کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار بررسی شد
کد خبر: 3956766
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار بررسی شد

کتاب «بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار» از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار»  که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حامد قرائتی منتشر شده، به بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی به ویژه تهران عصر قاجار، که به دلایل متعدد از اهمیت بسزایی برخوردار است پرداخته است.
 
اماکن مذهبی هر یک متناسب با خاستگاه معرفتی خود، ترویج دهنده گفتمان متفاوتی از باورهای دینی می‌باشند. در دوره قاجار به دلیل کشاکش عناصر تجدد‌خواه و سنت‌خواه و استفاده ابزاری از باورهای مذهبی، اماکن مذهبی نقش مؤثری در هدایت خیزش‌های فکری و سیاسی در جامعه ایفا نمودند. در این دوره اماکن مذهبی به ویژه مسجدها محل برگزاری مناظره علما با بدعت گزاران دینی، خرافه‌زدایی از مناسک دینی، آشنا ساختن کارشناسان دینی با مطالبات و مسئولیت‌های اجتماعی، پاسخگویی به شبهه‌ها، مبارزه با استبداد، حفاظت از مصلحان اجتماعی و دینی و حتی محلی امن برای صیانت از مظاهر هنری تمدن اسلامی ـ ایرانی بوده‌اند.
ارسالی//کتاب «بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار» منتشر شد
 
یادآور می‌شود، کتاب حاضر دارای ۳۱۶ صفحه و چهار فصل است که پس از بیان گزارشی توصیفی از اماکن مذهبی تهران، به تحلیل و بررسی تاریخی و کارکرد این اماکن در دو عرصه دینی و سیاسی پرداخته است.
انتهای پیام
captcha