شب نخست مسابقات بین‌المللی قرآن با اجرای برترین مرتّلان برگزار شد
کد خبر: 3957979
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
با پخش اجراهای ضبط شده 2 مرتل ایرانی و 9 خارجی /

شب نخست مسابقات بین‌المللی قرآن با اجرای برترین مرتّلان برگزار شد

نخستین شب مرحله پایانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش ترتیل با پخش اجراهای احسان محمدی و احمدرضا زیدانی، مرتل بخش طلاب علوم دینی و 9 نفر از قاریان برتر خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین شب پخش اجراها و داوری زنده مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، شانزدهم اسفندماه با اجرای محمدهادی صلح‌جو، برگزار شد.
 
این مرحله از رقابت‌ها پس از برپایی مراسم افتتاحیه از ساعت 19 تا 22:45 از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش شد. داوران ایرانی در تالار اندیشه حوزه هنری مستقر بوده و تعدادی از داوران خارجی نیز از طریق ارتباط برخط، پخش اجراها را شاهد بودند.
 
در شب اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، اجراهای از پیش ضبط‌شده نمایندگان کشور‌های مختلف جهان در رشته قرائت ترتیل پخش شد. در ابتدای شروع برنامه حامد علیزاده، قاری بین‌المللی کشورمان، به قرائت افتخاری آیاتی از سوره مبارکه کهف، غافر و کوثر پرداخت.

بیشتر ببینید و بخوانید:


در این دوره از مسابقات ۲۳ استاد و پیشکسوت قرآنی از کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، سودان، اندونزی، اردن و تونس به داوری اجرا‌های این دوره از مسابقات پرداختند که در اولین شب، مهدی حسنی در بخش حُسن حفظ؛ عباس امام‌جمعه، تجوید؛ احمد ابوالقاسمی، صوت؛ سعید رحمانی، وقف و ابتدا؛ مهدی دغاغله، نحو؛ علی الخفاجی از عراق، وقف و ابتدا؛ شیخ طلال المسمار از لبنان، تجوید؛ صدری عمر از سودان، حسن حفظ؛ محمد علی از اندونزی، صوت؛ رضوان درویش از سوریه، لحن و همچنین هاشم روغنی، ناظر هیئت داوران و احمد حاجی‌شریف به عنوان رئیس کمیته فنی حضور داشتند. البته در این دوره ریاست گروه داوران بر عهده عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی گذاشته شده است.

شرکت‌کننده نفر اول مصطفی شیخ از کشور سوریه بود که تلاوت خود را در رشته ترتیل از سوره مبارکه انفال (آیات ۱ الی13) اجرا کرد. قاری دوم در بخش ترتیل یاسین سعید السید عصفور از کشور مصر بود که وی نیز به قرائت آیات ۱ تا ۵ از سوره مبارکه مائده پرداخت. قاری بعدی منتظر رعد خالد از عراق به تلاوت آیات یک تا ۱۱ از سوره حج پرداخت. قاری بعدی نیز علی جواد طریحی از کشور هلند بود که وی نیز آیات یک تا ۱۱ سوره احزاب را تلاوت کرد.

قاری بعدی احسان محمدی، نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیل بود. او به قرائت آیات ۱ تا ۱۱ سوره احزاب پرداخت. احسان محمدی، جوان ۲۷ ساله محله تربیت مشهد است. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید است و در حال حاضر هم یک شرکت خدماتی را مدیریت می‌کند. از هفت‌سالگی در جلسات کار تلاوت قرآن را آغاز کرده و از اساتید وی می‌توان به داوود خلوصی و سیدمجتبی سادات‌فاطمی اشاره کرد.

ازجمله رتبه‌های او در رشته ترتیل می‌توان به کسب رتبه ممتاز مسابقات در دو دوره متوالی مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد. او در جشنواره ملی قرآن دانشجویان و مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز دارای رتبه است. چارچوب ترتیل وی بر اساس استادان منشاوی و خلیل الحصری شکل گرفته است.

بعد از تلاوت احسان محمدی، مجری به سراغ عباس سلیمی، ریاست گروه داوران این دوره از مسابقات رفت و از وی درباره تفاوت این دوره با ادوار قبل سؤال کرد، وی پاسخ داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، که قرآن کریم، قانون اساسی این انقلاب است، امسال، در رابطه با برگزاری یا عدم برگزاری سی‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی، دو راه را پیش رو داشت؛ یا تعطیل کردن مسابقات که همان پاک کردن صورت مسئله بود یا اینکه به قدر تشنگی از این رویداد بهره‌برداری کند.

وی افزود: دوستان در سازمان اوقاف با همکاری ستودنی وزارت امور خارجه و دیگر عزیزان به این نتیجه رسیدند که می‌توانیم به صورت غیر حضوری برگزارکننده باشیم. این بهتر از این بود که به طور کلی برگزار نشود. پرچم قرآن همواره باید به اهتزاز درآید و مسلما با توجه به اینکه اولین نمونه این مسابقات در این شکل است، ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد که باید بعد از مسابقات در یک جلسه نقد و بررسی به این موضوع بپردازیم. این مسابقات محاسنی دارد که ازجمله آن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بالا رفتن کیفیت برگزاری بود که امیدواریم با دعای مردم و همه عزیزان بتوانیم به وظایفمان در این دوره عمل کنیم.
 
شب نخست مسابقات بین‌المللی قرآن با درخشش نمایندگان کشورمان به کار خود پایان داد+ جزئیات

قاری بعدی مودرونی ساپاری از کشور اندونزی بود که وی نیز به قرائت سوره انفال، آیات ۱ الی ۱۳ پرداخت. شرکت‌کننده دیگر در بخش ترتیل حسین خلیفه از کشور لبنان بود که وی نیز به قرائت آیات ۱ الی ۱۱ از سوره احزاب پرداخت.

بعد از آن صلح‌جو برای ارائه تحلیل فنی ترتیل‌هایی که تا اینجا پخش شده بود به سراغ احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی کشور و داور بخش صوت رفت، وی گفت: تا به اینجا تلاوت‌ها متفاوت بود، برخی‌ها ضعیف و برخی از متسابقین قوی بودند.

وی درباره افرادی که ترتیل را بیش از قرائت تحقیق می‌پسندند، گفت: هر چیزی که قابلیت همراهی و خواندن برای عموم را داشته باشد، مورد پسند بیشتری است. تلاوت تحقیق به خاطر فراز و نشیب‌های بیشتر نسبت به ترتیل امکان اجرای آن و همگام و همراه شدن مردم با آن کمتر است و به همین دلیل مردم عزیزمان واکنش‌های مثبتی به ترتیل نشان می‌دهند.
 

ترتیل؛ پایه قرائت تحقیق


ابوالقاسمی در پاسخ به سؤال دیگر مجری در خصوص اینکه آیا هر قاری خوش‌خوانی که تحقیق قرآن را تلاوت می‌کند، می‌تواند ترتیل‌خوان خوبی بشود و یا برعکس گفت: می‌تواند بشود به شرط آنکه تجربه این کار را داشته باشد و قواعد آن را آموخته باشد. اگر ترتیل‌خوان بخواهد تحقیق قرآن را تلاوت کند باید صوت قوی‌تر و تمرین خاصی انجام دهد تا در این زمینه موفق شود. پایه قرائت تحقیق، ترتیل است و اگر اکسی بتواند ترتیل را خوب بخواند می‌تواند با تمرین تحقیق را هم به خوبی بخواند. مگر اینکه اوج صدا نداشته باشد.

این قاری بین‌المللی و داور بخش صوت در خصوص سطح کیفی این دوره گفت: در این حوزه از همه پیشی گرفتیم و نشان دادیم می‌شود ضمن رعایت کیفیت مسابقات، آن را به خوبی با رعایت موازین بهداشتی برگزار کرد. از این نظر برای ما بهتر بود و توانستیم هزینه رفت و آمد نمایندگانی که از دیگر کشور‌ها شرکت می‌کردند، کاهش دهیم و با کیفت خوب و حُسن صدابرداری و تصویربرداری هیچ تفاوتی با حضور زنده احساس نکنیم.

بعد از سخنان وی گروه همسرایی محراب، دو برنامه همخوانی و تواشیح را اجرا کردند؛ و برنامه به سراغ بخش دوم ترتیل رفت. در بخش طلاب علوم دینی اجرای چهار نفر پخش شد. نخستین نفر جبرئیل دناع‌حسین از کشور چاد بود که وی نیز آیات ۱ الی ۱۱ سوره مبارکه احزاب را قرائت کرد. بعد از این تلاوت، مجری به سراغ عباس امام‌جمعه، داور بخش تجوید رفت. وی درخصوص تلاوت‌ها تا اینجای رقابت‌ها گفت: سرعت در تلاوت ترتیل باید رعایت شود و این نکته‌ای است که شرکت‌کنندگان و اساتید به آن اذعان دارند. در سرعت تلاوت باید یک اعتدال وجود داشته باشد. در این چند نفر هم تندخوان و هم کندخوان داشتیم که هر یک اشکالاتی را به جود می‌آورد.

نفر بعدی در این بخش احمد ثانی حارث از جمهوری فدرال نیجریه بود که وی نیز به قرائت آیات ۱ الی ۱۰ از سوره مبارکه نسا پرداخت. بعد از تلاوت حارث، احمدرضا زیدانی، دیگر نماینده کشورمان در بخش طلاب علوم دینی به قرائت آیات ۱ تا ۱۱ سوراه احزاب پرداخت. احمدرضا ۲۲ سال سن دارد و از شهر امیدیه استان خوزستان به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش طلاب علوم دینی راه‌یافته است. وی علاوه بر دنبال کردن حرفه‌ای تلاوت ترتیل و تلاوت تحقیق، در حفظ قرآن کریم نیز موفق عمل کرده است.

زیدانی از ابتدای نوجوانی تلاوت قرآن را شروع کرد و در ادامه از سن ۱۶سالگی وارد وادی حفظ قرآن شد و یک سال بعد این مهم را به سرانجام رساند. بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه شد و در حال حاضر هم در سطح یک حوزه در حال تحصیل است.
شب نخست مسابقات بین‌المللی قرآن با درخشش نمایندگان کشورمان به کار خود پایان داد+ جزئیات

او از جمله شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که به صورت حرفه‌ای، پرورش اندام را نیز دنبال می‌کند و امیدوار است در این رشته نیز به سطوح بالایی برسد. از جمله اساتید وی می‌توان به قاسم مقدمی، نصرت‌الله حسینی، حسین محمدی، محمدی‌نیا، نصاری، دیالم و امینی اشاره کرد. افتخاراتی که این قاری و حافظ جوان تا کنون به دست آورده است، می‌توان به رتبه اول مسابقات قرآن استان خوزستان در سه دوره متوالی در رشته قرائت تحقیق اشاره کرد. زیدانی دو دوره متوالی و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ رتبه سوم رشته حفظ کل مسابقات دانش‌آموزی کشور را کسب کرده است. او همچنین دارای مدرک تخصص حفظ قرآن کریم از سازمان تبلیغات اسلامی است.
 

ورود افرادی با سطح تلاوت بالاتر


بعد از این تلاوت، مجری برنامه به سراغ، مهدی دغاغله، داور بخش نحو رفت که وی نیز ارزیابی خود را در خصوص این دوره از مسابقات گفت: تعطیل کردن مسابقات، هنر نیست، بلکه هنر این است که این مسابقات برگزار شود؛ آن هم به شکلی که می‌گفتند هر چند ضعیف، ولی برگزار شود، اما می‌بینیم که انصافاً این شکل در بهترین نحو و با بالاترین بیننده در حال برگزاری است و بسیاری از مشکلاتی که در شرایط گذشته وجود داشت با این شرایط برطرف شده است که ازجمله آن ورود افرادی با سطح تلاوت بالاتر است. در حال حاضر کیفیت در بحث نحو، خوب است جز اینکه در بحث سرعت تلاوت و رعایت اصول آن کمی ضعف شاهد بودیم.

آخرین شرکت‌کننده شب اول احمد عباس رحمه، از کشور عراق نیز آیات ۱ الی ۱۳ سوره مبارک انفال را قرائت کرد. در پایان شب نخست، مجری به سراغ سعید رحمانی، داور بخش وقف و ابتدا رفت که وی نیز در خصوص این دوره از مسابقات و کیفیت تلاوت‌ها گفت: این افراد در دو مرحله غربالگری شده بودند و به همین دلیل انتظار می‌رفت که تلاوت‌های خوبی را بشنویم و انصافاً هم تلاوت‌های خوبی بود و یک کلاس آموزشی خوب برای علاقه‌مندان داشت.

سعید رحمانی که خود یک پزشک است، افزود: برگزاری این مسابقات در دوران کرونا به ما نشان داد که باید به یک سازگاری با این ویروس در زندگی برسیم. تک تک ضوابط بهداشتی در این دوره رعایت شد و امیدواریم که این مسابقات درس و الگویی برای سایر فعالیت‌های فرهنگی کشور باشد.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha