چگونه لقمه‌های انسان شیطانی می‌شود + فیلم
کد خبر: 3964606
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
سلوک رمضانی/ 3

چگونه لقمه‌های انسان شیطانی می‌شود + فیلم

مؤلف «تفسیر بیان» با اشاره به اهمیت رزق و لقمه حلال، اظهار کرد: اگر خودخواه و حریص هستیم و حسد و بخل داریم و اگر لقمه شبهه‌ناک می‌خوریم یا وجوهات شرعی را نمی‌دهیم، لقمه‌هایی که در سحر و افطار می‌خوریم، تبدیل به لقمه شیطانی می‌شود.

منصوری لاریجانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. سومین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
یکی از فواید دیگر روزه‌داری این است که تکلیف انسان با شیطان مشخص می‌شود و البته خودمان باید ارتباطمان با شیطان را قطع کنیم. اگر خودخواه و حریص هستیم و حسد و بخل داریم، اینها زنجیرهای شیطانی هستند. اگر لقمه شبهه‌ناک می‌خوریم یا وجوهات شرعی را نمی‌دهیم لقمه‌هایی که در سحر و افطار می‌خوریم تبدیل به لقمه شیطانی می‌شود؛ بنابراین باید خیلی هواسمان جمع باشد.
 
تا تو تاریک و ملول و تیره‌ای/ دان که با دیو لعین هم‌شیره‌ای
طفل جان از شیر شیطان باز کن/  بعد از آنش با ملک انباز کن
 
اگر ما روزه‌ می‌گیریم، اما شوق عبادت به ما دست نمی‌دهد و پرواز آسمانی پیدا نکرده و از تلاوت قرآن لذت نمی‌بریم، معلوم است که شیطان در جایی به ما شیر داده است. شیطان دایه‌ای است که اگر یک عمر شیر بدهد باز هم تمام نمی‌شود. حضرت یحیی وقتی شیطان را ملاقات کرد، از او پرسید که قوی‌ترین شیر‌های تو کدام است؟ شیطان گفت: اول لقمه حرام و دوم غفلت است. بنابراین انسان باید خیلی دقت کند.
اگر یک لقمه غذا خوردیم و نورانیت ما اضافه شد و انبساط قلب پیدا کریم معلوم می‌شود. این لقمه حلال است، اما اگر بهترین غذا را خوردیم و ما را کرخت کرد، معلوم می‌شود که شبهه‌ناک است. لقمه‌ای که غفلت بیاورد همان شیر شیطان است. شیطان به حضرت یحیی گفت: کسی که در گهواره غفلت بخوابد تا لحظه مرگش برای وی لالایی می‌خوانم. آنجا بود که حضرت یحیی با خدای خود عهد کرد که هیچ وقت نخوابد تا نکند شیطان در کمین وی باشد.
 
اگر این صفات رذیله را از خود دور کنیم هیچ وقت شیطان به ما دور نمی‌شود. ممکن است سؤال شود که شیطان چقدر قدرت دارد؟ اما پاسخ این است که ما دو وجهی هستیم و یک وجه ترحمانی و یک وجه شیطانی داریم. قرآن کریم نیز فرموده است: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛ و به او شر و خیر او را الهام کرد»(شمس/8) در ماه رمضان باید منطقه تقوای خودمان را ان‌شاءالله تقویت کنیم.
انتهای پیام
captcha