امروز فضای مجازی مهمترین بستر برای آزمایش ایمان افراد است
کد خبر: 3966095
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

امروز فضای مجازی مهمترین بستر برای آزمایش ایمان افراد است

معاون آموزش حوزه علمیه گفت: امروز ابزار گناه فراوان و آسان شده و ابزار فضای مجازی بستر مناسب بزرگی برای این کار است و باید توجه داشته باشیم و دیگران را هم توجه دهیم که هر چه در این عالم برای انسان پیش می‌آید، گویا در جلسه امتحان نشسته و مشغول پاسخ دادن به سؤالات است.

رستم‌نژاد:به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و معاون آموزش حوزه، امروز 31 فروردین‌ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود به تبیین آیه 94 مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد خدا شما را به چيزى از شكار كه در دسترس شما و نيزه‌‏هاى شما باشد، خواهد آزمود تا معلوم دارد چه كسى در نهان از او مى‏‌ترسد پس هر كس بعد از آن تجاوز كند براى او عذابى دردناك خواهد بود» پرداخت و گفت: برای اینکه جامعه دینی و اسلامی شود باید افراد ساخته شوند و تا افراد درست نشوند جامعه هم درست نخواهد شد.

وی افزود: خداوند از فردسازی که کادرسازی برای جامعه است شروع می‌کند؛ پیامبر ابتدا در مکه دنبال افرادی رفت که آنها را هدایت خاص بکند، و نفر به نفر کادرسازی کرد؛ 13 سال در مکه با مشکلات فراوان در راستای تربیت نیرو طی شد تا در مدینه از آن کادرسازی بهره بردند و جامعه ابتدایی اسلامی را شکل دادند.

رستم‌نژاد با بیان اینکه فردسازی و خودسازی نقشه راه برای سالم‌سازی جامعه است، اظهار کرد: تثبیت ایمان، تمحیص قلوب و جداسازی صفوف افراد خبیث از طیب از جمله اهداف خودسازی است؛ «حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»؛ یعنی صف‌ها را جدا می‌کند تا انسان‌ها همدیگر را بشناسند.

استاد حوزه علیمه افزود: خداوند زمینه‌های آزمایش را فراهم کرده و فرموده من شما را به دنیا آورده‌ام تا آزمایش و امتحان کنم تا شما به استحقاق ثواب یا عقاب برسید. هر چه دادیم و ندادیم، از حسنات و سیئات برای آن است که شما را بیازماییم و امتحان کنیم؛ حتی می‌گوید درجات و حیثیات اجتماعی و اینکه انسان در چه خانواده، مکان و زمان به دنیا آمده و چه بستر رشدی داشته، برای امتحان است و همه اینها مواد امتحانی است.

وی اضافه کرد: همه چیز این عالم امتحان است؛ اموال و اولاد و فرزندان و نقص در مال و جان و ثمرات. وقتی انسان در ادبیات قرآن دقت کند، هیچ کسی حتی پیامبران معاف از این امتحانات نیستند؛ در مورد حضرت ابراهیم(ع) فرمود: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»؛ یعنی حضرت ابراهیم هم وقتی در امتحانات مختلف موفق شد، به مقام امامت رسید.

رستم‌نژاد بیان کرد: پس همه برای رسیدن به کمال و تثبیت ایمان و جداسازی صفوف و جریانات از یکدیگر باید امتحان پس بدهند و خدا امتحان داده‌ها را بالا می‌آورد و صرفا از مسیر امتحان به کمال می‌رساند.

ایجاد زمینه گناه؛ مهمترین بستر امتحان الهی

استاد حوزه گفت: از مهمترین مواد امتحانی که قرآن به آن پرداخته ایجاد بستر و زمینه برای گناه است؛ خدا فرموده ما خودمان زمینه گناه را برای شما فراهم می‌کنیم تا آزمایش شوید آیه 94 مائده بیانگر همین مسئله است؛ فرموده ای مؤمنان در زمانی که مُحرم و در حرم هستید، حق شکار ندارید، یعنی تا الان که در حرم نبودید شکار از شما فراری بود، ولی حالا که حق شکار ندارید، تکویناً به صید می‌گوییم در دسترس شما باشد تا شما آزمایش شوید و مشخص شود کدام یک از شما آن حیوان را می‌کشید و کدام یک نخواهید کشت.

وی افزود: خود خدا زمینه را برای اعمال اختیار فراهم می‌کند تا کسی که مؤمن است از درون مرتکب خطا نشود و امر از درون او بجوشد و کسی که در ایمانش ضعف دارد هم خودش را نشان دهد؛ «لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ»؛ شبیه این را در سوره اعراف 163 هم در داستان اصحاب سبت این موضوع بیان شده است.

وی با اشاره به آیه «وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ» ادامه داد: طایفه‌ای از یهود در کنار ساحل بودند و در روز شنبه که بنا بود صید ماهی نکنند، نافرمانی خدا را کردند؛ خدا فرموده زمینه نافرمانی را ما ایجاد کردیم تا ایشان را امتحان کنیم؛ یعنی روزی که شنبه نبود ماهی وجود نداشت ولی روز شنبه ماهی زیادی در آنجا فرستادیم تا ببینیم چه کسانی وقتی در معرض گناه هستند، دست و پای خود را گم می‌کنند.

رستم‌نژاد اظهار کرد: امروز ابزار گناه فراوان و آسان شده و ابزار فضای مجازی بستر مناسب بزرگی برای این کار است، لذا باید توجه داشته باشیم و دیگران را هم توجه دهیم که هر چه در این عالم برای انسان پیش می‌آید گویا در جلسه امتحان نشسته و مشغول پاسخ دادن به سؤالات است و فردای قیامت هم پرونده ما همین است و به صورت کتاب در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha