دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی پیام صلح برای بشریت است
کد خبر: 3957797
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
واکنش‌ها به سفر پاپ به عراق؛

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی پیام صلح برای بشریت است

نهادهای داخل و خارج عراق در واکنش به سفر پاپ اعظم واتیکان به عراق و دیدار امروز وی با رهبر عالیقدر شیعه در عراق تأکید کردند که این دیدار می‌تواند درهای گفت‌وگوی سازنده را میان اقوام مختلف عراق برای ایجاد صلح و امنیت پایدار این کشور باز کند.

دیدار پاپ با آیت الله سیستانی پیام صلح برای بشریت است

به گزارش ایکنا، به نقل از رسانه‌های عراقی، نهادها و چهره‌های دینی و سیاسی در داخل و خارج عراق سفر پاپ اعظم واتیکان به عراق و به خصوص دیدار تاریخی امروز وی با مرجع عالیقدر شیعه در عراق را سرآغاز ایجاد صلح و امنیت پایدار در عراق توصیف کردند.

شورای کلیساهای خاورمیانه از اقدام پاپ فرانسیس و تلاش او برای التیام زخم‌های مردم رنج دیده خاورمیانه به ویژه مردم عراق قدردانی کرد.

«میشل عبس»، دبیرکل شورای کلیساهای خاورمیانه، سفر پاپ فرانسیس به عراق را در راستای تقویت برادری میان انسان‌ها در این کشور زخمی و در بحرانی‌ترین دوره تاریخ معاصر آن خوان و گفت: این نشانه‌ای از عشق و شفا است. این فراخوانی به استواری در برابر تاریکی، خشونت و نابودی است.

او افزود: سفر پاپ فرانسیس با  شعار  «همه ما برادر هستیم»  و از طریق بازدید از مناطق عراق و مواضعی که در  جایگاه‌ها و موضوعات مختلف بیان داشت، نشانه محبت او فارغ از تعصبات دینی است.

او افزود: سفر پاپ اعظم به عراق، نقطه عطف ملی و عقیدتی فراگیر پس از سال‌ها انتظار است، زیرا این دیدارها شامل همه جامعه عراق شده است و سفر پاپ به عراق لحظه آشتی بین فرزندان جامعه ثروتمند عراق پس از این بود که جنگ‌ها و اتفاقات بزرگ آنها را نسبت به هم بیگانه کرده بود. بی‌شک سفر پاپ نقطه تحولی در روابط بین اقوام و مذاهب یک جامعه واحد خواهد بود که در منافع قدرت‌های بین‌المللی غرق شده‌اند.

شورای «حکماء المسلمین»(بزرگان مسلمان) به ریاست احمد الطیب، شیخ الازهر هم در بیانیه‌ای گفت که سفر پاپ فرانسیس به عراق را با علاقه دنبال می‌کند و آن را فرصتی بزرگ برای تقویت صلح و پیام‌آور همبستگی با همه قربانیان خشونت در منطقه و جهان می‌داند.

شورای حکماء المسلمین در این بیانیه سفر پاپ به عراق را تاریخی خواند و گفت: این سفر التیامی بر زخم ملت عراق پس از سال‌های طولانی جنگ و خرابی است و به عراق و منطقه امید آینده بهتر مبتنی بر مدارا و پذیرش دیگران را می‌دهد.

سامی المسعودی، رئیس سازمان حج و زیارت عراق نیز سفر پاپ اعظم واتیکان به عراق را موجب تعمیق پیوندهای مشترکات دینی و انسانی میان اقوام و جوامع در دنیا دانست.

او در بیانیه‌ای این سفر را دارای عمق معرفتی و دینی خواند و گفت: حضور پاپ به عراق پیام‌هایی جهانی و منطقه را به دنیا مخابره می‌کند و پیوندهای مشترکات دینی و انسانی میان اقوام و جوامع در دنیا را عمیق‌تر می‌کند.

«احمد الصحاف»، سخنگوی کمیته ساماندهی سفر پاپ به عراق نیز تأکید کرد که عراقی‌ها برای گشودن صفحه جدیدی از توسعه و پیشرفت با سازندگی و ثبات آماده می‌شوند که  با صبر و جانفشانی‌هایی که در این راه نشان داده‌اند، شایسته آن هستند.

«سلام الشمری» عضو فراکسیون سائرون در پارلمان عراق نیز تأکید کرد پافشاری بالاترین مقام دینی مسیحیان در دنیا برای سفر به عراق و در شرایط کنونی بازتاب واقعیتی جدید و نشانه اهتمام دنیا به بلاد الرافدین(بین‌النهرین) است.

او افزود: اینکه پاپ سیاستمداران عراقی را به توجه به جوانان برای ساختن اجتماع و توسعه آن دعوت می‌کند یعنی به حال و آینده عراقی‌ها اهمیت می‌دهد و تصمیم‌سازان عراقی نیز باید به این قضیه توجه کرده و نقش‌های مهم در سازندگی کشور را به جوانان بسپارند.

عضو پارلمان عراق سفر پاپ به عراق را همچنین موجب گشوده شدن افق‌های جدیدی از توسعه عمرانی و گردشگری برای این کشور دانست.

مارتین هرمز، کشیش و مدیر روابط و اطلاع‌رسانی اوقاف مسیحیان در عراق روز شنبه تأیید کرد که دیدار امروز پاپ واتیکان با مرجع عالیقدر شیعه در عراق برای کشور مثمر ثمر خواهد بود و پیام صلح برای بشریت است.
هرمز در اظهاراتی رادیویی گفت: این دیدار پیام آشکاری به دولت عراق دارد تا به جنبه معنوی این دیدار توجه کند که عراقی‌ها صرف نظر از دینشان از نظر اخلاقی با هم برابرند.

پدر هرمز ابراز امیدواری کرد که این دیدار آغازی خوب باشد و همه اقشار جامعه عراق به اهمیت حفظ تنوع موجود و تلاش برای ایجاد یک محیط پایدار و ایمن برای همه عراقی‌ها توجه کنند تا عراق به یک کشور  توسعه یافته مبدل شود.

وی افزود: این دیدار  می‌تواند با پشتیبانی و حمایت‌های دولت عراق، درهای گفت‌وگوی جدی و سازنده را در میان همه طیف‌های مردم باز کند، زیرا نقش فعال و اساسی در ایجاد تعادل بین همه مردم عراق دارد.

هماهنگ کننده عمومی شبکه الامان للسلم الاهلی (مرکز امنیت برای صلح مدنی) در لبنان، روز شنبه، 16 اسفند سفر دینی پاپ فرانسیس به عراق و دیدار وی با مرجع عالیقدر دینی شیعه در نجف اشرف را ستود.

عمر الزین در بیانیه‌ای گفت: این دیدار فرصتی مهم برای تأیید تنوع مذهبی در عراق و جهان عرب است و پیامی برای همه جهان در مورد اهمیت عراق به عنوان یک کشور عربی است که از انواع مختلف قومی محافظت می‌کند و مهد وجود مسیحیان و مسلمانان منطقه است، علاوه بر این که عراق کشور تمدن‌های باستان است.

این شخصیت لبنانی روز شنبه سفر دینی پاپ فرانسیس به عراق و دیدار وی با مرجع عالیقدر دینی شیعه در نجف اشرف را ستود.

زین تأکید کرد که منطقه عربی در تاریخ خود تمام ادیان توحیدی و تمدن‌های باستان را شامل می‌شود و الگویی برای هم‌زیستی، زندگی مشترک و تنوع را تشکیل می‌دهد؛ اما از اشغالگری صهیونیست‌ها، استعمار غرب و برخی سازمان‌ها رنج می‌برد که همه مراجع دینی اسلامی و مسیحی در برابر آن ایستادند و هرگونه توهین به موجودیت مسیحیان را رد کردند.
الزین گفت: سفر پاپ واتیکان به عراقی که در مقابله با گروهک‌های داعش تنها بود؛  گروهک‌هایی که برنامه‌ای نظام‌مند در راستای منافع اسرائیل را پیاده می ‌کردند و برادری میان ملت عزیز عراق را از بین می‌بردند، پیام همبستگی و مودت نسبت به کشوری است که مهد تمدن است.

انتهای پیام
captcha