بی‌شمار نکته نهفته در یک آیه / قرآن درباره نیکی به والدین چه گفته است + فیلم
کد خبر: 3964530
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
پای درس معلم قرآن / 2

بی‌شمار نکته نهفته در یک آیه / قرآن درباره نیکی به والدین چه گفته است + فیلم

مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه شاید افرادی در ظاهر اینگونه تصور کنند که آیه‌ای فاقد نکات مهم و آموزنده است، گفت: اما این افراد باید بدانند در ساده‌ترین پیام‌های قرآن، نکات بی‌شماری وجود دارد.

بیشمار نکته نهفته در یک آیه ساده

به گزارش ایکنا، در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، شنوای سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم نام‌آشنای قرآن خواهیم بود تا در دقایقی کوتاه، با بیان شیرین و دلنشین این مفسر قرآن، سفری به بطن آیات داشته باشیم. متن و فیلم قسمت دوم این درس‌گفتار در ادامه آمده است.

«به دانشگاه تهران دعوت شدم، که امام جماعت برخی روزهای مسجد دانشگاه تهران هم بودم، به من گفتند: اینجا شصت هزار دانشجو همراه با پروفسورها، استادتمام‌‌ها و... حضور دارند، شما یک تفسیر علمی برای این افراد بیان کنید. من جواب دادم که اگر تفسیر علمی می‌خواهید، پیش علما بروید، من طلبه هستم، تفسیر من همین چیزهایی هست که تا به حال از من شنیده‌اید.

به دانشگاه رفتم و آنجا در جمع دانشجویان گفتم: به من گفته‌اند، اینجا علمی حرف بزنم، ولی من می‌خواهم سطحی حرف بزنم. [روی تخته] نوشتم «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» و بیست نکته از این آیه استخراج کردم و شرح دادم.

[اما برخی از این نکات چه بود] در این آیه، «بِالوالدین» گفته شده است و نه «الی‌الوالدین» یا هر چیز دیگر. در ادبیات عرب «ب» یعنی چسبیدن، یعنی این احسان شما باید به پدر و مادر بچسبد، مثلاً پدر و مادرتان را شخصاً به دکتر ببرید. چرا در این آیه نگفته است «بِالاَبَوَین»، عرب‌ها به پنج نفر شامل، پدر، عمو، رهبر، پدرزن و معلم «اَب» می‌گویند، لذا اگر در آیه بالا به جای والدین به ابوین اشاره می‌کرد، یعنی باید به همه این پنج مورد احسان کرد. یا نگفته است «بالوالدین المؤمنین» چرا؟ چون پدر و مادر کافر هم باشند، باید به آنها احسان کرد. نگفته است پدر و مادری که زنده باشند، بلکه باید این احسان تا بعد از فوت پدر و مادر از سوی فرزند ادامه داشته باشد. نگفته است «بالوالدین حُسنا»، گفته است «احسان»، بین حُسن و احسان فرق است. حُسن به معنای نیکی است، اما احسان به معنای نیکی کردن همراه با توجه است، یعنی این نیکی باید با توجه باشد. اگر یک نفر آب به صورت خود بزند، اما بدون توجه باشد، وضو نگرفته است.

نگفته «بالوالدین الاحسان»، اگر اینگونه گفته بود، یعنی هر چه خود شخص انتخاب می‌کند، انجام دهد نه هر چه والدین انتخاب کنند. احسان بدون «ال» یعنی هر چه که خودش می‌خواهد، انجام دهد. به عنوان مثال مادر می‌گوید: سیب بخر و من برم برای او میوه دیگری بخرم و...

[نتیجه می‌گیریم که] در قرآن کریم حتی آیاتی که برخی فکر می‌کنند، نکات ویژه و مهمی ندارد، پر از نکته است، اما ما همچنان نفهیده‌ایم. دست ما از اسلام، کوتاه مانده است.»

انتهای پیام
captcha