رخدادهای اخیر اردن در راستای اعمال فشارهای خارجی برای اجرای معامله قرن است
کد خبر: 3962808
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
تحلیلگر فلسطینی:

رخدادهای اخیر اردن در راستای اعمال فشارهای خارجی برای اجرای معامله قرن است

تحلیلگر فلسطینی گفت که رخدادهای اخیر اردن و تلاش برای کودتا در این کشور در راستای اعمال فشار محور سعودی ـ آمریکایی برای اجرای معامله قرن است.

رخدادهای اخیر اردن در راستای اعمال فشارهای خارجی برای اجرای معامله قرن است

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه العالم، ولی محمد علی، نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی در گفت‌وگو با برنامه مع الحدث گفت: حوادث اخیر در اردن در راستای تحمیل فشار محور آمریکایی ـ‌ سعودی بر آن برای پیاده کردن محاسبات منطقه‌ای خود انجام گرفته است.

وی افزود: اردن بزرگ‌ترین جبهه را با فلسطین اشغالی دارد و بیشتر مردم اردن اصالتاً فلسطینی هستند. اردن بین عراق، عربستان و فلسطین واقع است و مرزهای عریض و طویلی با سوریه دارد.

ولی محمد علی افزود: از زمان وقوع نکبه فلسطین(جنگ اسرائیل و فلسطین در سال 1948)، اردن متحمل تبعات یهودی‌سازی فلسطین بوده است، زیرا خیلی از فلسطینی‌ها به اردن مهاجرت کردند. بخش زیادی از رؤسا و وزرای اردنی، فلسطینی هستند و فلسطینی‌ها نقش اساسی در اقتصاد اردن دارند و جدایی اردن از فلسطین بسیار دشوار است.

این پژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: در حال حاضر در سایه آنچه معامله قرن خوانده می‌شود و برای نابودی آرمان فلسطین طراحی شده از اردن خواسته شده است نقشی را ایفا کند که خودش خواهان آن نیست؛ اما این قضیه را با حل مشکل بدهی‌های انباشه آن که به حدود 50 میلیارد دلار می‌رسد، مرتبط کردند.

ولی محمد علی افزود: در همین راستا از زمانی که معامله قرن از سوی ترامپ مطرح شد، کمک‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به اردن قطع شد. آمریکا 340 میلیون دلار به اردن می‌داد که بیشتر آن کمک‌های نظامی بود و ربطی به گرسنگی مردم و نیازهای آنها نداشت خصوصاً که اردن همواره با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده و کشوری نیست که از ذخایر ثروت برخوردار باشد.

وی افزود: موضوع مهم‌تر این که همه کشورهای سایکس پیکو در بلاد شام( طبق قرارداد سایکس پیکو، کشورهای تحت سلطه عثمانی بین دو قدرت بریتانیا و فرانسه تقسیم شد؛ به این صورت که کنترل مناطقی مانند جنوب اسرائیل، فلسطین، اردن، جنوب عراق به اضافه منطقه کوچکی شامل بندر حیفا و عکا برای ایجاد دسترسی به دریای مدیترانه به انگلیس واگذار شد و کنترل جنوب شرقی ترکیه امروزی و بخش‌های شمالی عراق، سوریه و لبنان را فرانسه به دست گرفت) اساساً با این هدف تشکیل شده‌اند که کشورهای ضعیفی بمانند و نتوانند نیازهای امنیت ملی مردم خود را تأمین کنند و دلیلش این است که وقتی این حکومت‌های ضعیف همیشه محتاج دیگران باشند، می‌توان در مقطع مشخصی بر آن تسلط یافته و آن را به کشوری متزلزل تبدیل کنند که تشکیل آن از نو آسان باشد.

ولی محمد علی با بیان اینکه اردن حامی کامل معامله قرن نبود، گفت: اردن تسلیم شدن در برابر خواسته‌های برخی و به خصوص محمد بن سلمان را قبول نداشت و حاضر نشد به یمن هم نیرو بفرستد و این برای سعودی‌ها قابل تحمل نبود.

وی افزود: با این وجود بی‌ثباتی اردن در شرایط کنونی خواسته محور سعودی نیست، بلکه برای مرحله بعدی برنامه‌ریزی شده است، زیرا در حال حاضر ناآرامی اردن بر رژیم صهیونیستی نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ به خصوص که در حال حاضر رژیم صهیونیستی با قدرت در برخی کشورهای عربی و به خصوص در کرانه باختری و اردن و کشورهایی که اخیراً روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند، نفوذ دارد.

منابع خبری اردنی شنبه شب از بازداشت ۲۰ نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند.

دولت اردن از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرده که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می‌شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می‌شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه‌های اردنی، فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.

حمزه بن حسین برادر ناتنی عبدالله دوم، شاه اردن، به دلیل اقداماتی که گفته می‌شود امنیت و ثبات اردن را هدف گرفته است در حبس خانگی به سر می‌برد.

ملک عبدالله دوم، شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha