احساس مسئولیت تبلیغی را گفتمان کنیم
کد خبر: 3964358
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹

احساس مسئولیت تبلیغی را گفتمان کنیم

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به طرح نهضت تبلیغی بانوان، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی باید احساس مسئولیت تبلیغی را به گفتمان مبدل کند.

عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با تأکید بر شکستن حصر رسانه‌ای دشمن، اظهار کرد: از میان انبوهی از مسائل فکری ــ فرهنگی جامعه که می‌تواند سازمان تبلیغات را به خود مشغول کند، آنچه که این طرح (نهضت تبلیغی زنان) آن را هدف گرفته، شکستن حصر رسانه‌ای دشمن است. این در حالیست که انواع روش‌ها و راهکار‌های موجود سنتی و مدرن در جبهه انقلابی برای شکل‌دهی به رسانه‌ای عمومی و مردم پسند آزمون شده، اما به دلیل متعدد موفق نبوده و در نتیجه عموم پیام‌های انقلاب از ورای حصر رسانه‌ای دشمن امکان رسیدن به عموم مردم را ندارد و از مخاطب جامعه انقلابی فراتر نمی‌رود.

وی افزود: طرح نهضت تبلیغی زنان حل این مسئله را از طریق راهبردی ساده، اما بسیار اثر بخش هدف گرفته است. راهبرد یاد شده این است که جامعه انقلابی به جای آنکه مخاطب تبلیغات قرار گیرد، همکار و همیار تبلیغ تلقی شود این تغییر نگرش به مفهوم تبلیغ و در حقیقت احیاء تبلیغی فراموش شده در جامعه مؤمنین، رسانه‌ای قدرتمند و مردمی ایجاد می‌کند که هیچ رسانه‌ای را یارای مقابله با آن نیست.

سعیدی‌نژاد تصریح کرد: هدف این طرح آن است که جامعه زنان انقلابی به طور عام و شامل زنان خانه‌دار، تبیین را وظیفه خود بداند و آن را بیاموزد، با روش‌های آن آشنا شود، پیام‌های اساسی اسلام ناب را بشناسد و در محیط نزدیک و در دسترس خود محیط کار و فعالیت، محیط‌های علمی و آموزش مرتبط و به ویژه خاندان خود تبلیغ کند.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: چندین رسانه مردمی که با نگاه به تبلیغ به معنای انسانی آن شکل می‌گیرد موجب می‌شود که پدیده تبلیغ توسط آحاد انقلابیون و نه فقط روحانیون صورت گیرد بلکه به عنوان یک وظیفه شرعی تلقی شود.

وی افزود: در اینصورت تمامی ابزار‌هایی که پیش از این در عملیات رسانه‌ای موفق به نظر نمی‌رسیدند به کار می‌آید و این تغییر نگرش همچون روحی در کالبد مرده تبلیغ انقلابی دمیده می‌شود، آن را زنده می‌کند و به کار می‌اندازد. نقش سازمان تبلیغات در این میان، تحقق این رسانه و حراست از زندگی و بالندگی آن باشد.

سعیدی‌نژاد تصریح کرد: از طرفی هم با شکل‌دهی عرصه عمومی و جدی اثربخشی برای عموم زنان انقلابی و با پشتیبانی از بالندگی در این مسیر به هویت‌بخشی جامعه زنان کمک شایانی خواهد شد.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این بدان معنی است که در صورت شکل‌گیری این نهضت به شیوه فعال جامعه ایرانی بالاخص بانوان ایرانی دسترسی خواهیم داشت، البته کاملاً مردمی، راهکار این کار است که افراد خودشان را در قبال دستیابی به این هدف مسئول بدانند. هرکسی در هر سطحی که هست متناسب با خودش، بهترین راه تحقق این هدف آن است که سازمان احساس مسئولیت تبلیغی را گفتمان و به عبارت دیگر، تبلیغ تبلیغ کند.

وی افزود: هرچند شاید در عمل و مصداق نتوان رسانه‌ای بدون پیام یافت، اما عکس این مطلب برقرار نیست و چه بسیار پیام‌هایی که به دلیل نبود رسانه به مخاطب نمی‌رسد. از سوی دیگر نبود رسانه‌ای برای پیام‌های مطلوب سازمان تبلیغات تحت عنوان «اسلام ناب» به شیوه واضح از جمله مسائل نظام است که در بیانیه گام دوم و از آن به عنوان حصر رسانه‌ای دشمن یاد شده است.

سعیدی‌نژاد اظهار کرد: به هر ترتیب هر چند می‌توان گفت که رسانه با پیام و حتی مخاطب شکل می‌گیرد، اما در مقام نظر و مفهوم این‌ها دوتاست و پیام چیزی غیر از رسانه است و باید نقطه تمرکز را یافت، رسانه با پیام؟ به دلیل متعدد به نظر می‌رسد که سازمان تبلیغات باید با نگاه به پیام، بر روی ایجاد رسانه فراگیر ملی ممحض باشد و تا رسیدن به آن، توان خود را صرف سایر اولویت‌ها نکند.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: یکی از راهکار‌های ایجاد رسانه فراگیر نگاه به تبلیغ به معنای انسانی آن است. به عبارت دیگر پیشنهاد مأموریتی به سازمان این است که بر روی تبلیغ ممحض بوده و تنها دغدغه مستقیم آن پدیده تبلیغ (تبیین) باشد نه سایر نگرانی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی (آسیب‌های اجتماعی، حذف نام شهدا و ...) اینکه پدیده تبلیغ توسط آحاد انقلابیون و نه فقط روحانیون صورت بگیرد و به عنوان یک وظیفه شرعی تلقی شود. در این صورت سازمان تبلیغات توسط آحاد انقلابیون و نه فقط روحانیون صورت بگیرد و به عنوان یک وظیفه شرعی تلقی شود. در این صورت سازمان تبلیغات مراقب حراست از جریان تبلیغی کشور، زنده بودن، بالندگی و ... آن باشد. یکی از گزینه‌هایی که گزینه تمرکز فعالیت سازمان تبلیغات باشد، پدیده تبلیغ است.

وی در پایان با بیان اینکه باید احساس مسئولیت تبلیغی را به گفتمان مبدل کنیم، گفت: باید گره‌گشایی کرد و باید حقیقت گره‌های ذهنی را باز کند و این تبیین لازم دارد پس رسا بگویید، روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که می‌فهمید. آنچه را که فهمیدید بگویید.

انتهای پیام
captcha