راه‌اندازی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن / وضعیت مبهم صندوق حمایت از قرآنیان
کد خبر: 3957654
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مهدی قره‌شیخلو خبر داد:

راه‌اندازی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن / وضعیت مبهم صندوق حمایت از قرآنیان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح جزئیات سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: راه‌اندازی این اتحادیه، دیپلماسی بین‌المللی را می‌طلبد، این موضوع با وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شده است و نظر مثبتی بر روی آن دارند، ولی نیاز به کارشناسی بیشتری است.

مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرانی سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار ایکنا، گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی سیما با حضور مهدی قره‌شیخلو و به منظور بررسی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات بعدازظهر فردا، 16 اسفندماه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز و مراسم اختتامیه نیز شامگاه چهارشنبه، 20 اسفندماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

بخش‌هایی که پخش رسانه‌ای دارند

وی افزود: در این دوره از مسابقات سه گروه شرکت‌کننده حضور دارند که شامل آقایان، بانوان و طلاب علوم دینی است. در بخش آقایان مسابقات سی و هفتمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و در دو بخش بانوان و طلاب علوم دینی نیز شاهد برگزار چهارمین دوره آن خواهیم بود. بخش بانوان و رشته‌های تفسیر و خطابه‌خوانی در بخش طلاب علوم دینی که در نوبت صبح روزهای یکشنبه 17 و سه‌شنبه 19 اسفند برگزار می‌شود، پخش رسانه‌ای ندارد.

قره‌شیخلو تصریح کرد: امسال همچنین شاهد برگزاری دومین دوره برگزاری مسابقات کتابت قرآن کریم و نیز همایش کتابت قرآن کریم خواهیم بود. این دو رویداد 18 اسفندماه به صورت یک‌روزه و مجازی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان برخی ویژگی‌های مسابقات سی و هفتم پرداخت و گفت: قرار بود این مسابقات فروردین ماه امسال برگزار شود، برای همین مقدمات کار را از دی ماه 98 آغاز کرده بودیم و مرحله مقدماتی نیز در دی ماه با مشارکت 411 شرکت‌کننده از 67 کشور جهان به صورت آنلاین برگزار شد. از بین آنها 122 نفر از 45 کشور برای حضور در مرحله نیمه نهایی که قرار بود به صورت حضوری برگزار شود، انتخاب شدند. این امر به دلیل گسترش شیوع کرونا در دنیا میسر نشد و مسابقات به تعویق افتاد. در چند ماه ابتدایی سال وضعیت به هیچ وجه مشخص نبود و با توجه به این وضعیت نامشخص تمام کشورهای برگزارکننده مسابقات بین المللی قرآن اقدام به تعطیلی مسابقات خود کردند و لذا ایران اسلامی تنها کشوری است که در دوران کرونایی اقدام به برگزاری مسابقات کرده است.

استفاده از تجربه مسابقات کشوری 

قره‌شیخلو به تجربه خوبی که از برگزاری غیر حضوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن به دست آمده است نیز اشاره کرد و افزود: از این تجربه برای برگزاری بهتر مسابقات بین الملی استفاده شده و مرحله نیمه نهایی را به مسابقات اضافه کردیم. پس از برگزاری مرحله نیمه نهایی 57 شرکت‌کننده از 26 کشور دنیا موفق به حضور در مرحله نهایی شده‌اند. برای اینکه کیفیت کار مورد وثوق باشد و با توجه به اینکه ممکن است در پخش زنده مشکلاتی پیش بیاید، لذا تصمیم گرفتیم تا اجرای تمام راه‌یافتگان به مرحله نهایی را قبل از آغاز مسابقات ضبط کنیم و جا دارد از این فرصت استفاده کنم و از دوستان خودم در وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی(ص) العالمیه به خاطر همکاری و هماهنگی در ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان قدردانی کنم.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور افزود: در برخی کشورها مجبور بودیم برخی شرکت‌کنندگان را از شهر محل سکونت به پایتخت کشور ببریم تا از امکانات بهتری برای ضبط بهره‌مند شود. این هماهنگی‌ها خیلی سخت بود و خدا لطف کرد و این کار در همه کشورها انجام شد. فرم مسابقات شبیه مسابقات کشوری است، یعنی فیلم‌های ضبط‌شده شرکت‌کنندگان برای گروه داوری پخش می شود و داوری این مرحله به صورت زنده از شبکه قرآن و رادیو قرآن و همچنین فضای مجازی پخش می‌شود.

قره‌شیخلو به گوشه‌هایی از سختی‌های برگزاری مسابقات اشاره کرد و افزود: قبل از ضبط اجرای هر شرکت‌کننده باید مدیران اجرایی مسابقات در ایران کیفیت صحنه و ضبط را می‌سنجیدند و بعد شروع ضبط آغاز می‌شد، با توجه به تفاوت افق که در کشورهای مختلف وجود دارد، برای ضبط اجرای نمایندگان برخی کشورها همچون آمریکا مجبور بودیم ساعت سه بامداد ارتباط برقرار کنیم. زمان‌بندی پخش اجرای هر شرکت‌کننده اطلاع‌رسانی شده و با توجه به پخش جهانی شبکه قرآن امکان دیدن رقابت خود را از طریق این شبکه یا فضای مجازی خواهند داشت.

برنامه‌های جنبی مسابقات 

رئیس مرکز امور قرآنی به تدارک برخی برنامه‌های جنبی برای جذاب شدن بیشتر مسابقات نیز اشاره و بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها حضور قاریان مطرح کشور و نیز گروه‌های تواشیح برای تلاوت و اجرای تواشیح در اثنای مسابقات است. همچنین مسابقه‌ای هم برای بینندگان در دو بخش تهیه کرده‌ایم. یکی از این مسابقات سوال پیامکی روزانه مسابقات است در این بخش هر شب به بیست بیننده و 10 شنونده مسابقات که به سوال پیامکی پاسخ صحیح داده باشند، مبلغ 500 هزار تومان هدیه داده خواهد شد. مسابقه جانبی دیگر برای بینندگان و شنوندگان مسابقات پیش‌بینی نفرات برتر مسابقات در سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان است. به 15 نفر از کسانی که پیش‌بینی صحیحی داشته باشند، مبلغ یک میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد.

گزارش ایکنا حاکی است، قره‌شیخلو در مورد جوایز این دوره از مسابقات به افزایش 50 درصدی مبلغ جوایز اشاره کرد و گفت: مجموع جوایزی که امسال اهدا می‌شود بیش از یک میلیارد تومان است. سال قبل جوایز نفرات اول رشته قرائت تحقیق و حفظ کل 60 میلیون تومان بود که امسال به 90 میلیون تومان افزایش یافته و نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب 75 و 60 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین در رشته ترتیل نیز جوایز نفرات اول تا سوم به ترتیب 35، 30 و 25 میلیون تومان خواهد بود.

این قاری بین‌المللی به صرفه‌جویی بیش از 60 درصدی هزینه‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: بخشی از این صرفه‌جویی به افزایش جوایز اختصاص یافته و بخش دیگر به صندوق حمایت از نخبگان قرآنی کشور اختصاص خواهد یافت. قرار بود این صندوق قبل از آغاز مسابقات راه‌اندازی شود، اما متأسفانه در پیچ و خم‌های اداری است. از همین جا از مسئولان حوزه مالی و پشتیبانی سازمان اوقاف درخواست دارم تا قبل از پایان سال این صندوق را راه‌اندازی کنند. جای این صندوق طی سال‌های متمادی خالی بوده است. در 42 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می‌شود در بخش مسابقات قرآن 235 رتبه بین‌المللی به قاریان و حافظان ایرانی رسیده و این آمار بسیار بالایی است، اگر بخواهیم میانگین حساب کنیم سالانه شش رتبه بین‌المللی به ایرانی‌ها رسیده است. با توجه به شرایط سختی که وجود دارد این عزیزیان نیاز به حمایت‌هایی دارند که صندوق مورد اشاره می توانست بخشی از این مشکلات را پوشش دهد. این صندوق می‌تواند وام قرض الحسنه با کمترین چارچوب‌های اداری را پرداخت کند.

دیدار هر ساله با مقام معظم رهبری در این دوره میسر نشد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد سنت هرساله دیدار با مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات نیز گفت: از سه ماه قبل هماهنگی و مکاتبات لازم را با دفتر مقام معظم رهبری آغاز کردیم و تقریباً هم قول نهایی را گرفته بودیم تا این دیدار در روز مبعث برگزار شود. روزهای 19، 20 و 21 اسفندماه را پیشنهاد داده بودیم که دفتر با روز مبعث موافقت کرد، هماهنگی‌های لازم این دیدار مجازی صورت گرفت، اما در آخرین لحظات این جلسه لغو شد. امیدواریم در این هفته اتفاقی بیفتد و این دیدار که همواره در 30 سال گذشته انجام شده است، امسال نیز انجام شود.

قره‌شیخلو همچنین در مورد گروه داوری این دوره از مسابقات بیان کرد: از مرحله مقدماتی تاکنون حدود 37 داور از ایران و کشورهای خارجی حضور داشته‌اند. برای داوری مرحله نهایی مسابقات از یکی از داوران مالزیایی نیز دعوت کرده بودیم که با توجه به شرایط به وجود آمده برای جاکیم، شرایط حضور در گروه داوری را نداشتند.

وی در مورد پخش رسانه‌ای مسابقات نیز گفت: جلسات خوبی با مسئولان سازمان صدا و سیما برگزار شد و ریاست محترم سازمان نیز پیگیری‌ها و دستورات خوبی را صادر کردند، مقرر شده تا علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، سایر شبکه های صدا و سیما هم به صورت گزارشی، مسابقات را پوشش دهند. علاوه بر رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی نیز حضور پررنگی در مسابقات خواهند داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد تبلیغات محیطی مسابقات نیز افزود: از شهرداری تهران انتظار بیشتری برای تبلیغ مسابقات داشتیم، به هر ترتیب دوستان نیز زحمات خود را کشیدند و کمتر از بیست تابلو در سطح شهر تهران زیر بار تبلیغ رفته است، امیدوارم برای سال‌های بعد عنایت بیشتری به این مسابقات شود. البته تأکید ما بر روی رسانه ملی و فضای مجازی است و امیدواریم با استفاده از این دو بستر، میزان بازدید مسابقات به عدد و رقم خوبی برسد، در مسابقات ملی حدود دو و نیم میلیون بازدید از مسابقات به عمل آمد، امیدواریم این عدد در مسابقات بین‌المللی حداقل به دو برابر برسد.

قره‌شیخلو در پایان در پاسخ به سوالی در مورد راه‌اندازی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: راه‌اندازی این اتحادیه دیپلماسی بین‌المللی را می‌طلبد، این موضوع با دوستان در وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شده و نظر مثبتی بر روی آن دارند، ولی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد، باید از کارهایی استفاده کنیم که بعداً با سختی مواجه نشویم، امیدوارم سال آینده این کار را ولو با تعداد اندکی از کشورهای برگزارکننده مسابقات شروع کنیم تا رفته رفته کشورهای دیگر نیز به این اتحادیه بپیوندند.

انتهای پیام
captcha