار باعث تفاوت در دوام و همچنین زیبایی آن‌ها نیز خواهد شد و به همین دلیل هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی حتما باید در انتخاب انواع روکش دندان دقت کامل داشته باشید.
 
روکش‌های دندان اصلی‌ترین بخش دندان هستند که در معرض دید بوده و بر زیبایی لبخند شما تاثیر مستقیم‌خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که انواع روکش دندان از نظر میزان هزینه نیز با یکدیگر متفاوت هستند، اما امکان استفاده از هریک، برای افراد مختلف وجود خواهد داشت. در حالت کلی روکش دندان انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی است که بنا به دلایل مختلفی زیبایی تاج دندان خود را از دست داده اند. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:
 
انتخاب انواع روکش دندان
 
وجود تنوع در روکش‌های دندان باعث می‌شود که هر فردی بتواند بهترین مورد را برای استفاده خود خریداری کند. البته گذاشتن هریک از انواع روکش دندان بستگی به نظر دندانپزشک خواهد داشت و به گونه‌ای نیست که شما هر کدام از انواع روکش‌ها را پسندیدید از آن استفاده کنید. هرکدام از انواع روکش‌های دندان برای نوع خاصی از فک‌ها مناسب هستند و یک دندانپزشک مجرب امکان تشخیص بهترین مورد را خواهد داشت. یک دندانپزشک حرفه‌ای در تلاش است که با انتخاب بهترین نوع روکش دندان، رضایت مشتریان را نسبت به خود جلب نماید.
 
روکش دندان فلزی از انواع روکش دندان

یکی از انواع روکش دندان را می‌توان نمونه تمام فلز آن دانست. تمامی بخش‌های این نوع دندان‌ها فلزی هستند و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و سایش خواهند داشت و می‌توانید به مدت طولانی تری از آن استفاده کنید. روکش دندان تمام فلز مزایا و معایب خود را داشته و بستگی به آلیاژ‌هایی که در ساختار آن استفاده شده است رنگ‌های متنوعی هم دارد. این روکش از نظر آلیاژ‌های بکار رفته به انواع زیر دسته بندی می‌شود:

- آلیاژ‌های قیمتی: این نوع روکش‌های دندان قیمت گران تری نسبت به سایر انواع روکش دندان‌ها دارند. در ساختار آلیاژ‌های قیمتی از انواع فلزات ارزشمند مثل طلا و تیتانیوم استفاده می‌شود و این فلزات بیش از ۶۰ درصد ساختار روکش دندان را به خود اختصاص می‌دهند.

- آلیاژ‌های نیمه قیمتی: در آلیاژ‌های نیمه قیمتی تنها ۲۵ درصد از انواع فلزات قیمتی یاد شده استفاده می‌شود.
- آلیاژ‌های معمولی: در این نوع آلیاژ‌ها که ارزان‌تر از تمامی مدل‌های دندان تمام فلزی هستند کمتر از ۲۵ درصد از انواع فلزات ارزشی استفاده می‌شود.
 
آشنایی با انواع روکش دندان

مزایا و معایب روکش فلزی دندان

روکش دندان تمام فلز مزایا و معایب خود را دارد و از جمله محبوب‌ترین انواع روکش دندان شناخته می‌شود، اما نه برای تمامی آنها. روکش دندان تمام فلز زیبایی لبخند را کاهش می‌دهد و به همین دلیل معمولا برای دندان‌های عقب کاربرد دارد. اما در صورت انتخاب این نوع روکش، نیاز به ساییدگی کمتری داشته و دندان را به صورت کامل پوشش خواهد داد. همچنین دوام بالای آن باعث می‌شود تا به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

روکش دندان سرامیکی

جنس روکش دندان سرامیکی همانطور که از نام آن پیداست از سرامیک بوده و به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع روکش دندان شناخته می‌شود. این نوع روکش از ماده‌ای چینی همانند پرسلن ساخته شده و محبوبیت بسیاری در میان بیماران پیدا کرده است. روکش دندان سرامیکی نیز خود به انواع مختلف زیر دسته بندی می‌شود:

- پرسلن جاکت کراون: این نوع از انواع روکش دندان سرامیکی به عنوان روکش تمام سرامیک شناخته شده و به دلیل دوام پایینی که دارد امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
- پرسلن مدرن: پرسلن مدرن نمونه اصلاح شده جاکت کراون هستند به گونه‌ای که زیبایی آن را داشته و از نظر دوام چندین برابر استحکام دارند.
- روکش زیرکونیا سرامیکی: روکش زیرکونیا به عنوان یکی از بهترین انواع روکش دندان شناخته می‌شود که از نظر ظاهر و زیبایی هیچگونه تفاوتی با دندان‌های طبیعی نداشته و به دلیل استفاده از فریم‌های زیرکونیم، استحکام بسیار بالایی داشته و به همین دلیل‌ها امروزه از این نوع روکش‌ها استفاده می‌شود.

روکش دندان سرامیک فلز

یکی دیگر از انواع روکش دندان را می‌توان نمونه روکش و فلز آن دانست. در این نوع روکش‌ها از دو ماده فلز و سرامیک استفاده می‌شود و به دلیل استحکام و زیبایی منحصر به فردی که دارد اغلب انتخاب دندانپزشک‌ها است. در این نوع روکش دندان بخش میانی را فلز تشکیل می‌دهد که این فلز باعث افزایش استحکام و همچنین نگهداری مناسب از دندان خواهد شد. بخش رویه آن را نیز مواد سرامیکی تشکیل می‌دهند تا دندان زیباتر جلوه کند. در این نوع از انواع روکش دندان، هم زیبایی و هم استحکام هردو شامل حال دندان شما خواهد شد و به همین دلیل این روش بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع روکش بهترین نوع برای ایمپلنت دندان می‌باشند.
 
هزینه انواع روکش دندان

هزینه به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم برای گذاشتن روکش دندان تبدیل شده است و در این رابطه باید گفت؛ عوامل متعددی بر میزان قیمت انواع روکش دندان تاثیر خواهند گذاشت و به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای روکش در نظر گرفت. انتخاب نوع روکش دندان تاثیر مستقیم بر میزان قیمت روکش دندان خواهد گذاشت و به همین دلیل در انتخاب نوع روکش حتما باید دقت داشته باشید. دندانپزشکی که برای معالجه دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید، نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان هزینه روکش دندان خواهد بود. دندانپزشک‌های حرفه‌ای و مجرب معمولا میزان هزینه بالاتری از شما درخواست خواهند کرد، اما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکرده و بهترین دندانپزشک را برای معالجه انتخاب کنید تا بتوانید به مدت طولانی تری از دندان‌های خود استفاده کنید.
انتهای پیام
captcha