جزئیات دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی / از رنج مردم فلسطین تا ضرورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز + فیلم
کد خبر: 3957809
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

جزئیات دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی / از رنج مردم فلسطین تا ضرورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز + فیلم

دفتر مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق به دنبال دیدار پاپ اعظم واتیکان با آیت‌الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای درباره محتوای گفت‌‌وگوها در این دیدار بیان کرد که دو طرف تأکید داشتند که باید قدرت‌های بزرگ را به تعقل و دوراندیشی و کنار گذاشتن زبان جنگ و منفعت‌طلبی دعوت کرد.

جزئیات دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی / از رنج مردم فلسطین تا ضرورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، دفتر آیت‌الله سیستانی امروز شنبه، 16 اسفند پس از اتمام دیدار پاپ اعظم واتیکان با مرجع عالیقدر شیعه در عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: حضرت آیت‌الله سیستانی صبح امروز با پاپ اعظم واتیکان دیدار کرد و در این دیدار دو طرف درباره چالش‌های بزرگی که بشریت در این عصر با آن مواجه است و نقش ایمان به خدا، پیام او و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر این چالش‌ها گفت‌وگو کردند.

بر اساس این بیانیه، آیت‌الله سیستانی از رنج بسیاری از مردم در کشورهای مختلف دنیا سخن گفت، از ظلم و جور، فقر و بی‌عدالتی دینی و فکری و سرکوب آزادی‌های اساسی، نبود عدالت اجتماعی و به خصوص دشواری‌هایی که ملت‌های منطقه با آن روبه‌رو هستند، از جنگ و اقدامات خشونت‌بار و محاصره اقتصادی و آوارگی مردم و غیر آن و به خصوص آنچه که بر سر ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی آمده است.

بر اساس بیانیه دفتر مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق، حضرت آیت‌الله سیستانی به نقش رهبران دینی و معنوی بزرگ در مقابله با این مصائب اشاره کرد و گفت: امید است که از طرف‌های ذی‌ربط به خصوص قدرت‌های بزرگ خواسته شود که عقل و حکمت پیشه کرده و زبان جنگ را کنار گذارند و به دنبال منافع شخصی خود به قیمت از دست رفتن حقوق ملت‌ها در برخورداری از آزادی و عزت نباشند.

در این بیانیه آمده است: مرجع عالیقدر شیعه بر اهمیت همبستگی تلاش‌ها برای تثبیت ارزش‌های هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و  همبستگی انسانی در همه جوامع مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل پیروان ادیان مختلف و گرایش‌های مختلف فکری تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: آیت‌الله سیستانی بر توجه به این موضوع تأکید کرد که شهروندان مسیحی نظیر دیگر عراقی‌ها در امنیت، صلح و با برخورداری از همه حقوق قانونی خود زندگی کنند.

آیت‌الله سیستانی به نقش مرجعیت عالیقدر دینی در حمایت از جامعه مسیحیان عراق و دیگر کسانی که طی سال‌های گذشته مورد ظلم یا اذیتی قرار گرفتند اشاره کرد به خصوص در مدتی که تروریست‌ها وسعت زیادی از چندین استان عراق را تحت تصرف خود گرفته بودند و دست به اقدامات تروریست بی‌شرمانه‌ای در آنجا می‌زدند.

در پایان این بیانیه آمده است که آیت‌الله سیستانی برای پاپ اعظم واتیکان و پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت خیر و خوشبختی آرزو دارد و از پاپ اعظم برای اینکه زحمت کشیده و رنج سفر به نجف اشرف به منظور انجام این دیدار را پذیرفته است، قدردانی کرد.

دفتر واتیکان: آیت‌الله سیستانی از مظلومین و وحدت ملی عراق دفاع کرد

همچنین دفتر مطبوعاتی پاپ واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاپ فرانسیس از آیت‌الله سیستانی که به همراه طایفه شیعی صدایش را در مقابله با خشونت و دفاع از مظلومین و حفظ وحدت ملت عراق بالا برد، قدردانی کرد.

پایگاه خبری بغداد الیوم در این باره گزارش داد: دفتر مطبوعاتی پاپ واتیکان در بیانیه‌ای گفت که پاپ صبح امروز با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد و این دیدار حدود چهل و پنج دقیقه به طول انجامید.

در این بیانیه آمده است: پاپ اعظم در دیدار با مرجع عالیقدر شیعه در عراق بر اهمیت همکاری و دوستی میان طوائف دینی تأکید کرد و گفت باید از طریق احترام متقابل و گفت‌وگو در خیر و نیکی برای عراق، منطقه و همه بشریت شریک باشیم.

در این بیانیه آمده است: این دیدار برای پاپ فرصتی بود تا از آیت‌الله سیستانی قدردانی کند، زیرا او به همراه طایفه شیعی(شیعیان) صدایش را در مقابله با خشونت و دشواری‌های بزرگ سال‌های اخیر بالا برد تا از ضعیف‌ترها و مظلوم‌ترها دفاع کند. آنها بر قداست حیات بشری و اهمیت وحدت ملت عراق تأکید کردند.

در پایان این بیانیه آمده است: پاپ اعظم در حضور آیت‌الله سیستانی دعا کرد و از خداوند متعال خالق همه چیز و همه کس آینده‌ای سرشار از صلح و برادری در خاک کشور عزیز عراق و خاورمیانه و همه دنیا خواست.

در ویدئوی زیر بخشی از دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha