سختی‌های زندگی؛ بیدارکننده فطرت توحیدی
کد خبر: 3966104
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
نماینده ولی‌ فقیه در زنجان بیان کرد:

سختی‌های زندگی؛ بیدارکننده فطرت توحیدی

نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان گفت: انسان یک ویژگی دارد که وقتی در سختی گرفتار می‌شود، وجدان او بیدار شده و تلنگری برای بازگشت به فطرت توحیدی به او وارد می‌کند.

سختی‌های زندگی؛ بیدارکننده فطرت توحیدیبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، امام‌جمعه زنجان، شب گذشته، 31 فروردین‌ماه در برنامه «ضیافت خاص» اظهار کرد: ماه رمضان فضیلت‌های بسیاری دارد و یکی از بزرگی‌های آن که در قرآن نیز به آن اشاره شده نزول قرآن در این ماه است.

وی با اشاره به اینکه حیات انسان بستگی به حیات قلب دارد، بیان کرد: سوره «یس» به قلب قرآن مشهور است و نکته‌های ارزشمندی برای حیات معنوی بشر در آن نهفته است. این سوره جزو سور مکی است و 83 آیه دارد و بیشترین موضوعات مطرح شده در آن را توحید، معاد و نبوت تشکیل می‌دهد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان گفت: در فضیلت سوره یس روایات بسیاری نقل شده و یکی از روایات این است که هر کسی این سوره را بخواند خدای تبارک و تعالی خیر دنیا و آخرت را به او نازل می‌کند البته این قرائت باید همراه با تدبر باشد، در جان آدمی بنشیند، روح را تغذیه کند و انگیزه‌ای برای پالایش روح ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همه سورهای قرآن به جز سوره توبه با بسم‌الله آغاز می‌شود، بیان کرد: ما همه کارها را برای کمال یافتن با نام خدا آغاز می‌کنیم و هر کاری که بدون ذکر نام پروردگار شروع شود، ابتر و ناقص می‌ماند. آغاز هر سوره از قرآن کریم با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ نیز تکرار نیست و این عبارت مربوط به هر سوره است.

خاتمی تصریح کرد: یاسین اولین سوره قرآن است که با حروف مقطعه آغاز می‌شود و رموزی است که پروردگار بین زمین و آسمان رد و بدل کرده است؛ قرآن معجزه جاویدانی است و به آنان که در حقانیت آن تردید دارند گفته شده اگر می‌توانید مثل آن بیاوردید، اگر نمی‌توانید 10 سوره مثل آن و اگر باز هم نمی‌توانید یک سوره مثل آن بیاورید. اگر نتوانستید یا حق را می‌پذیرید و یا خود را برای دوری از رحمت پروردگار و عذاب الهی آماده کنید.

وی با اشاره به اینکه یاسین از القاب پیامبر(ص) است، ادامه داد: خداوند در سوره یس به قرآن حکیم سوگند یاد می‌کند که همه جوانب در آن رعایت شده و ردخور ندارد. انسان در جایی قسم می‌خورد که به آن موضوع یقین دارد و به چیزهایی سوگند می‌خورد که در نظر گوینده و شنونده مهم است و آیه دوم این سوره نشان می‌دهد خدایی قرآن را نازل کرده که دانای مطلق است و اشتباهی در کار او نیست.

امام‌جمعه زنجان اظهار کرد: قرآن کریم در این سوره به مرسل بودن پیامبر(ص) شهادت می‌دهد و هم به نوعی اراده، روحیه و اعتماد به نفس او را تقویت می‌کند و می‌گوید صراط مستقیم انحراف به راست و چپ ندارد و خداوند با آن‌هایی که در راه راست قدم می‌گذارند رحمت خود را نصیبشان می‌کند و در مقابل با آن‌هایی که به راه نمی‌آیند، محکم و شکست‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های انسان این است که وقتی در دشواری و گرفتاری می‌افتد، غباری که روی فطرت پاک او را گرفته را می‌زداید و تلنگری به او برای بازگشت به فطرت توحیدی ایجاد می‌کند. ماه رمضان فرصتی است تا هر روز یک آیه را انتخاب و با تدبر آن را تکرار کنیم تا در جان نفوذ کند.

انتهای پیام
captcha