به گزارش ایکنا مهرالله رخشانیمهر؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین افتتاحیه نهمین دوره همایش معماری ایرانی – مدرسه ایرانی که امروز 12 اسفندماه در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه معماری قابلیت تاثیرگذاری اجتماعی را داراست و مدرسه، پرچمدار معماری است، اظهار کرد: مدرسه مهمترین مکانی است که میتواند بر لایههای رشد افراد جامعه تاثیرگذار باشد. رهبر انقلاب فرمودند: «معماری در رفتار فرهنگی جامعه تاثیر میگذارد و باید به معماری اصیل و باهویت خود توجه کنیم». معماری در سیمای هر شهری تاثیرگذار است. مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا میشود و اگر درست و اصولی باشد حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد. در اجرای منویات مقام معظم رهبری، سازمان نوسازی مدارس کشور از سال ۸۵ با تشکیل ستادی به نام ستاد «هویتبخشی معماری مدارس» برگزاری همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» را کلید زد. آثار که طی هشت دوره خلق و ارائه و منجر به طراحی و خلق فضاهای اصیل، زیبا و ماندگاری شد که نمونه آن را در گوشه و کنار میهن عزیزمان میبینیم.
وی افزود: در شرایطی نهمین دوره همایش را آغاز میکنیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث هویتبخشی معماری مدارس بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی توجه ویژه کرده و اجرایی شدن برنامه زیرنظام «فضا و تجهیزات و فناوری» متناسب با اقتضائات برنامه های درسی، استانداردهای آموزشی تربیتی و تحولات جمعیتی با شتابی مضاعف آغاز شده است. نهمین همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» هویت ایرانی را در ساختمانهای مدارس جستجو میکند، تا تاریخ و ارزشهای پرافتخار این سرزمین با دستان پرتوان معماران ایران، آجر به آجر، بر پیکر مدارس کشور نقش بندد. البته شاید تغییر الگوی مدارس دشوار باشد و سال ها به طول انجامد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: راهروهای مدارس صرفاً شریانهای ارتباطی نباشند، بلکه فرصت و بهانهای باشند که این رخدادهای اجتماعی در آنها رخ دهد. استفاده کارآمد و بهینه از انرژی و مواد مصرفی و نورپردازی مناسب و عایقهای صوتی و حرارتی و کیفیت هوای مناسب در ایجاد یک محیط مطلوب یادگیری موثر است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام فضا و تجهیزات و قوانین بالادستی تحت عنوان مدیریت سبز طراحی شده است؛ که این یکی از محورهای این همایش است. همانطور که میدانید جای ایران در بین کشورهای دارای مدل ارزیابی سبز خالی است ما سالهاست که از این استاندارد صحبت میکنیم و من اینجا با افتخار اعلام میکنم سازمان نوسازی مدارس کشور این سند را تولید کرده و ما یک استاندارد برای توسعه و ارزیابی مدارس سبز داریم.
رخشانیمهر در ادامه به مدارس عشایری اشاره کرد و گفت: مسئله امروز ما مدارس عشایری است. مدارسی که جمعیت آن در فصول مختلف سال متغیر است. لازم است در حوزه مدارس عشایری استانداردهای خود را تغییر دهیم؛ بنابراین یکی از محورهای این همایش را با عنوان «مدارس عشایری» انتخاب کردهایم. همکاران ما زحمات زیادی برای فراهم کردن حداقل امکانات کشیدند که حمل کانکس برای مدارس عشایری با هلیکوپتر یکی از آنهاست. امروز کانکس بهترین شکل برای مدارس عشایری است و این روشی است که تا امروز برای ایجاد عدالت آموزشی در مناطق عشایری، با جمعیت دانشآموزی زیر ۲۰ نفر، پی گرفتیم. اما من میخواهم به این سوال پاسخ دهیم که برای مدارس عشایری چه کنیم؟ آیا کانکس شیوه مناسبی برای این مدارس است یا خیر؟
در این بخش از سخنرانیِ رخشانیمهر، فیلم کوتاهی از یک منطقه عشایری در کنارک استان سیستان و بلوچستان پخش شد. وی درباره تصاویر پخش شده اظهار کرد: اگر کپر سیستم مناسبی برای فضای آموزشی است، آن را در افکار عمومی بدنام نکنیم. در بعضی از موارد گاهی اوقات چارهای جز مدارس کپری نیست، چون کپر جزیی از معماری مرسوم منطقه است؛ یعنی افراد آن منطقه در کپرها زندگی میکنند؛ در حالی که ما باید مدارس کپری را جمع کنیم به جای آن مدرسه ای با مصالح مرسوم بسازیم. این در حالی است که ممکن است همین مدرسه ۵ سال آینده دیگر مورد استفاده این منطقه قرار نگیرد چون افراد از آن منطقه کوچ میکنند. من از کارشناسان و مهندسین مشاور میخواهم در این مورد به ما راهکار بدهند. ما با بنیاد برکت تفاهمنامهای برای ساخت هزار مدرسه در مناطق عشایری داریم و می خواهیم بدانیم که آیا از کانکس برای این مدارس استفاده کنیم یا نه؟
بعد از سخنان رخشانی مهر از نمایشگاه مجازی همایش با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.
انتهای پیام