طلاب با اندیشه و عمل خود برای اصلاح جامعه تلاش کنند
کد خبر: 3958806
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

طلاب با اندیشه و عمل خود برای اصلاح جامعه تلاش کنند

مدیر حوزه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه گفت: طلاب و روحانیت باید با اندیشه، بیان و عمل خود، جامعه و امت اسلامی را به سوی اصلاح و انسانیت سوق بدهند.

ارسالی امروز| وظیفه حوزه‌های علمیه تربیت روحانی عالم و مروج فرهنگ اهل بیت(علیهم‌السلام) استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، مدیر حوزه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه، ۲۰ اسفندماه، در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه ‌اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در گزینش طلاب ورودی، دقت، سخت‌گیری و تمهیدات لازم را به کار می‌گیرند تا فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه انسان‌های عالم، متفکر، مربی اخلاق، معلم دانش، مبلغ معارف اسلامی، مفسر قرآن و مدرس فرهنگ غنی اهل بیت (ع) باشند. 

وی افزود: طلاب و روحانیت باید با اندیشه، بیان و عمل خود، جامعه و امت اسلامی را به سوی اصلاح و انسانیت سوق داده و شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله خامنه‌ای و سایر افراد برجسته‌ای را تربیت کنند. 

قاسم‌خانی بیان کرد: متقاضیان با مدرک کلاس هشتم پذیرش شده و بعد از قبولی در مرحله امتحان کتبی و مصاحبه، یک ماه در دوره میثاق طلبگی که دوره استعدادسنجی، اخلاق، آمادگی روحی، عملی و تربیت پذیری طلبه شرکت می‌کنند.

وی ادادمه داد: شخصیت نهانی، توان معنوی و روحی متقاضی در این مدت به ظهور می‌رسد در صورت موفقیت در این دوره، در تست روان شناسی توسط دو نفر استاد روان شناس که یک فرد از قم و فرد دیگر هم بومی انجام داده و با مصاحبه و روش‌های علمی ظرفیت علمی و اخلاقی و روحی متقاضی آزموده می‌شود.

 مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه، تصریح کرد: در صورت موفقیت در این مراحل، از لحاظ استعداد و اخلاق و روح و روان یک جوان شایسته شناخته شده و مورد پذیرش طلبگی واقع میشود، یک طلبه تازه وارد و مورد قبول، از لحاظ خانوادگی، استعداد هوشی، توان روحی و اخلاقی، یک جوان مسلمان نخبه به تمام معنا است.

وی گفت: علت اصلی سخت‌گیری در پذیرش طلبه آن است که افراد بهترین دوران عمر و جوانی را صرف آموزش ادبیات عرب، علوم و معارف دینی، فقه و اصول، منطق، تفسیر قرآن، حدیث شناسی، اعتقادیات، فلسفه، اخلاق، سیر و سلوک معنوی کرده و در صورت قبولی در مراحل سخت گزینش، افرادی توانمند و صالح وارد حوزه شده و در نتیجه خروجی حوزه هم دانشمندان و عالمانی توانمند، صالح و خودساخته خوهد بود.

قاسمخانی بیان کرد: تربیت انسان مبتنی بر دو اصل تزکیه و تعلیم است، تربیت انسانی که نسبت به خود، خدا، طبیعت، آفرینش، دیگر انسان‌ها، گذشته، حال و آینده نگاهی روشن بینانه داشته و صاحب جهان بینی الهی و اسلامی باشد، بی شک خروجی حوزه‌ها، طلاب و روحانیون تربیت شده در حوزه، ابتدا باید خودشان دارای جهان نگاه روشن و جهان بینی منطقی و علمی و الهی باشند تا بتواند در جامعه تاثیر گذار باشند.

وی افزود: برخی دیدگاه‌ها نسبت به حوزه‌های علمیه مناسب و شایسته نیست که باید با فعالیت‌های تبلیغی که سعی در تخریب این نهاد دارد مبارزه و در تغییر افکار عمومی نسبت به روحانیت تلاش کرد.

انتهای پیام
captcha