حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد زارعان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه همه موجودت مخلوق خداوند هستند، ولی برخی زمانها و مکانها مانند برخی از انسانها به دلیل انتساب تشریفیه دارای افضلیت و برتری خاصی نسبت به دیگران هستند، گفت: همه عالم برای خدا هست ولی اینکه مسجد شرافت یافته و به آن خانه خدا اطلاق میشود به خاطر این است که کانون عبادت خداست.
زارعان بیان کرد: اینکه گفته میشود کعبه بیتالله است نه اینکه بقیه عالم از خدا نیست بلکه خدا خواسته تا این مکان قداست ویژه بیابد و منتسب به خود او شود؛ در مورد زمانها هم این وضعیت وجود دارد. همه زمانها برای خدا و فرصتی برای ارتباط و اطاعت خداست ولی برخی زمانها را برتری داده تا اگر در آن زمان کسی ارتباط با خدا پیدا کند جواب بهتر و تضمین شدهتری دریافت میکند.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: سه ماه رجب، شعبان و رمضان جزو با برکتترین ماههای الهی هستند و ساعت به ساعت و لحظه به لحظه آن با ایام دیگر متفاوت است و در این بین فضیلت ماه رمضان از همه بیشتر و اوج آن در لیلة القدر است که برتر از هزار ماه یعنی حدود بیش از 80 سال است.
زارعان تصریح کرد: برای رسیدن به شرافت شب قدر نیاز به مقدمه و زمینهسازی و آمادهکردن نفس هستیم؛ رجب و شعبان مقدمه و نردبانی برای رسیدن به شهرالله و فیض ماه مبارک رمضان است. ماه رجب ماه سرازیرشدن نعمتهای الهی است و در این ماه گناهان مانند برگ درختان ریخته میشود.
استاد جامعة المصطفی ادامه داد: ماه شعبان هم ماه استغفار و ماه رسولالله است که فرازهای زیبای شعبانیه جایگاه حضرت محمد(ص) و آل او را تبیین میکند. تعابیری چون؛ الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین...، اهل بیت(ع) را به مثابه سفینهای معرفی کرده که اگر کسی سوار این کشتی شود اهل نجات و در غیر این صورت غرق در گمراهی میشود.
استاد جامعة المصطفی اظهار کرد: یکی از راههای میانبر برای رسیدن و تقرب به خدا استغفار و راه مهم دیگر توسل و تمسک به معصومین و اهل بیت(ع) است که دستگیر ما میشوند؛ ما به وسیله استغفار آلودگیهای خود را کنار میگذاریم و ظرفیت وجودی پیدا میکنیم تا دستمان را در دستان آل الله بگذارند و وقتی انسانی پاک شد و به ائمه متوسل ضمانتی مییابد تا تقرب به خدا بیابد ولی اگر استغفار نباشد و انسان در آلودگی بماند توفیق تمسک به اهل بیت را هم نمییابد و راهی برای رسیدن به خدا ندارد.
زارعان اظهار کرد: این مضمون همان روایت شریفه است که فرمود: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»؛ یعنی ما از طریق حجت الهی و استغفار و پالایش درونی میتوانیم به خدا برسیم. لحظات پایانی ماه شعبان و ورود به رمضان هم لحظات استثنایی برای این موضوع است که البته فرصت امسال از دست ما رفت.
استاد جامعة المصطفی درباره اینکه ضیافت خدا در ماه رمضان توأم با گرسنگی و تشنگی و سختی است که با ضیافتهای این جهانی سازگاری ندارد و حتی برخی افراد مادیگرا آن را بیحرمتی به مهمان تلقی میکنند، گفت: بین مسائل مادی و معنوی فاصله زمین تا آسمان است؛ مسائل مادی و نیازهای اولیه انسان کمترین و پستترین وجه نیازهای آدمی است و ارتباطات الهی و معنوی و عبادت و اطاعت است که انسان را به انسان واقعی تبدیل میکند.
زارعان اضافه کرد: ما اگر یک شکلات به کودکی بدهیم خوشحال و قانع میشود ولی یک بزرگسال ممکن است بیاحترامی تلقی کند در عین اینکه از یک هدیه گران قیمت استقبال میکند، در ارتباط با خدا هم این مسئله وجود دارد. مهمانی خدا در ماه رمضان از جنس بهترین و گرانقیمتترین هدیهها است.
وی افزود: ممکن است کسی به درگاه خدا راز و نیاز کند و از او خانه و ماشین و ... بخواهد که اشکالی هم ندارد ولی کسی ممکن است رضایت خدا و اهل بیت(ع) و پدر و مادر و عاقبت بخیری را بر همه مسائل مادی ترجیح دهد که این خواستهها متناسب با فهم و مرتبه ایمان فرد است.
زارعان بیان کرد: در ماه رمضان خداوند بهترین چیزها یعنی درک و فهم بهتر از عبادت و اطاعت را به انسان میدهد در این صورت اگر کسی انتظار غذای مادی از روزه گرفتن داشته باشد، باید اهانت و تحقیر انسان تلقی شود.
زاعان در پایان تصریح کرد: در روایت بیان شده که «الصّوم لی و أنا اجزی به» یعنی پاداش روزه خود خداوند است و چنین پاداشی با هیچ پاداش دیگری قابل قیاس نیست.
انتهای پیام