مراقب سالمندان روزه‌دار در دوران کرونا باشیم
کد خبر: 3966249
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

مراقب سالمندان روزه‌دار در دوران کرونا باشیم

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان با اشاره به اینکه رعایت اصول صحیح تغذیه تأثیر مهمی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به ویژه بیماری کرونا دارد، گفت: سالمندان روزه‌دار در دوران کرونا نیاز به مراقبت بیشتر هستند.

مراقب سالمندان روزه‌دار در دوران کرونا باشیم

امین امینی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به نقش مؤثر روزه بر سلامتی بدن، اظهار کرد: مطالعات علمی نشان داده که روزه بر سطح گلوکز، چربی، فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف که به دلیل عادات غذایی اشتباه بروز کرده‌اند، تأثیرگذار بوده است.

افزود: برابر گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده است لذا همه افراد سالم با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان با تأکید بر پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این راستا خانواده‌ها برای ارتقای سلامت خود در دوران روزه‌داری نکات تغذیه‌ای لازم را باید رعایت کنند.

رعایت نکردن اصول تغذیه ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد

وی افزود: در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر، افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

امینی با بیان اینکه وعده‌های غذایی سحر، افطار و شام در ایام روزه‌داری وعده‌های اصلی هستند، گفت: نوع غذا‌هایی که در این سه وعده مصرف می‌شود، با تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، نقش مهمی در حفظ کارآیی و جلوگیری از کم آبی و ضعف و خستگی بدن دارد.

وی با تأکید بر توجه به سلامت سالمندان روزه‌دار بیان کرد: قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می‌یابد در این راستا در دوران روزه‌داری و در این شرایط کرونایی سالمندان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

سرگیجه در دوران روزه‌داری برای سالمندان خطرآفرین است

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان افزود: کاهش میزان آب و کاهش قند خون در بدن سالمندان، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود، برای سالمندان خطرآفرین است.

وی گفت: مصرف غذا‌های چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس، کالباس و سایر فست فود‌ها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شود لذا توصیه می‌شود به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم‌دار کردن غذا استفاده شود.

امینی با بیان اینکه خرما بهترین ماده غذایی برای تأمین تدریجی قند خون است، گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید خواهد بود لذا در وعده افطار در صورت امکان ۲ _۳ عدد خرما مصرف و از خوردن بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

خودداری از مصرف بامیه و زولبیا

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان با تأکید بر خودداری از مصرف بی‌رویه بامیه و زولبیا در ماه مبارک رمضان گفت: در شرایط پاندومی کرونا که سلامت را تهدید می‌کند، مصرف غذا‌های شیرین، پرادویه، چرب، بامیه و زولبیا و قند و شکر، به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن، باید محدود شود.

امینی ادامه داد: مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون قهوه، نوشابه‌های گازدار، نسکافه و چای پررنگ به علت دفع زیاد آب از بدن و ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

بهبودیافتگان کرونا با اجازه پزشک روزه بگیرند

وی با بیان اینکه بیماران کرونایی نباید روزه بگیرند، بیان کرد: بهبود یافتگان کرونا که توانایی بدنی خود را به دست آورده‌اند با اجازه پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان ادامه داد: کسانی که هنوز در دوران نقاهت بیماری هستند، چون ریز مغزی بدنشان در سطح مطلوبی نیست، حدود پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آن‌ها با کم آبی مواجه است، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به پرهیز و محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹ گفت: در دوران نقاهت بیماری کرونا از مصرف غذا‌های سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی و سوسیس که هضم آن دشوار است، محدود کردن مصرف غذا‌های پرچرب و یا سرخ کرده، انواع فست فود‌ها و غذا‌های آماده فرآوری شده، ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شوند، خودداری شود.

امینی با اشاره به اینکه مصرف نمک، کنسروها، مصرف شیر و لبنیات ایجاد موکوس در دستگاه تنفسی می‌کنند، افزود: رب گوجه، فلفل، انواع سس‌های تند، محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینی، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ، مصرف زیاد سیر و زنجبیل برای افرادی که در دوران نقاهت بیماری کرونا قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان با اشاره به توصیه‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری، یادآور شد: انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف کردن نیاز‌های تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

انتهای پیام
captcha