تئاتر متحمل بیشترین آسیب‌ها از کرونا شد
کد خبر: 3960657
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
هادی مرزبان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تئاتر متحمل بیشترین آسیب‌ها از کرونا شد

یک کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: سال 99 برای تئاتر بدترین دوران بود، زیرا بیشترین آسیب در بین تمامی هنرها، متوجه تئاتر بود.

هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره وضعیت هنرهای نمایشی درشنبه هفت فروردین/ هادی مرزبان، روز تئاتر/ تئاتر بیشتر آسیب را از کرونا دید سالی که گذشت، اظهار کرد: متاسفانه در سالی که گذشت تئاتر بیشترین آسیب را در حوزه فرهنگ و هنر متحمل شد، چون در این هنر بازیگران در طول اجرا با مخاطب ارتباط نزدیک دارند، همین مسئله نیز باعث  شده برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، سالن‌های نمایش بسته باشد.

وی افزود: اینکه تئاتر تعطیل شود، در مقطعی امری اجتناب‌ناپذیر بود، اما ادامه آن برای طولانی‌مدت به‌نظرم منطقی نیست، چون می‌توان با استفاده از دستورات ایمنی، سالن‌های نمایش را به محلی امن برای دیدن آثار هنری تبدیل کرد. این گفته در برخی از کشورهای اجرایی شده و جواب مثبت نیز به دست آمده است، اما ما راحت‌ترین کار را انتخاب کرده‌ایم که همان تعطیل کردن بوده است. این در حالی است که عده زیادی از اهالی تئاتر از این طریق امرار معاش می‌کنند.

کارگردان تئاتر «طالب» با تأکید بر اینکه کارهای حمایتی دولت می‌توانست یاری‌رسان اهالی تئاتر باشد، گفت: بسیاری از هنرمندان تئاتر که از این مسیر کسب درآمد می‌‌کنند، مدت‌هاست بیکار هستند، برای همین هم دوران بسیار سختی را سپری می‌کنند. در این میان دولت موظف بود با حمایت‌هایی که از اهالی تئاتر به عمل می‌آورد، کمی از مشکلات آنها بکاهد، اما این اتفاق نداد!

وی تأکید کرد: سال گذشته می‌خواستم تئاتر «دکتر نون» را روی صحنه ببرم، اما موقعیت انجام این کار فراهم نشد. زیرا اولاً اگر سالنی هم باز باشد، در آن تماشاگر حضور ندارد. همچنین بازیگران نیز برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان، عموماً حاضر به شرکت در این نمایش نشدند، البته خودداری برخی از بازیگران برای حضور در این کار تنها محدود به هنرمندانی خاص می‌شد، والا بیشتر اهالی تئاتر به ویژه افرادی که پشت صحنه کار می‌کنند، به اندازه‌ای با مشکلات مالی رو‌به‌رو هستند که حاضرند در هر شرایطی کار کنند.

تله‌‌تئاترها را احیا کنیم

وی برای بهتر شدن وضعیت تئاتر پیشنهاد احیای تله‌تئاتر را مطرح کرد و گفت: به نظرم رفتن به سمت تله تئاتر یکی از اقداماتی است که می‌تواند قدمی در جهت بهتر شدن وضعیت موجود باشد، البته به شرطی که شرایط آن به درستی مهیا باشد، به ویژه در شکل پخش آن باید کاملاً حرفه‌‌ای عمل کرد. در این رابطه تلویزیون و وزارت ارشاد قادرند با مشارکت یکدیگر، قدم‌های خوبی در این رابطه بر دارند، هرچند آنگونه که من متوجه شدم، تلویزیون با تمام احترامی که برای مدیرانش قائل هستم، چندان روی خوشی به تئاتر ندارد!

وی درباره جایگاه موضوعات آیینی در تئاتر نیز گفت: من آیین‌های مختلفی را در تئاترهای خارجی دیده‌ام، اما متأسفانه در این زمینه ما کم کاریم. این در حالی است که ظرفیت و رنگانگی فرهنگی بسیاری در این رابطه (آیین‌های نوروزی) وجود دارد. درباره چرایی این کم کاری نیز باید بگویم مهمترین دلیل این است که هنوز نتوانستیم ظرفیت‌های نمایشی آیینی خودمان را به درستی درک کنیم.

انتهای پیام
captcha