جلال قزلایاق، تهیهکننده سینما در گفتوگو با ایکنا درباره فقدان اکران بینالمللی فیلمهای ایرانی اظهار کرد: تولیدات سینمای ایران مورد پسند مخاطبان خارجی نیست، برای همین هم اکران آثار سینمای ما معمولاً هواخواهی ندارد. من این مسئله را هم چندان سیاسی نمیدانم، چون دولتها فیلمها را خریداری نمیکنند، بلکه شرکتهای خصوصی هستند که معمولاً در حوزه خرید فیلمها فعال هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمهایی نظیر «به وقت شام» یا «طوفان شن» چرا در جذب مخاطب موفق نیستند؟ گفت: برای اینکه فیلمی بتواند در بحث اکران خارجی به موفقیت دست یابد ساختار و فرم تنها بخشی از ماجرا را در بر میگیرد، اما نکته مهمتر آنجاست که آیا این مضامین مقبول نظر خریداران خارجی است؟ جواب این سوال، پاسخ پرسش مطرح شده را میدهد.
این تهیهکننده در پاسخ به این سوال که چرا بازار فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر برگزار کردهایم نتوانسته عاملی در جهت موفقیت فیلمهای سینمایی باشد، گفت: بازار فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر برپا می شود به جای اینکه عرضه کننده فیلمهای ایرانی به شرکتهای خرید فیلم باشد، بیشتر محلی برای خرید کارهای خارجی است. دلیل این امر نیز به عدم آگاهی ما از نحوه فروش و ارتباطاتی که باید در این حوزه داشته باشیم مربوط میشود.
تهیهکننده فیلم «پر پرواز» پیشنهاد کرد: حالا که بسیاری از تولیدات ایرانی امکان نمایش خارجی را به هر دلیلی ندارد، راهکارهایی وجود دارد که میتوان برای کارهای ایرانی مخاطب خارجی پیدا کرد. برای مثال کارهای ایرانی زیرنویس شود تا بعد از اکران و همچنین نمایش آن در پلتفرمها، در یوتوب قرار داده شود تا مردم جهان به صورت رایگان ببیننده آن باشند، البته این شکل نمایش درآمدزایی نخواهد داشت، اما حداقل میتواند عاملی در جهت دیده شدن کار باشد. این راهکار که پیشنهاد کردم مطمئنا مورد پسند سینماگران هم واقع خواهد شد، چون هم کارگردان و هم تهیهکننده دوست دارد کارش در مقیاس جهانی دیده شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا درباره موضوعاتی نظیر واقعه طبس فیلمسازی نمیشود، گفت: به نظرم عدم امکانات یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده در چنین عرصههایی کمکار باشیم. این در حالی است که سینمای جهان با ظرفیتهایی که در اختیار دارد هنوز هم درباره جنگ جهانی دوم فیلم میسازد، اما ما با وجود اینکه رویدادهایی چون واقعه طبس ظرفیت بسیار بالایی دارند قادر نیستیم در این زمینه کار خوبی ارائه دهیم.
این تهیهکننده در پایان تاکید کرد: کارهای ضعیفی که در این حوزه ساخته شده دلیل دیگری است که سبب شده فیلمهای مربوط با استقبال مواجه نشوند، چون وقتی قرار است مخاطب، بیننده فیلم با محوریت واقعه طبس باشد این تصور در ذهنش شکل میگیرد که باز هم قرار است بیننده یک کار ضعیف و شعاری باشد، برای همین هم سراغ چنین کارهایی نمیرود. بنابراین توصیه جدی من این است که برای رونق موضوعات مورد نظرمان بیش از هر چیز روی کیفیت تولیدات تاکید داشته باشیم.
انتهای پیام