ایران در شرایط همه‌گیری کرونا بر اجماع برادران مسلمان گرد قرآن موفق عمل کرد
کد خبر: 3959168
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
داوران خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا:

ایران در شرایط همه‌گیری کرونا بر اجماع برادران مسلمان گرد قرآن موفق عمل کرد

داوران خارجی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تأکید کردند که ایران حتی در شرایط همه‌گیری کرونا و فشارهای سیاسی و اقتصادی که از سمت بیگانگان بر آن وارد است، بار دیگر بر جمع کردن برادران مسلمان جهان گرد قرآن موفق عمل کرد.

به گزارش ایکنا، داوران خارجی شرکت‌کننده در سی و هفتمین دور از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران از جمهوری اسلامی ایران برای جمع کردن برادران مسلمان از نقاط مختلف دنیا حول محور قرآن حتی به طور مجازی در شرایط همه‌گیری کرونا قدردانی کردند.

طلال المسمار، از چهره‌های قرآنی کشور لبنان و داور بخش تجوید در مرحله نهایی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این دوره رقابت‌ها و دعوت از شرکت‌کنندگان در این مسابقه قدردانی کرد و از خداوند متعال برای آنها توفیق در راه خدمت به قرآن از درگاه خداوند متعال مسئلت داشت.

ایران در شرایط همه‌گیری کرونا بر اجماع برادران مسلمان گرد قرآن موفق عمل کرد

او درباره ارزیابی خود از سطح این مسابقات که به شکل مجازی برگزار شد، گفت: این دوره گامی پیشرفته و دستاوردی شگفت‌انگیز بود که مسابقات در این زمان و در این شرایط استثنایی برگزار شود، زیرا چالش‌های پیرامون آن از نظر اقتصادی و بهداشتی زیاد است؛ اما برادران ما در جمهوری اسلامی ایران امانت دارند و  به هر طریقی به گسترش معارف قرآن اهتمام دارند که این یکی از راه‌های دعوت به سوی خداست.

«عدو شود سبب خیر اگر خدا خواه»، این را المسمار در پاسخ به سؤالی درباره امکان برگزاری مجازی مسابقات قرآن کریم بیان داشت و افزود: همه‌گیری این ویروس در ظاهر بلایی بود که جوانبی منفی داشت؛ اما در باطن امر موجب شد ما به مسائلی که تاکنون اهمیت لازم را به آن نمی‌دادیم توجه کنیم و از نظر من نیز این مسابقات از طریق فضای مجازی حتی پس از رفتن کرونا هم می‌تواند تداوم یابد.

وی اما به امکان به‌کار گرفتن استعدادها برای پیشرفت و ارتقای سطح برگزاری این مسابقات به سطحی رکوردشکن اشاره کرد و گفت: نباید نسبت به ارزش و جایگاه همین مسابقات مجازی غافل شویم تا ان‌شاءالله زمانی که بتوان مسابقات را حضوری برگزار کرد.

المسمار درباره نقاط مثبت و منفی این دوره از مسابقات گفت: در مورد مسائل فنی مربوط به این مسابقات باید گفت برخی اوقات صدا از سوی برخی شرکت‌کنندگان و همچنین داوران واضح نبود که باید ساز و کارهایی برای حل این مشکل ایجاد شود؛ اما در واقع، این رقابت همه جوانب آن مثبت است و برگزاری صحیح آن بزرگترین نقطه مثبت آن بود.

این داور بین‌المللی قرآن کریم با رد اینکه برخی به دلیل برگزار شدن مجازی این دوره رقابت‌ها از حضور در آن انصراف داده باشند، گفت: بیش از چهارصد نفر در این مسابقات با یکدیگر به رقابت پرداختند، اما معتقدم که اگر با نخبه‌های قرآنی در کشورهای مختلف تماس گرفته بودیم، سطح شرکت‌کنندگان از این هم بالاتر می‌رفت.

ایران در شرایط همه‌گیری کرونا بر اجماع برادران مسلمان گرد قرآن موفق عمل کرد

رضوان درویش، داور سوری این دور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری موفق این مسابقات و گرد آوردن  مسلمانان بر سر خوان گسترده قرآن قدردانی کرد.

او در ابتدای سخنان خود درباره اینکه آیا این سبک مجازی برگزاری مسابقات در دوره‌های بعدی تکرار خواهد شد، گفت که بعید می‌داند زیرا بالاخره دشواری‌های زیادی دارد و برگزاری حضوری نتایج بهتری خواهد داد.

این داور سوری در عین حال با تأکید بر اینکه نمی‌توان گفت که مسابقات نقطه منفی نداشته است، گفت: ما همیشه می‌گوییم نیاز به ابداع داریم، اینکه در قرائت و تلاوت چیز جدیدی ارائه دهیم، کاری که قاریان بزرگ ما نظیر مصطفی اسماعیل و عبدالباسط داشتند، اما تقلید در قرائات قاریان از همه کشورها زیاد شده که خوب است روی این قضیه دقت بیش‌تری شود تا ارائه بهتری صورت گیرد. در این راستا می‌بایست قاریان در هر کشوری نزد یکی از اساتید خود تلاوت‌هایی ابداعی و نغمه‌هایی جدید را فراگیرند.

رضوان درویش همچنین تأکید کرد: برگزاری مجازی مسابقات قرآن کریم همان نتیجه و هدف حضوری برگزار شدن آن را داشته است و عملاً فرقی میان آن دو نبوده زیرا داوران هم با همان دقت همیشگی کار کردند و از همین رو نمی‌توان با قطعیت گفت که به دلیل مجازی برگزار شدن مسابقات بخواهد از حضور در آن انصراف داد.

او از سازمان اوقاف و امور خیریه ایران که مسئول برگزاری این دوره مسابقات قرآن کریم بود، قدردانی کرد و گفت: اهتمام همیشگی ایرانی‌ها، گرد هم آوردن مسلمانان بر سر خوان قرآن است.

این داور سوری گفت: با وجود سختی‌های مخصوص به خود برای برگزاری این مسابقات اما در حین ارتباط‌گیری با قاریان و شرکت‌کنندگان گویی در همان سالن برگزاری مسابقات بودیم و رایزنی‌های ما در کمیته داوری هم به بهترین وجه و در کمال دوستی انجام شد.

علی الخفاجی، داور بین‌المللی عراقی از کربلای معلی نیز درباره سطح برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران که به طور مجازی برگزار شد، گفت: سطح مسابقات هر چند مجازی، اما خوب بود، زیرا از نظر آمادگی، ضبط عملکرد، تدوین امتیاز و اعلام نتایج همه چیز مثل برگزاری حضوری چنین مسابقاتی خوب انجام شد.

ایران در شرایط همه‌گیری کرونا بر اجماع برادران مسلمان گرد قرآن موفق عمل کرد

او تأکید کرد: ایران با برگزاری مجازی مسابقات در شرایط همه‌گیری کرونا نشان داد این قضیه آن را از حرکت در مسیر فرهنگی بازنمی‌دارد.

داور عراقی درباره اینکه آیا برگزاری مجازی مسابقات می‌تواند به سبکی از برگزاری این مسابقات در سال‌های آتی تبدیل شود، گفت: طبعاً خیر، زیرا برگزاری اینچنینی مسابقات مربوط به شرایطی فوق‌العاده است که در نتیجه ممنوعیت‌های کرونایی اعمال شده و برگزاری حضوری مسابقات جدی‌تر و در دستیابی به نتایج دقیق‌تر است؛ همچنین فرصتی برای همگرایی هیئت‌های شرکت‌کننده از تمام کشورها و فرصتی برای ملاقات داوران و شناخت آنها از یکدیگر و گفت‌وگویشان در خصوص مسائل قرآنی به‌دست می‌داد. کما اینکه مسابقات حضوری فعالیتی است نشانه وحدت اسلامی که مسلمانان را حول محور قرآن جمع می‌کند.

الخفاجی درباره نقاط مثبت و منفی این دور مسابقات گفت: برگزاری این مسابقات در شرایطی که جامعه انسانی امروز  به طور کل با آن روبه‌روست و همچنین در شرایط سیاسی و تحریم‌های اقتصادی که جمهوری اسلامی ایران در آن به سر می‌برد، فی ذاته یک اتفاق مثبت و بی‌نظیر بود؛ اما درباره نکات منفی آن که تقریباً در این دور مسابقات نمی‌توان چیزی را عنوان کرد تنها ضعیف بودن گهگاه اینترنت بود که البته بر روند مسابقه و نتایج آن تأثیری نداشت و مسئله‌ای طبیعی و گذرا بود.

وی تأکید کرد: کمیته ناظر بر مسابقات و تیم داوران از داخل و خارج ایران هم با شایستگی عمل کردند و از مهارت و تجربه بالایی برخوردار بودند که این عامل اساسی در موفقیت برگزاری مسابقات بود.

الخفاجی درباره اینکه آیا برخی نخبگان قرآنی به دلیل مجازی برگزار شدن مسابقات از حضور در آن انصراف دادند، گفت: شاید این قضیه روی برخی شرکت‌کنندگان تأثیر داشت، اما گزینه‌ای جز برگزاری مجازی مسابقات وجود نداشت و به نظر من شرکت‌کننده خوب و مطمئن به توانمندی خود در برابر تغییر اوضاع ضعیف نمی‌شود و کسی که از این قضیه شکایت می‌کند حتی اگر مسابقات حضوری هم برگزار شود، شکایت‌هایی دارد؛ بنابراین به طور کلی  همانطور که توانایی‌ها محدودیتی ندارند، فرصت‌ها نیز بسیار زیاد است.

انتهای پیام
captcha