نکاتی که منتقدان برگزاری غیر حضوری مسابقات بین‌المللی باید بدانند
کد خبر: 3958294
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
عباس سلیمی بیان کرد:

نکاتی که منتقدان برگزاری غیر حضوری مسابقات بین‌المللی باید بدانند

رئیس هیئت داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به نکات مثبت این دوره از مسابقات گفت: پخش مسابقات، امثال رژیم اشغالگر قدس را فوق‌العاده عصبانی می‌کند و اکنون همه بدخواهان قرآن ناراحت هستند که ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، چنین مسابقاتی را برگزار می‌کند.

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی کشور

عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برگزاری این مسابقات به صورت مجازی و نقدهایی که به این شیوه وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برگزاری مسابقات بین‌المللی، که یک سند هویتی و حیثیتی برای کشورمان است، دو راه بیشتر نداشت. یکی، برگزار نکردن مسابقات و پاک کردن صورت‌مسئله و دیگری، برگزاری مسابقات بود. «لا یُدرک کلّه لا یُترک کلّه.‏‏» اگر نمی‌توانیم کاری را کامل و جامع انجام دهیم، به اندازه تشنگی‌مان از آن برداشت کنیم.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در پی مشورت‌ با صاحب‌نظران و دلسوزان، تغییر رویکرد مسابقات را بهتر از حذف آن دانستیم. توفیق داشته‌ام که از اولین دوره مسابقات در جریان آن قرار بگیرم. اگر برگزاری مسابقات به شیوه غیر حضوری بهتر از حضوری نباشد، کمتر از آن نیست، زیرا نیازمند هماهنگی‌ بسیاری بود. بنابر این، با تلاش‌ سازمان اوقاف و همدلی ستودنی نهادهایی مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه‌المصطفی(ص)، وزارت خارجه و رسانه ملی مسابقات برگزار شد در حالی که تمام کشورها مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار نکردند.

رئیس هیئت داوران سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که در هر شرایطی انتقاد خوب است، اظهار کرد: یکی از انتقادات به جا در 36 دوره قبلی این بود که در مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی، متسابقانی شرکت می‌کردند که در حد و اندازه مسابقات نبودند. بنابر این با برگزاری مسابقات به این شیوه، مشکل مذکور حذف شد و افرادی در مراحل مقدماتی انتخاب شده‌اند که در مرحله نهایی اجرای آنها از رسانه‌ ملی پخش می‌شود. همچنین وقتی مسابقات را به صورت حضوری برگزار می‌کردیم، حداکثر دو سه هزار نفر حضور می‌یافتند،‌ اما در حال حاضر با وجود رسانه این جمعیت چندین برابر شده است. بنده قصد دفاع و توجیه ندارم، اما‌ یکی دیگر از حسن‌های برگزاری مسابقات به این شیوه، کاهش چشمگیر هزینه‌‌ها در این شرایط سخت اقتصادی است.

رتبه‌دار مسابقات بین‌المللی مالزی، پیشنهاد برگزاری نشست تحلیلی مسابقات بین‌المللی را در ایکنا مطرح کرد و افزود: باید بعد از مسابقات، نشستی را برگزار کنیم و همه منتقدان و مدافعان مسابقات با یکدیگر گفت‌وگو کنند. اگر ادعا می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران، منادی فرهنگ قرآنی است، باید این حرکت را ادامه دهیم و تمام انتقادات منطقی اساتید را به دیده منت می‌پذیریم و ایرادها را برطرف می‌کنیم. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنم که بعد از شیوع کرونا از این شیوه برای برگزاری مسابقات استفاده و نیز مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی در رسانه‌، و صرفاً مرحله نهایی با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شود. بدین ترتیب این گامی مثبت در راستای منویات قرآن کریم خواهد بود.

سلیمی در مورد گروه داوری این دوره از مسابقات بیان کرد: در این دوره شاهد مشارکت کشورهایی مثل عراق، سودان، اندونزی، لبنان، سوریه و اساتید ایرانی هستیم. آنچه در بحث داوری بسیار مورد رضایت متسابقان بوده این است که در بین جمعیت، حاضر نیستند و اضطراب ندارند و هر کسی در کشورش آیات را می‌خواند و خود را در معرض داوری قرار می‌دهد و فایل صوتی ضبط شده آنان که کیفیت مطلوبی هم دارد در رسانه‌ پخش می‌شود و داوران ایرانی و خارجی به بررسی آن می‌پردازند. سپس نمرات شرکت‌کنندگان در هر آیتم تجمیع می‌شود و ناظر هیئت داوران بر این موضوع نظارت می‌کند و من به عنوان خادم هیئت داوران آن را کنترل می‌کنم. همچنین امسال از مردم خواسته شد که به قضاوت تلاوت‌ها بپردازند و هدایای خوبی هم برای داوری‌های منطقی در نظر گرفته شده است.

سلیمی در مورد هماهنگی داوران ایرانی و خارجی که به صورت آنلاین به قضاوت می‌پردازند گفت: اگر منظور از هماهنگی، مشورت دادن دو داور یک آیتم برای دادن یک نمره باشد، خلاف اصول آئین‌نامه است، اما اگر منظور هماهنگی‌های دیگر است، بنده به عنوان رئیس هیئت داوران به همراه ناظر داوری بر فرایند اجرای آیین‌نامه داوری در نمره‌دهی‌ها نظارت می‌کنیم. در آئین‌نامه تصریح شده است که نمره دو داور در یک آیتم می‌‌تواند چند درصد اختلاف داشته باشد. اگر قرار باشد نوع داوری هیئت داوران حق یک نفر از امت اسلام را به مخاطره بیندازد، نمی‌توانیم جواب بدهیم و چرا برای کاری مستحبی، خودمان را مدیون یک نفر از امت اسلام کنیم.

رئیس هیئت داوران سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه همه می‌خواهیم که مسابقات بین‌المللی قرآن را به عنوان سند فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معرفی کنیم،‌ اظهار کرد: شیعیان را متهم می‌کنند که ارتباط صحیحی با قرآن ندارند و این اتهام، ظلمی در حق ملت ایران است. شاید در این دوره به خاطر اینکه جمعیت در سالن نیست، ارزیابی ما شبیه ادوار گذشته نباشد، اما به شما اطمینان می‌دهم که پخش این مسابقات، حکومت ظالم اسرائیل را فوق‌العاده عصبانی می‌کند و از این بابت خوشحالیم. همه دشمنان و بدخواهان قرآن ناراحت هستند که ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، چنین مسابقاتی را برگزار می‌کند و نواهای آسمانی پخش می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی در پایان با تأکید بر اینکه در عین فروتنی و تواضع، نباید از برگزاری این مسابقات باشکوه کوتاه بیاییم، گفت: اصرار به دفاع و توجیه نداریم و با کمال میل دست منتقدان را می‌فشاریم و امیدواریم که برای تکامل آن گام برداریم.

انتهای پیام
captcha