اهمیت بستر مجازی برای معرفی کلام وحی به عنوان کتاب صلح در روز جهانی قرآن
کد خبر: 3958944
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد:

اهمیت بستر مجازی برای معرفی کلام وحی به عنوان کتاب صلح در روز جهانی قرآن

سید‌حسن عصمتی، پژوهشگر و فعال قرآنی بهترین برنامه‌ها در روز جهانی قرآن را معرفی این کتاب به عنوان کتاب مهربانی، صلح و معرفت به جهانیان در قالب فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و هنری دانست و گفت: انجام این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

سید‌حسن عصمتی، پژوهشگر و فعال قرآنی و رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره کمپین «روز جهانی قرآن» که دارالقرآن آستان حسینی در عراق سال گذشته هم‌زمان با مبعث پیامبر(ص) در ۲۷ رجب ۱۴۴۱ آن را راه‌اندازی کرد، به سؤالاتی درباره این روز و چگونگی غنای برنامه‌های آن پاسخ داد که در ادامه از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ ابتدا بفرمایید نظرتان درباره اعلام روز جهانی قرآن در عراق از سوی دارالقرآن آستان حسینی چیست و این اقدام را چگونه می‌بینید؟

من به عنوان كسی که سال‌ها در عرصه فرهنگی بین‌المللی با محوریت دیپلماسی قرآنی فعالیت دارم از اعلام روز جهانی قرآن از سوی دارالقرآن آستان حسینی به چند دلیل استقبال می‌کنم؛ نخست آن که قرآن کتابی جهانی است و مناسبت عید مبعث که در حقیقت سالروز تولد این کتاب آسمانی در ساحت انسانی است برای این نام‌گذاری شایسته و بایسته است. دوم آن که قرآن از هنگام نزول تاکنون از محبوبیت جهانی برخوردار است؛ سوم آن که در دوران معاصر که بشریت با بحران‌های گوناگون به ویژه بحران بی‌معنایی زندگی دست و پنجه نرم می‌کند و بحران جهانی کرونا نیز به جستجوی معنای زندگی از سوی انسان شتاب بیشتری بخشیده است، به نظر می‌رسد استقبال بشریت برای آشنایی با قرآن و فهم بهتر آموزه‌های آن افزایش یافته است.

ایکنا ـ چه برنامه‌هایی باید در این روز گنجانده شود تا بتوان بهتر و بیشتر جهانیان به ویژه غیر مسلمانان را با مفاهیم قرآن آشنا کرد؟

به نظر من بهترین برنامه‌ها در روز جهانی قرآن معرفی این کتاب به عنوان کتاب مهربانی، صلح و معرفت به جهانیان در قالب فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و هنری است و امروز انجام این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اخیرا سیدجاسم موسوی، از قاریان خوش فهم بین‌المللی کشورمان با دیگر قاریان جهان اسلام کمپین قاری مردمی را در فضای مجازی دنبال می‌کند که به نظرم با بعد اجتماعی بعثت و اهداف روز جهانی قرآن بسیار همسو است.

ایکنا ـ همان طور که می‌دانید عراق پیشگام این حرکت شده و آستان حسینی متولی آن است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های قرآنی بسیار خوبی که دارد، می‌توانست در این عرصه ورود کند و اعلام‌کننده روز جهانی قرآن باشد، نظرتان در این باره چیست؟

بله عراق در اعلام روز جهانی قرآن پیش قدم‌شده و به آنها می‌گوییم «آجرکم القرآن» اما باید توجه داشت اولا نمی‌توان کارهای قرآنی را مانند خود قرآن در چارچوب زمان و مکان و جغرافیا محصور کرد و دیگر آن که دارالقرآن آستان حسینی به آیه «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ: در کار خیر پیشرو باشید» عمل کرده است و سوم آن که امروز همبستگی ایران و عراق در سطوح مختلف بیش از پیش است و یقیناً همکاری قرآنی ایران و عراق در معرفی و توسعه دیپلماسی قرآنی در سطح جهان اقدامی بسیار مبارک است؛ دستاوردهای قرآنی ایران و تجارب کشور ما در عرصه دیپلماسی قرآنی می‌تواند به ارتقای كمى و كيفى برنامه‌هاى روز جهانى قرآن كمک كند؛ خصوصاً اين كه ديدم تعداد قابل توجهى از اساتید قرآنی داخل کشور نیز از ایده روز جهانی قرآن حمایت کرده‌اند.

ایکنا ـ آیا برنامه‌های کمپین روز جهانی قرآن، آن گونه که باید در جهان اسلام شناخته شده است؟

اطلاع دقیقی ندارم اما با توجه به آشنایی که از فضای فرهنگی بین‌المللی دارم به نظرم فعالیتی که عزیزان در عراق برای معرفی این روز داشته‌اند حتماً با استقبال بسیار مخاطبان روبه‌رو شده است.

ایکنا ـ آیا می‌توانیم بگوییم اگر کشور مصر به عنوان مهد تلاوت قرآن و یکی از قاریان بزرگ مصری متولی این روز می‌شد، میزان استقبال فعالان قرآنی و رسانه‌ها در جهان اسلام و پوشش خبری برنامه‌های آن متفاوت بود؟

درباره مصر سرزمین حنجره‌های طلایی تلاوت قرآن هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ یقیناً تلاوت‌های زیبای قاریان بزرگ مصری مانند عبدالباسط و مصطفی اسماعیل و منشاوی بستر اولیه شکل‌گیری روز جهانی قرآن است و به نظر می‌رسد مصری‌ها در آینده از این روز استقبال بیشتری خواهند کرد خصوصاً این که عراق و مصر هر دو از کشورهای مهم جهان عرب و هم زبان هستند و قرآن وسيله همدلى بيشتر نيز خواهد شد.

امروز جهان اسلام با پشت سرگذاشتن دو ويروس روحى و جسمى داعش و كرونا به عظمت جايگاه قرآن در ايجاد وفاق و همبستگى و همدلى انسان‌ها بيشتر پى برده است و يقيناً از ابتكار روز جهانى قرآن و ديپلماسى قرآنى استقبال مى‌كند.

ایکنا ـ غنای هر چه بیشتر برنامه‌های این روز را در چه می‌بینید؟

معرفى اين روز از سوی دولت‌ها و ملت‌هاى جهان اسلام مهمترين اقدام است.

ایکنا ـ در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

سخن آخر من اين است كه به نظرم آيه ««إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ: همانا اين قرآن به استوارترين راه، هدايت مى‌كند» كه عبدالفتاح طاروطى، قاری برجسته مصری هم آن را براى روز جهانى قرآن تلاوت کردند براى شعار روز جهانى قرآن مناسب‌تر است.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha