وظیفه شیعه منتظر، کسب معرفت نسبت به امام زمان عصر خویش است
کد خبر: 3961537
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲

وظیفه شیعه منتظر، کسب معرفت نسبت به امام زمان عصر خویش است

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد گفت: مهم‌ترین وظیفه‬‌‌ای که هر شیعه منتظر برعهده دارد، کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است.

شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است كه در روایات اسلامی درباره فضیلت، سخنان فراوانی از ائمه(ع) مطرح شده است چرا كه در این شب درهای رحمت الهی برای بندگان باز شده و منجی عالم بشریت پا به عرصه وجود می‌نهد، هم‌ او كه ظهور و حضورش پایان قصه تمام عالم و آدم است تا بتواند وعده به‌حق باری تعالی را به منصه ظهور برساند.

از امام صادق(ع) نقل شده كه از امام باقر(ع) از فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، ایشان فرمود: این شب پس از شب قدر برترین شب‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک نیمه شعبان ولادت منجنی عالم بشریت حضرت بقیة‌الله‌العظم امام زمان(عج)، اظهار کرد: شب نیمه شعبان شب بسیار مقدس و بافضیلتی است، در فضیلت شب نیمه شعبان نیز نبی مکرم اسلام‏(ص) فرمود: خداوند در شب نیمه شعبان به اندازه ریگ‌های زمین و موی گوسفندان بندگانش را می‏‌آمرزد که این سخن، بیانگر فراوانی آمرزیده شدگان در این شب مبارک است.

وی افزود: شب نیمه شعبان، یادآور تولد اولین و آخرین امید پیامبران و فرشتادگان الهی و منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) بوده که دارای فضلیتی بسیار عظیم است، به طوری که خداوند باری تعالی آخرین ذخیره خود را از دیده‌ها پنهان نگه داشته است که به واسطه میلاد آخرین منجی عالم بشریت، فضیلت شب نیمه شعبان مضاعف شده است، در روایات معصومان (ع) بر احیای آن تاکید شده تا جایی که پیامبر(ص) در فضیلت این شب نورانی فرموده است: «مَنْ أَحْیَا لَیْلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ» هرکس شب نیمه شعبان را به شب زنده‌داری سپری کند، در روزی که دل‌ها مرده، دل او زنده است، از طرفی علاوه بر شب‌زنده‌داری قرائت دعای کمیل نیز توصیه شده است.

فاطمی گفت: بزرگان دین و علما به عنوان وارثان و ادامه‌دهندگان رسالت انبیای الهی و مروجان حقیقی آموزه‌های اهل‌بیت(ع) علاوه بر اینکه خود اهتمام ویژه‌ای به احیای شب نیمه شعبان داشته و دارند، عموم منتظران و عاشقان امام عصر(عج) را به احیای این شب عزیز و دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور ولی عصر(عج) دعوت کرده‌اند.

امام جمعه موقت شهرکرد عنوان کرد: زمان ظهور وجود مبارک امام عصر(عج) معلوم نیست گرچه ما باید همواره منتظر ظهور خجسته ایشان باشیم، از طرفی شناخت ولی خدا و امام عصر(عج) تنها راه نجات و رستگاری بوده که با درخواست از ذات مقدس حق تعالی و مجاهده علمی و عملی شدنی است.

وی با تاکید بر اینکه قرآن سند ما برای شناخت ائمه اطهار است، تصریح کرد: در حقیقت قرآن کریم نمودارکننده و نمایش‌دهنده اخلاق ائمه اطهار است که آخرین ذخیره الهی، نیز یکی از آن‌هاست، بنابراین باید با استفاده از آموزه‌های قرآن به وجود آخرین امام عصر خود، پی ببریم.

فاطمی بیان کرد: گرچه احادیث، روایات و دعاهای بسیاری در خصوص مقام و منزلت تمامی ائمه بزرگوار از جمله امام زمان(عج) نقل شده که گویای معرفت برای بشریت بوده از جمله آن‌ها، دعای ارزشمند ندبه است که در آن دعا، مقام آخرین فرستاده الهی و دیگر ائمه مطرح شده، از طرفی در کتاب ارزشمند نجم‌الثاقب در مورد شخصیت امام عصر(عج) مباحثی بیان شده است.

وی در ادامه در خصوص راه‌های شناخت امام عصر(عج)، تاکید کرد: دعا مجموعه‌ای از الفاظ برای خواندن و درخواست کردن نیست، بلکه معارف عمیق و درس‌های ارزشمندی در دعای معصومان (ع) نهفته است که فهم و تامل در آموزه‌های آن‌ها آثار ارزشمند علمی و عملی به بار می‌آورد، بنابراین برای شناخت مقام والای امامت و شخصیت منحصر به فرد امام عصر(عج) راه‌های بسیاری وجود دارد که بررسی دعاها و زیارت‌هایی که از خود این امام بزرگوار یا دیگر امامان نقل شده، از بهترین شیوه‌ها برای ارتباط با امام عصر(عج) بیان شده است، بنابراین هر فردی که می‌خواهد وجود مبارک ولی عصر(عج) را بشناسد، بهتر است زیارت‌ها و دعاهای مرتبط با آن حضرت را به دقت بررسی کند، تا به حریم معرفت ایشان دست یابد.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد اضافه کرد: منتظران واقعی و علاقمندان به ایشان، کسانی هستند که با اعمال خوب خود زمینه را برای ظهور و حاکمیت امام زمان(عج) فراهم می‌کنند، یکی از مواردی که در ظهور حضرت مهدی(عج) تاثیرگذار بوده آمادگی مردم برای ظهور ایشان است، بنابراین اگر کسی بخواهد منتظر واقعی باشد، بهترین راه، عمل به دین اسلام و رضای حضرت ولی عصر (عج) است.

وی ادامه داد: انسان منتظر بايد به‌گونه‌ای زندگی كند كه اگر ظهور امام عصر(عج) را در حيات خود درک نكند، باز در آن سهيم باشد و اين در گرو آن است كه از نظر فكر و عمل، در صف حق جويان و باطل ستيزان روزگار خود باشد و تلاشش، در راستای زمينه‌سازی و آمادگی هرچه بيشتر خود و جامعه برای پذيرش اين قيام باشد، از طرفی انتظار، باوری نيست كه با آن تعهد اجتماعی انسان منتظر نفی يا سكوت و سازش با ظالمان توجيه شود.

وی گفت: مهم‌ترین وظیفه‬ ‌ای که هر شیعه منتظر برعهده دارد، کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است، این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در روایات بسیاری آمده، مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیَّةً، هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است.

فاطمی ادامه داد: یکی دیگر از وظایفی که در دوران غیبت بر عهده شیعیان و منتظران فرج قائم آل محمد (ع) است، کسب آمادگی‌های نظامی و فراهم کردن تسلیحات مناسب هر عصر برای یاری امام غایب است، بنابراین جامعه اسلامی و مردم مسلمان شیعه باید زمینه‌ای را فراهم کنند که ظهور ایشان در جامعه فراهم شود، از طرفی منتظر واقعی کسی است که دروغ نگوید،‌ غیبت نکند، به مال مردم تجاوز و‌ دست‌درازی نکند، خلاف دستورات دینی عمل نکرده و سعی کند دستورات اسلامی را به‌کار گیرد.

فاطمی انس و ارتباط دائمی شخص با خدا و ولی او یعنی امام زمان(عج)، را یکی از ویژگی‌های منتظران دانست و تصریح کرد: اگر به شیوه و روش حضرت مهدی(عج) و یارانش و آن‌گونه که در احادیث آموخته‌ایم توجه شود، خواهیم دید که شخص ایشان و یارانشان ارتباط پرمعنایی با خدای متعال دارند که این ارتباط در قالب نماز، تلاوت قرآن، شب زنده‌داری، مناجات، دعا و ... بروز می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه همه اقشار جامعه از جمله جوانان باید به دنبال آن باشند رعایت دستورات دینی همچون تقواست که نسل جوان به دلیل حساس‌تر بودن موقعیت و اینکه به آسانی در دام گناه قرار می‌گیرد، در یک امتحان بزرگ الهی قرار دارند که اگر بتوانند به نفس خود مسلط باشند و جلوی گناهان را بگیرند و به آموزه‌ها و دستورات دین عمل کنند، می‌توان گفت تا حدودی در زمره یاران امام زمان(عج) قرار خواهند گرفت، البته این مسائل کافی نیست و باید با مطالعات فراوان و پی بردن به ویژگی‌های بارز یاران امام، خود را برای یار قرار دادن آن حضرت نزدیک و مهیا کنند، بنابراین اگر بصیرت، آگاهی و انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، خانواده و میان افراد شکل بگیرد، قطعا شیعه تمام عیار تحویل جامعه داده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha