آیت‌الله خسروشاهی در تبلیغ دین جلوتر از زمان خود بود / روشنفکری متعهد به سنن دینی
کد خبر: 3957640
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
رئیس مؤسسه ترجمان وحی:

آیت‌الله خسروشاهی در تبلیغ دین جلوتر از زمان خود بود / روشنفکری متعهد به سنن دینی

رئیس مؤسسه ترجمان وحی با بیان اینکه یک طلبه باید بین‌المللی و جلوتر از زمان خود بیندیشد، گفت: آیت‌الله خسروشاهی از شخصیت‌هایی بود که در عرصه تبلیغ جلوتر از زمان خود بود. حوزه در آن زمان فضایی بسته و سنتی داشت، ولی ایشان کارهای ابتکاری زیادی انجام داد.

استاد خسروشاهی در تبلیغ دین جلوتر از زمان خود بودحجت‌الاسلام والمسلمین محمد نقدی، رئیس مؤسسه ترجمان وحی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مرحوم استادخسروشاهی از علمای دانشمند، مبارز، محقق و وارسته بود که واقعاً جای او بین ما خالی است. او همه عمر خود را صرف تبلیغ و ترویج اسلام کرد و امروز حسرت نداشتن ایشان را داریم. وفات ایشان در ابتدای شیوع ویروس کرونا صورت گرفت و همین امر سبب محدودیت‌هایی شد که آن گونه که باید برای ایشان مراسمی برگزار نشد، اما شخصیت‌ها و مؤسسات هرچند به صورت مجازی یاد و نام این استاد و پژوهشگر را زنده نگه داشتند و حق مطلب هم همین بود.

نقدی اضافه کرد: یکی از شخصیت‌هایی را که در عرصه تبلیغ جلوتر از زمان خودش دیدم ایشان بود، زیرا حوزه در آن زمان فضایی بسته و سنتی داشت؛ در سراسر کشور یک مجله به نام «مکتب اسلام» وجود داشت که ایشان یکی از فعال‌ترین اعضای آن بود، خودش به تنهایی کارهای تبلیغی را انجام می‌داد و در کنفرانس‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شد، همراه با سایر دانشمندان ایرانی شرکت می‌کرد.

ملاقات با اندیشمندان جهان اسلام

وی افزود: یکی از کارهای دیگر ایشان ملاقات و گفت‌وگو با اندیشمندان جهان اسلام بود. فراموش نمی‌کنم که با مرحوم دکتر صبحی صالح که از علمای اهل سنت بود و برای کتاب نهج‌البلاغه فهرستی فنی تهیه کرده بود، در حاشیه یکی از کنفرانس‌های اسلامی که در الجزایر برگزار شد با ایشان ملاقات می‌کند و با اجازه او برای نخستین‌بار این نسخه از نهج‌البلاغه را که دارای بیست و دو فهرست فنی بود، در ایران چاپ کرد. از ایشان هم برای حضور در کنفرانس نهج‌البلاغه در تهران دعوت شد که این حضور میسر نشد.

وی اضافه کرد: زمانی این فعالیت‌ها را انجام داد که در حوزه کمتر به آن توجه می‌شد؛ وی برای تقریب بین مذاهب و ادیان زحمات زیادی کشید و با دانشمندانی هم ارتباط داشت. وقتی متوجه شدند که ما در مؤسسه ترجمان وحی اقدام به جمع‌آوری ترجمه‌های قرآن می‌کنیم و بنا داریم که ترجمه‌های صحیحی از قرآن را به زبان‌های زنده دنیا چاپ و منتشر کنیم، ترجمه قرآن‌هایی را که به زبان‌های غیرفارسی در کتابخانه شخصی خود داشت به ما هدیه کرد، با اینکه خود ایشان قرآن را به چند زبان از جمله ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی چاپ و منتشر کرده بود.

اجرای تقریب عملی

رئیس مؤسسه ترجمان وحی گفت: ایشان وحدت و تقریبی را که امروز از آن دم می‌زنیم در عمل ایجاد کرد، در حالی که آن روز این سخنان در حوزه رواج نداشت. مرحوم امام خمینی(ره) ایشان را به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در واتیکان معرفی کردند و رهبر معظم انقلاب نیز در پیام درگذشتی که برای ایشان مرقوم کرده بودند، او را یار دیرینه خود خواندند.

نقدی اظهار کرد: رابطه او با همه مراجع و علما حسنه بود و کج‌سلیقگی از وی دیده نمی‌شد؛ کتابخانه به جا مانده از وی از نظر تاریخی و سیاسی بی‌نظیر است. وی آثار دانشمندان را در جای جای کشور در زمینه‌های فقهی، اصولی و کلامی و تاریخ جمع‌آوری و از مال شخصی خود برای ایجاد این کتابخانه هزینه کرد.

وی افزود: استاد خسروشاهی نمونه بارزی از کسانی بود که به مضمون آیه 39 احزاب «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» عمل می‌کرد؛ آثار و فعالیت‌های وی به قلم و با زبان روز بود که امروز هم نمونه او را در حوزه کم داریم. طلبه باید نگاه جهانی داشته باشد و مرزها را بشکند، زیرا اسلام برای همه و «هدیً للناس» است. اینکه رهبر معظم انقلاب نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی می‌نویسند و از آنها می‌خواهند که اسلام راستین را از راه مطالعه قرآن بشناسند، در همین راستاست و استاد خسروشاهی در آن زمان دو عدد از ترجمه‌های قرآن را به زبان  ایتالیایی و انگلیسی در قلب اروپا چاپ و منتشر کرد.

پرهیز از جناح‌بازی

نقدی تصریح کرد: وی اهل سلیقه سیاسی خاص و جناح‌گرایی نبود؛ امروز متأسفانه مشکلات ما در همین مسائل است که بین جامعه با تشکیل این دسته‌بندی‌ها مرز ایجاد کرده‌ایم؛ با وحدت و الفت و همدلی امور را پیش می‌برد و واقعاً جای وی خالی است. وفات ایشان هم در حد خود ثلمه‌ای به حوزه وارد کرد.

رئیس مؤسسه ترجمان وحی بیان کرد: آن مرحوم آثار علمی فراوانی دارد که هنوز برخی از آنها چاپ نشده است؛ ایشان هم مبلغ بود و هم نویسنده، به زبان عربی مسلط بود و آشنا به زبان انگلیسی. مرحوم خسروشاهی به خاطر علاقه و احترام به علامه طباطبایی و مراوداتی که با ایشان داشت برخی از آثار ایشان را چاپ کرد حتی آثار مرحوم بهشتی را هم چاپ کرد و به نحو احسن این فعالیت‌ها را انجام می داد.

وی اضافه کرد: ایشان هم در گفتار و هم در نوشتار فردی زبردست بود، در قم مجله 19 دی را راه انداخت که در تنویر افکار عمومی نقش داشت، برخلاف مجلات امروز که عمدتاً تبلیغاتی هستند، البته رسانه‌های مکتوب با وجود توسعه فضای مجازی هنوز هم طرفداران خود را دارد، در سال 57 مجله‌ای به نام «نسل نو» در قم منتشر می‌شد که ایشان هم به آن کمک می‌کرد و تا آخرین روزی که در قید حیات بود در روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی مطلب می‌نوشت و اکثر روزنامه‌ها از مقالات وی استقبال می‌کردند.

وی افزود: تفسیر کوثر که یکی از آثار ارزشمند قرآنی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری بود که در سالیان قبل در بیت قدیمی مرحوم علامه طباطبایی از این تفسیر گرانسنگ رونمایی شد. آیت‌الله العظمی سبحانی از بنده خواست که از مرحوم استاد خسروشاهی بخواهم تا برای معرفی این تفسیر در مطبوعات مقاله‌ای بنویسند. ایشان هم قبول کردند و مقاله در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید.

روشنفکر متعهد به سنن دینی

نقدی بیان کرد: وی شخصیتی ممتاز، روشنفکر، متدین و در عین حال پایبند به سنت‌های دینی بود؛ در اروپا به تبلیغ دین پرداخت و به تبعیت از بزرگانی مانند آیت‌الله بهشتی که سالیان متمادی در اروپا به ترویج دین پرداخت، با روش و منش خود همه را جذب دین کرد. ایشان با وقار و متانت زیست و آداب و سلوک اجتماعی را به گونه‌ای رعایت می‌کرد که همه علاقه‌مند به دین و اعتقادات اسلامی شوند. حق هم این است که یک روحانی موفق باید چنین جلالت قدری داشته باشد و  مرحوم خسروشاهی هم واجد این ویژگی‌ها بود.

انتهای پیام
captcha