300 اثر به جشنواره مطبوعات و رسانه آیات ارسال شده است / مشارکت ۸۸‌ کشور در جشنواره پویانمایی خانگی
کد خبر: 3956575
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
در برنامه افق رادیو قرآن بیان شد:

300 اثر به جشنواره مطبوعات و رسانه آیات ارسال شده است / مشارکت ۸۸‌ کشور در جشنواره پویانمایی خانگی

در برنامه افق رادیو قرآن که عصر امروز، نهم اسفندماه به روی امواج این شبکه رادیویی رفت، از مشارکت 88 کشور در اولین جشنواره بین‌المللی پویانمایی خانگی(استاپ موشن) که یکی از زیرمجموعه های جشنواره قرآنی آیات است، خبر داده شد و همچنین اعلام شد بیش از 1500 اثر به این جشنواره ارسال شده است.

ارسال 300 اثر به جشنواره مطبوعات و رسانه آیات / برگزاری اختتامیه در نیمه های رمضان

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز نهم اسفندماه به بررسی جشنواره قرآنی آیات و به خصوص چهارمین دوره جشنواره مطبوعات و رسانه آیات پرداخت و با حضور فرشاد فلاح، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

در ابتدای این برنامه، مرتضی خدمتکار، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی خط این برنامه آمد و به بیان توضیحاتی در مورد جشنواره آیات پرداخت.

خدمتکار با اشاره به اینکه 10 سال از برگزاری جشنواره قرآنی آیات می‌گذرد، گفت: امسال جشنواره آیات در 11 رشته برگزار شده و روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. در جشنواره آیات اجرای هر یک از این رشته‌ها بر عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها قرار داده می‌شود. در این دوره نیز شرایط به همین صورت است و محوریت هر کدام از رشته‌ها به یک استان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه از 11 رشته جشنواره 10 رشته به صورت ملی و سراسری و یک رشته هم بین‌المللی تعریف شده است، اظهارکرد: از جمله رشته‌های جشنواره آیات امسال می‌توانم به جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند در استان بوشهر، جشنوار داستان نویسی در استان خراسان جنوبی، جشنواره ملی عکس و عکس نوشته در استان کرمان، جشنواره ملی آواها و نغمات دینی در استان آذربایجان شرقی، جشنواره ملی داستانک در استان گلستان و ... اشاره کنم. همچنین جشنواره استاپ موشن که برای اولین بار است که برگزار می‌شود نیز تنها رشته بین‌المللی این جشنواره است و تاکنون بیش از 1500 اثر از حدود 88 کشور به دبیرخانه آن ارسال شده است.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: همان‌گونه که مأموریت اصلی ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد حوزه تبلیغ و ترویج است، طبیعتاً در این جشنواره نیز بحث تبلیغ و ترویج قرآن کریم به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شده است. باید تلاش کنیم از ظرفیت‌ها و ابزارهای این حوزه استفاده کنیم، به نظر می‌رسد سهم هنر و رسانه در این بین سهم قابل توجهی است که می‌تواند در خدمت تبلیغ و ترویج و گفتمان‌سازی قرآن کریم در جامعه قرار بگیرد.

خدمتکار در مورد تأثیر شرایط کرونایی در استقبال مخاطبان از این جشنواره تصریح کرد: تلاش شد با استفاده از بستر فضای مجازی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت بگیرد و چندان تحت تأثیر این شرایط نباشیم. بالطبع حجم آثار دریافتی در برخی رشته‌ها کمتر از سال قبل بوده که متناسب با فضای کرونایی بوده است، اما در اغلب جشنواره‌ها شرایط خوبی داشته‌ایم؛ از مجموع 11 بخش جشنواره به غیر از جشنواره مطبوعات و رسانه که در استان سمنان خواهد بود، مهلت ارسال اثر به سایر جشنواره‌ها تمام شده و هم اکنون در مرحله داوری آثار هستیم. امیدوار هستم در روز 23 اسفندماه مراسم اختتامیه کلی این جشنواره با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه فرشاد فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان که میزبان چهارمین جشنواره مطبوعات و رسانه آیات است به بیان توضیحاتی در مورد این جشنواره پرداخت. وی در این بخش گفت: جشنواره مطبوعات و رسانه آیات در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌شود، هر کدام از این دو بخش دارای شش رشته است. در بخش اصلی مخاطبان می‌توانند آثار خود را در رشته‌های سرمقاله و یادداشت، گزارش خبری، مصاحبه، خبر، تیتر و عکس را به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین در بخش ویژه نیز رشته‌های انیمیشن، موشنگرافیک، پادکست، اینفوگرافیک، طرح و تصویر و پوستر یا اعلان و کلیپ در نظر گرفته شده است، این بخش برای فعالان فضای مجازی تعریف شده است.

فلاح با بیان اینکه در بخش اصلی برای هر رشته سه برگزیده و در بخش ویژه یک برگزیده تجلیل خواهد شد، بیان کرد: بر همین اساس محموعاً 24 برگزیده در هر دو بخش هدیه مادی دریافت خواهند کرد. برای این جشنواره حدود 85 میلیون تومان جایزه برای تمامی برگزیدگان در نظر گرفته شده است که در بخش اصلی برای نفرات اول تا سوم هر رشته به ترتیب چهار، سه و دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش ویژه نیز برای نفرات اول مبلغ پنج میلیون تومان جایزه اختصاص یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره خدمت به آستان مقدس قرآن کریم است. اما انگیزه رقابتی هم در کنار کار دیده شده و امیدوار هستم هم خبرنگاران و هم مردم و فعالان فضای مجازی از این فرصت استفاده کنند. در اینجا لازم می‌دانم از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که برگزاری این جشنواره را به استان سمنان هدیه دادند، قدردانی کنم.

فلاح همچنین در مورد میزان استقبال از این جشنواره نیز گفت: تعداد آثار نسبت به سه دوره گذشته چندین برابر خواهد بود و هم‌اکنون هم تعداد قابل توجهی اثر دریافت شده است. با وجود گذشت زمان اندکی از شروع فراخوان (حدود 10 روز) تا‌کنون بیش از 300 اثر دریافت شده و با توجه به اینکه تا 28 اسفند فرصت ارائه اثر هست و هنوز تبلیغات کاملاً فراگیر نشده است، پیش‌بینی دریافت آثار به مراتب بیشتری را خواهیم داشت، به خصوص اینکه امسال بخش ویژه نیز به جشنواره اضافه شده است. در دوره گذشته این جشنوره حدود 1000 اثر شرکت داشته است.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تا مراسم اختتامیه این جشنواره روز 13 ماه مبارک رمضان برگزار شود. اگر کرونا اجازه بدهد مراسم اختتامیه را به صورت حضوری و در سمنان برگزار خواهیم کرد، اما اگر این امکان فراهم نشود، آن را در قالب یک برنامه تلویزیونی در یکی از شبکه‌های سراسری برگزار خواهیم کرد تا برگزیدگان از آن طریق معرفی و تجلیل شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان نکاتی در مورد فعالیت‌های قرآنی استان سمنان پرداخت و گفت: در استان سمنان نزدیک به 120 تشکل یا موسسه فعالیت قرآنی دارند که 60 موسسه وابسته به وزارت ارشاد و 60 موسسه به دستگاه‌هایی همچون سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و ... هستند.

فلاح در ادامه به برنامه ریزی وزارت ارشاد برای برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی، از مراجع عظام تقلید که در سال 1353 درگذشته است اشاره کرد و گفت: یک شخصیت بسیار عالی مقامی در استان به نام سیدمحمود حسینی شاهرودی وجود داشته که مرجع عالیقدر جهان تشیع بوده و در سن 114 سالگی در سال 1353 به دیار باقی شتافته است. این مرجع عالیقدر اهل شاهرود بوده، اما سال‌های زیادی از عمر پربرکت خود را در مشهد و نجف سپری کرده‌اند تا اینکه پس از وفات در نجف اشرف به خاک سپرده می‌شوند. این مرجع از این باب که یکی از مفاخر استان سمنان است مورد توجه قرار گرفته و وزارت ارشاد در نظر دارد کنگره نکوداشت شایسته‌ای را در همین راستا برگزار کند.

وی افزود: ایشان به دلیل اینکه مرجعیت عام جهان تشیع داشتند مقلدین و شاگردان بسیاری در کشورهای مختلف داشته‌اند. در این کنگره که تیرماه سال آینده در قم برگزار می‌شود، حداقل 15 عنوان کتاب با محوریت ایشان چاپ خواهد شد، علاوه بر توجه به جنبه علمی کنگره برخی از کتب برای معرفی ایشان خواهد بود. از جمله اینکه یک رمان و یک فیلم مستند از زندگی ایشان نیز در دست تولید است. این اقدامات ذیل 10 کارگروه در حال انجام است. برای این کنگره چهار پیش نشست در شهرهای نجف، مهشد، قم و شاهرود برنامه‌ریزی شده است تا در تیرماه به استقبال کنگره اصلی برویم.

فلاح همچنین به برگزاری جشنواره «آهوان» در استان سمنان اشاره کرد و گفت: آهوان نام منطقه‌ای است که بر اساس عرف مردم مکان ضمانت امام رضا(ع) از آهو هست. یه منظور پاسداشت این فرهنگ چند ویژه برنامه را در سطح ملی طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها جشنواره مفهومی آهوان است. این جشنواره فرصتی برای ابراز ارادت هنرمندان به امام رضا(ع) خواهد بود، زمان دریافت اثر برای مشارکت در این جشنواره پایان یافته و هم اکنون مرحله داوری آثار در حال انجام است. همچنین سیزدهمین دوره سوگواره «مهر محرم» برنامه دیگری است که ویژه ایام محرم، صفر و پیاده روی اربعین طراحی شده است. در این سوگواره مخاطبان آثار تولیدی خود اعم از عکس و فیلم را به دبیرخانه ارسال خواهند کرد.

وی در پایان تأکید کرد: مجموعه این فعالیت‌ها نشان‌دهنده این است که در استان سمنان برای فضای مجازی اولویت خاصی تعریف شده است. ما قائل هستیم دستگاه‌های دولتی در زمینه تولید اثر در فضای مجازی عقب‌تر از مردم هستند. در استان سمنان گروه‌های مردمی زیادی هستند که تولیدا محتوا در فضای مجازی انجام می‌دهند. در این عرصه هزاران کار بر زمین مانده وجود دارد و امیدوارم با همت جوانان که افسران جنگ نرم هستند، محتوای دینی و ارزشی حجم بسیار زیادی از فضای مجازی را به خود اختصاص دهد. مردم ما به مفاهیم ارزشی بسیار علاقه‌مند هستند. هنگامی که سردار سلیمانی به شهادت رسید یکباره فضای مجازی دگرگون شد و همه در خدمت شهادت این سردار قرار گرفت. بنابراین مردم آماده استفاده از خوراک مناسب و مطلوب و ارزشی در فضای مجازی استفاده کنند، به شرط اینکه باب ذائقه آنها باشد.

انتهای پیام
captcha