آخرالزمان در پرتو معارف اسلام، روشن و تماشایی است
کد خبر: 3961715
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

آخرالزمان در پرتو معارف اسلام، روشن و تماشایی است

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه بحث آخرالزمان در جهان امروز خیلی جدی است و در تلقی‌های کنونی پایان جهان را همیشه تاریک و وحشتناک معرفی می‌کنند، گفت: برخلاف این تلقی‌ها در پرتو معارف دینی ما، آخرالزمان روشن، دیدنی و تماشایی است.

آخرالزمان در پرتو معارف اسلام، روشن و تماشایی است

به گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا سنگری، پژوهشگر تاریخ اسلام و نویسنده آثار عاشورایی، شامگاه 9 فروردین، در برنامه «رو به راه» که به طور مستقیم از کربلای معلی و از شبکه قرآن پخش شد، به ترسیم عصر ظهور پرداخت و گفت: بحث آخرالزمان در جهان امروز خیلی جدی است و همه به آن می‌پردازند. «فوتوریسم» به معنی پرداختن به آینده است. در تلقی‌هایی که امروز وجود دارد، معمولاً ما را از آخرالزمان می‌ترسانند. پایان جهان را همیشه تاریک و وحشتناک معرفی می‌کنند، اما در پرتو معارف دینی ما آخرالزمان روشن، دیدنی و تماشایی است.

وی با بیان اینکه این موضوع را می‌توان براساس آیات قرآن و روایات بررسی کرد، گفت: حدیث بلندی از امام صادق(ع) روایت شده که تصویری از آغاز ظهور را مطرح می‌کند. این روایت از شخصیتی به نام مفضل بن عمر نقل می‌شود. این شخص از نسل عبیدالله بن حر جُعفی است که امام حسین(ع) را در کربلا همراهی نکرد، اما مفضل از بهترین دوستان امام صادق(ع) است.

سنگری ادامه داد: این شخص می‌گوید به امام عرض کردم: «یا سیدی فمن این یظهر و کیف یظهر؟» کجا و چگونه ظهور می‌کند. فرمود: «یا مفضل یظهر وحده و یأتی البیت وحده و یلج الکعبة وحده و یجن علیه اللیل وحده فاذا نامت العیون و غسق اللیل نزل الیه جبرئیل و میکائیل علیهم السلام و الملائکة صفوفاً فیقول له جبرئیل یا سیدی قولک مقبول و امرک جائز فیمسح علیه السّلام یده علی وجهه و یقول الحمدلله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض»: به تنهایی ظهور می‌کند و وارد کعبه می‌شود در حالیکه تنهاست. تا شب کنار کعبه به تنهایی می‌ماند. وقتی چشم‌ها به خواب می‌روند، جیرئیل و میکائیل و فرشتگان به خدمت ایشان می‌رسند. جیرئیل عرض می‌کند: گفتار شما مقبول و امر شما مطاع است. حضرت دست به صورت مبارک خود می‌کشد و می‌گوید: الحمدلله که وعده تحقق پیدا کرد و قرار است وراثت زمین به مستضعفان برسد.

این محقق عاشوایی با اشاره به ادامه روایت گفت: پس از آن امام بین رکن و مقام می‌ایستند و ندا می‌دهند: «انا المهدی...» صدای دلنشین امام می‌پیچد و می‌فرماید: ای دوستان من کجایید؟ ای کسانی که خداوند شما را برای امروز ذخیره کرده است، بیایید. صدای امام در کل عالم خواهد پیچید و همه در شرق و غرب زمین صدای او را می‌شنوند و اجابت می‌کنند و در یک چشم به هم زدن خود را به امام می‌رسانند. اینکه با چه امکاناتی می‌روند ما نمی‌دانیم.

سنگری افزود: مطابق این روایت، نوری از زمین به سمت آسمان می‌رود و هر مؤمنی در هر جای زمین این نور را می‌بیند. همانطور که می‌بینید بر خلاف آن دیدگاه، چنین فضای روشنی ترسیم شده است. این نور وارد تمام خانه‌ها می‌شود و مؤمنان را خوشحال می‌سازد. پس آخرالزمان یک جشن جهانی است، یک جشن بی مرز است. خود را برای آن روز آماده کنیم و منتظرش باشیم.

نویسنده کتاب «آیینه داران آفتاب» درباره ویژگی‌های جامعه مهدوی گفت: در عصر ظهور اتفاق‌هایی می‌افتد که اگر آنها را بدانیم، برخلاف هراس‌هایی که ایجاد می‌کنند، مشتاق و بی‌تاب ظهور می‌شویم. امام کینه توزی‌ها را از دلها می‌گیرد. کینه‌ها شعله‌های جهنم هستند. پس خود ما جهنم خود را می‌سازیم، چنانکه بهشت را نیز خود با اعمال خود می‌سازیم. افراد کینه توز، روح، نگاه و زبان جهنمی دارند. این دلخوری‌ها را باید از صفحه قلب خود دور کنیم. امام وقتی ظهور می‌کنند کینه‌ها از بین می‌رود.

سنگری گفت: دیگر ویژگی عصر ظهور این است که امام سطح اندیشه‌ها را بالا می‌برند و بهترین سبک زندگی را به ما یاد می‌دهند. معنای این سخن این است که باید این زمینه را در خود آماده کنیم، نه اینکه منتظر شویم در زمان ظهور چنین شود.

این محقق تاریخ اسلام گفت: یکی دیگر از کارهای امام عصر(عج)، هدایت و مدیریت از راه دور است. امنیت در همه عالم فراگیر می‌شود. یارانش را به هر اقلیمی می‌فرستد. بنابراین خود را آماده کنیم. باید زبان یاد بگیریم، باید جهان را بشناسیم. یاران امام، زیبا، آراسته و خوش اخلاق هستند و از این نشانه‌ها شناخته می‌شوند.

انتهای پیام
captcha