خدمات اقتصادی و فرهنگی خدیجه(س) به اسلام
کد خبر: 3966617
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

خدمات اقتصادی و فرهنگی خدیجه(س) به اسلام

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: حضرت خدیجه کبری نه تنها در صدر اسلام تمام اموال و دارایی خود را تقدیم پیامبر کرد بلکه در کنار همه خدمات و تلاش‌ها، 11 امام از نسل او هستند و تمامی سادات بن الزهرا از نسل او به حساب می‌آیند.

نمرکن اخلاقی انتخاباتبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در پیام مکتوب روز جمعه، 3 اردیبهشت با اشاره به سالروز وفات خدیجه کبری(س) اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) اولین فردی است که اسلام را پذیرفت و اولین همسر باوفای پیامبر و زن مسلمان که به صورتی رسمی با پیامبر بیعت کرد.

وی ادامه داد: این بانوی بزرگوار اولین زنی است که در نماز به پیامبر اقتدا و تمام ثروت خود را نیز برای اسلام تقدیم کرد و اولین زنی که کفن بهشتی بر او پوشانیده شده و بالاخره اولین زنی که به همراه فاطمه الزهرا (س) وارد بهشت می‌شود. وی بانویی است که بزرگان از صحابه و مخصوصاً همسران پیامبر وقتی می‌خواهند خود را به پیامبر نزدیک کنند نام خدیجه را پیوسته بر زبان جاری می‌کنند.

مدرسی افزود: حضرت خدیجه کبری نه تنها در صدر اسلام تمام اموال و دارایی خود را تقدیم پیامبر کرد بلکه در کنار همه خدمات و تلاش‌ها، یازده امام نیز از نسل او هستند و تمامی سادات بن الزهرا از نسل او به حساب می‌آیند، ساداتی که هرکدامشان نشانه‌ای زنده از اسلام، قرآن و پیامبر هستند از این رو ما هم می‌توانیم با ذکر نام و یاد حضرت خدیجه مقرب به پیامبر شویم.بر این اساس می‌توانیم در خانواده و جامعه نام حضرت خدیجه را زنده کنیم و یا برای حضرت خدیجه نذر کنیم، محافل و مجالسی را به نام آن حضرت و آن بانوی مظلوم برپا کنیم که امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق بهره مندی از سیره و روش پیامبر و بزرگان دین را عنایت فرماید.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: انتخابات یکی از مباحث مهم پیش روی همه ما است و تک به تک در مقابل آن مسئول هستیم چه در نظام جمهوری اسلامی دارای پست و مدیریت خاصی باشیم و چه به صورت یکی از اعضای جامعه در جایگاه‌های دیگر ایفای نقش کنیم. انتخابات ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، قانونی، داخلی و بین المللی دارد و اما آن نکته‌ای که بعد از جایگاه قانونی از همه مهم‌تر است، بعد اخلاقی در انتخابات محسوب می‌شود. در اینجا می‌طلبد نهادهای مختلف با هم اندیشی دستورالعمل‌های اخلاقی انتخاباتی را تدوین کرده و به مرحله اجرا برسانند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انتخابات اخلاقی از آشکارترین جلوه‌های سیاست اخلاقی است. نظام جمهوری اسلامی مدعی سیاست اخلاقی است و باید انتخابات هم جنبه اخلاقی داشته باشد و اگر انتخابات بدون جنبه اخلاقی در کشور ما برگزار شود در این صورت بسیاری از فضائل اخلاقی چه به صورت فردی چه به صورت اجتماعی دچار مشکل می‌شود.

مدرسی افزود: یکی دیگر از جلوه‌های مهم و اخلاقی انتخابات دین محوری و ارزش‌گرایی اسلامی است، همه کسانی که در عرصه انتخابات نقش آفرینی دارند از جمله نامزدها، هوادارن، ستادها، شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر مسئولان مرتبط همه و همه باید دین خدا را محور قرار دهند و ارزش‌های اسلامی را بر همین اساس ترویج کنند.

وی بیان کرد: دومین محور در بعد رکن اخلاقی این است که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی باید بر اساس کرامت انسانی و عزت نفس باشد و نه بر اساس زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی و توجه به این نکات حائز اهمیت فراوان است. همچنین امانت داری و وفای به عهد نکته مهم دیگر در این زمینه است، ما به عنوان یک فرد مسلمان عهدی با خدای خود داریم و وفاداری به عهد و امانت داری که از طرف مردم به طرف ما امانت گذاشته شده بسیار ارزشمند است. در انتخابات باید همه احساس کنند که به یکدیگر تعلق دارند و در این مسیر مسئولیت جمعی داشته باشندو اینگونه نباشد که بحث‌هایی را مطرح کنیم و بگوییم چپ یک طرف و راست یک طرف دیگر لذا همه باید احساس تعلق به یکدیگر داشته و با همبستگی در این مسیر قدم بگذاریم.

مدرسی گفت: پاسخگویی و نقدپذیری، وفاق اجتماعی، اعتماد عمومی، مدیریت در هزینه‌ها و کارکردها، پاک دستی و پرهیزکاری مالی نیز از دیگر محورهای مهم و ارکان اخلاقی انتخابات هستند. دنیای به ظاهر متمدن کنونی یک سلاح مخربی را در اختیار مستکبران قرار داده است که با کمترین تخریب و بیشترین فایده برای آن‌ها می‌تواند کارآمد باشد.امروز دیگر جنگ فیزیکی و تهدید جواب نمی‌دهد و اگر ابزاری از این قبیل نتوانست کشور متجاوز را به اهدافش برساند آن‌ها برای خرید زمان و فرسایشی کردن نبرد به گونه ای دیگر برنامه ریزی می‌کنند و با شایعات، فعالیت گسترده رسانه‌ای، حمایت از برخی سازمان‌های بین المللی، فشارهای اقتصادی در قالب تحریم، فریب مردم و حضور نیروهای نفوذی در کشور هدف به شکلی پیوسته اهداف خود را دنبال می کنند و تا از راه های دیگر به آنچه مورد نظر دارند دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: با این شیوه‌ها زمینه‌سازی کرده و کشور مقابل را مجبور به مذاکره می‌کنند و به وسیله همین ابزاری که دارند پیش می‌روند. این شیوه بیشتر امروز توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شود و آن‌ها بیشتر از طریق مذاکره معاهده‌ای را با طرف مقابل امضا می‌کنند، البته معاهدات آمریکا چه از طرف کنگره باشد چه از راه‌های دیگر، آن‌ها بر اساس بعضی از قوانین که قوانین معتبری هم است در خروج از پیمان نامه‌ها در شرایط اضطراری به رؤسای جمهور اختیاراتی گسترده را داده‌اند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: آنها با تغییر دولت می‌توانند زمان اعلام خارج شدن از تعهدات را بر مبنای ضرورت و با تکیه بر همان قوانین اعلام کنند و موارد مختلفی هم داریم که آمریکایی‌ها از این پیمان‌های عمومی خارج شدند؛ مثل نقض معاهده صلح بین نیروهای متجاوز آمریکا و سرخ پوست‌های آمریکایی و همچنین خروج از توافق میان آمریکا و کره جنوبی که توسط جرج بوش انجام شد.  خارج شدن از کنوانسیون بین المللی کار، خروج از برجام، خروج از پیمان اقیانوس آرام، یونسکو و یا توافقی که با فرانسه و پاریس داشتند و ده‌ها مورد از عهد شکنی‌های دیگر و از این جهت باید روشن باشد که مذاکره یک سلاح خطرناکی در دست غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها است که هر زمان به مقاصد خود از راه‌های دیگر نرسیدند از این طریق خودشان را به اهدافشان نزدیک می‌کنند.

وی ادامه داد: برای آن‌ها هیچ امضا و تصویب عهدنامه ای حتی در سنای آمریکا و یا حتی با واسطه گری نیروی های بین المللی ارزشی ندارد یعنی در حقیقت امضای آن ها و تصویب در سنا و واسطه گری و تضمین سازمان‌های بین المللی مانع عهدشکنی آن‌ها نمی‌شود و لذا مسئولان ما باید در این زمینه هوشیار و بیدار باشند و از یک سوراخ برای چند بار گزیده نشوند.

مدرسی با اشاره به ولادت امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان گفت: باید به این مناسبت و به تأسی از امام دوم به شکلی همگانی و کریمانه در میدان‌های مواسات حضور پیدا کنیم و از اقشار و کسانی که در پرتو این شرایط کرونایی دچار اختلال اقتصادی شده‌اند، دست‌گیری کنیم.

انتهای پیام
captcha