داشتن هویت علمی؛ مهم‌ترین ویژگی حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3964261
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

داشتن هویت علمی؛ مهم‌ترین ویژگی حوزه‌های علمیه

مسئول مؤسسه همیار قرآنی قم گفت: نخستین ویژگی هویت علمی است، طلبه و حوزه علمیه باید هویت علمی داشته باشد، طلبه باید کاملا مسلح به علم بوده و بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب طلبه بدون هویت علمی امکان خدمت کردن به انقلاب اسلامی را نخواهد داشت و فرهیختگی و برخورداری از سلاح علم یک ویژگی مهم طلاب است.

ارسالی امروز ا داشتن هویت علمی؛ مهم‌ترین ویژگی حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام علیرضا نجفی، مسئول مؤسسه همیار قرآنی قم، ۲۴ فروردین ماه، در جلسه هم اندیشی با طلاب حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس، با اشاره به ویژگی طلبه خوب و انقلابی، اظهار کرد: نخستین ویژگی هویت علمی است، طلبه و حوزه علمیه باید هویت علمی داشته باشد، طلبه باید کاملا مسلح به علم بوده و بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب طلبه بدون هویت علمی امکان خدمت کردن به انقلاب اسلامی را نخواهد داشت و فرهیختگی و برخورداری از سلاح علم یک ویژگی مهم طلاب است.

وی ادامه داد: هویت اخلاقی معنوی دیگر شاخصه طلبه و حوزه انقلابی بوده و طلبه زمانی می‌تواند به انقلاب اسلامی خدمت کند و وظایف خود را در مقابل انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشاند که از حیث اخلاقی و معنوی به مرتبه مطلوب رسیده باشد، در حقیقت خودسازی یکی از شاخصه‌های طلبه انقلابی بوده که باید برای رسیدن به آن تلاش کند.

مسئول مؤسسه همیار قرآنی قم، تصریح کرد: هویت تبلیغی سومین ویژگی حوزه و طلبه انقلابی و ولایی است، یعنی اینکه طلبه صرفا فرهیخته و مهذب باشد اما در گوشه حجره به سر ببرد و در میدان نباشد در تراز انقلاب اسلامی قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: طلبه باید برای رسیدن به موفقیت و اشاعه آن در جامعه به صورت جامع و کامل فکر کند و از تفکر تک بعدی که باوری اشتباه است و متاسفانه غالب انسان‌ها به آن دچار هستند، دوری کند.

حجت‌الاسلام نجفی بیان کرد: احترام به استاد همیشه باید در راس کار ما بوده و هرکسی برای استادش بی‌احترامی کند به هیچ موفقیتی دست نخواهد یافت و دانش و دانشمند از نظر معارف اسلامی اهمیت و فضیلت زایدالوصفی دارد، در روایات توصیه‌ی زیاد به نشستن در جلسات عـلمی و هـمدمی بـا صاحبان علم شده و بنابر فرمایش امام موسی (ع)،گفت‌وگوی با عالم در خاکروبه بهتر از گفت‌وگوی با جاهل روی تشک‌ها است.

وی گفت: بر این اساس، متعلمان نباید تنها به زرق و برق‌های ظاهری محل درس توجه داشـته بـاشند، بلکه بـنابر حدیث پیش گفته، حتی در بدترین شرایط محیط فیزیکی، باید مصاحبت با اسـتادان را قدر دانست و از وجود پر خیر و برکت ایشان بهره گرفت و مقامشان را گرامی داشت.

مسئول مؤسسه همیار قرآنی قم، اظهار کرد: متعلم در همه‌ی اوقات، به ویژه در جلسه‌های درس، باید این فـرمایش حـضرت عـلی(ع) را که فرموده هر کس به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده‌ خویش گردانده اسـت آویـزه گوش قرار دهد، تا با تمام هستی‌اش مقام شریف استاد را گرامی بدارد.

وی با اشاره به روایتی از مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی (ره) ادامه داد: زمانی که از او پرسیدند برای به دست آوردن دنیا و آخرت چه کار کنیم؟ گفت اگر دنیا می خواهی نمازشب بخوان و اگر آخرت می‌خواهی باز هم نماز شب بخوان که بیانگر جایگاه والای این عبادت است.

انتهای پیام
captcha