محکومیت تبعیض نژادی علیه مسلمانان در سریلانکا
کد خبر: 3959853
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

محکومیت تبعیض نژادی علیه مسلمانان در سریلانکا

اتحادیه جهانی علمای مسلمین تبعیض نژادی علیه مسلمانان در سریلانکا را محکوم کرد و گفت: باید با همه طرف‌هایی که عامل گسترش نفرت‌پراکنی نسبت به مسلمانان در این کشور هستند، مقابله جدی و قاطع صورت گیرد.

به گزارش ایکنا، اتحادیه جهانی علمای مسلمین در بیانیه‌ای تمام مظاهر تعرض و تبعیض نژادی علیه مسلمانان در سریلانکا را محکوم کرد و از کشورهای اسلامی، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری در دنیا خواست از حقوق مستضعفان حمایت کنند.

علی قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین از طرف این اتحادیه، هدف قرار دادن و تبعیض نژادی سیستماتیک علیه مسلمانان در سریلانکا و تمام اقدامات اخیر در آزار و اذیت جامعه مسلمانان سریلانکا از سوی مقامات این کشور را محکوم کرد.

دولت سریلانکا قصد دارد به دلایل مربوط به امنیت ملی، پوشش برقع را در این کشور ممنوع و بیش از هزار مدرسه اسلامی را تعطیل کند. دریادار ساراث ویراسه‌کارا، وزیر امنیت عمومی سریلانکا این خبر را روز شنبه در جریان مراسمی در یکی از معابد بودائیان اعلام کرد.

قره‌داغی در واکنش به تبعیض علیه اقلیت مسلمان در سریلانکا تأکید کرد که موضع اتحادیه علمای مسلمین در رد همه سیاست‌ها و رفتارها برای تعرض به حقوق مسلمانان و بلکه حقوق بشریت در هر کجای دنیا ثابت است. 

دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمین ضمن تأکید بر لزوم حصول اطمینان از امنیت، سلامت و حقوق اقلیت مسلمان در سریلانکا و تعهد به احترام به اعمال و آیین‌های مذهبی آن گفت: باید عزت مسلمانان مصون بماند و با همه طرف‌هایی که عامل گسترش نفرت‌پراکنی نسبت به مسلمانان در سریلانکا هستند، برخورد جدی و قاطع صورت گیرد.

قره‌داغی بر ضرورت احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز میان اجزای یک جامعه واحد در سریلانکا تأکید کرد و گفت: نفرت‌پراکنی با اهانت به ادیان جایز نیست، باید به خوبی‌ها، همکاری، توسعه همه جانبه و برقراری عدالت در بین مردم و از بین بردن ظواهر منفی که منجر به تقسیم اجتماعی می‌شود و کشور را تهدید می‌کند، توجه شود.

مسلمانان حدود ۹ درصد از جمعیت ۲۲ میلیون نفری سریلانکا را تشکیل می‌دهند و بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور نیز بودائی هستند. مابقی ساکنان سریلانکا را عمدتاً هندوها تشکیل می‌دهند.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha