تقویت عدالت در توزیع اقلام فرهنگی با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن / هزینه پست محصولات رایگان است
کد خبر: 3967552
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
فقهی‌زاده در نشست نمایشگاه مجازی قرآن مطرح کرد:

تقویت عدالت در توزیع اقلام فرهنگی با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن / هزینه پست محصولات رایگان است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح جزئیات نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن، برگزاری این نمایشگاه را راهی برای تقویت عدالت توزیع اقلام فرهنگی برشمرد و گفت: این نمایشگاه تسهیل دسترسی‌های فرهنگی و دینی را محقق خواهد کرد.

تقویت عدالت توزیعی اقلام فرهنگی با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن / حضور 500 مرکز و 500 ناشر

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم صبح امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقان‌کار، مدیر مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید از سوی امیرحسین لندرانی،‌ قاری نوجوان، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت:‌ مقرر بود، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در اوایل سال 99 برگزار شود، اما شیوع کرونا در اواخر سال 98 منجر به تعطیلی آن شد. خوشبختانه در ماه‌های پایانی سال 99 با همکاری‌های مؤثر مؤسسات و اهالی فرهنگ توانستیم، مقدمات لازم را برای برگزاری نمایشگاه مجازی در حدی که بتواند گام اول را گام استواری نشان دهد، فراهم کردیم و فعالیت نمایشگاه از شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد.


گزارش تصویری نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن


وی نمایشگاه مجازی را رویداد بزرگ ملی نامید و اظهار کرد: این رویداد از جنبه‌های بین‌المللی نیز خالی نیست. در گام اول تأکید بر برگزاری نمایشگاه در موقعیت سرزمینی بود، اما گام کوتاهی نیز در راه گسترش آن به فضای بین‌الملل برداشته شد، بدون اینکه وصفی از بین‌المللی بودن در عنوان نمایشگاه وجود داشته باشد.

فقهی‌زاده گفت: معاونت قرآن و عترت به نیابت از وزارت ارشاد طی سال گذشته ده‌ها طرح کلان را مورد حمایت قرار داده و به راه‌اندازی برخی نهادها نیز کمک کرده است. همچنین با همین نگاه، نخستین آزمون سراسری قرآن و عترت، هشتم اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی در صدها شهر و روستا برگزار خواهد شد. 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: موضوع دیگری که نظر ما را در برگزاری نمایشگاه مجازی جلب کرد، تقویت عدالت توزیعی اقلام فرهنگی و فرهنگ دینی در سطح ملی بود، موردی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن از آن محروم بودیم. نمایشگاه طی سال‌های سال به اهالی تهران و شهرهای اطراف اختصاص داشت و مانع دستیابی سایر علاقه‌مندان به این رویداد فرهنگی و دینی در حوزه بین‌الملل بود. همین باعث شد شعبه استانی این نمایشگاه را راه‌اندازی کنیم. در سال 98 نخستین شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مشهد راه‌اندازی و مقرر بود تا دومین شعبه نمایشگاه سال 99 در تبریز برگزار شود که به خاطر بیماری کرونا اصل و شعبه استانی نمایشگاه قرآن تعطیل شد.

تسهیل دسترسی‌های فرهنگی

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مجازی قرآن، تسهیل دسترسی‌های فرهنگی دینی را به عنوان یکی از شعارهای وزیر ارشاد محقق خواهد کرد، افزود: به توفیق الهی نمایشگاه مجازی قرآن در سال‌های آینده و بعد از پایان کرونا در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت خواهد کرد. این یک ظرفیت و نهادسازی مستقل خواهد بود که امسال نخستین دوره آن را پشت سر خواهیم گذاشت.

فقهی‌زاده تصریح کرد:‌ در نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش عمده فروشگاهی داریم. در این بخش آثار قابل ارائه، فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نیست و علاوه بر آن حوزه مفهومی و موضوعی دین و حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس نیز اضافه شده است. مقدمات لازم برای اجرای بخش فروشگاهی در این سه حوزه آماده است و همراه با تسهیلات قابل توجه برای فعالان حوزه قرآن و عترت شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش ایکنا، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تلاش شده است بخش محتوایی کمتر از بخش فروشگاهی نباشد، بیان کرد: در این بخش شاهد فعالیت‌های خلاقانه موسسات و مراکز گوناگون فرهنگی در سطح ملی در زمینه‌های علمی و فرهنگی، مشاوره‌ای، وبینارهای تخصصی داخلی و بین‌المللی و بخش کودک و نوجوان خواهیم بود.

وی به ارائه تسهیلات برای 12 هزار فعال قرآنی اشاره کرد و افزود: این تسهیلات با حمایت ویژه و مؤثر بانک صادرات ایران که مسئولان آن نشان دادند علاقه به فرهنگ اسلامی دارند، ارائه می‌شود. همچنین به صورت ویژه در بخش فروشگاهی از خدمات و همدلی‌های خانه کتاب و ادبیات ایران بهره‌مند شده‌ایم. بخش عرضه محصولات در تمام حوزه‌ها بر عهده شرکت ملی پست است. این یک کار سنگین و طاقت‌فراست که اگر انگیزه الهی و فرهنگی همراه آن نباشد، قرین موفقیت نخواهد شد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اظهار کرد: بیش از 500 ناشر، آثار و منابع دینی،‌ قرآنی و دفاع مقدس حضور قابل توجه نشان دادند و 500 مؤسسه و مرکز قرآنی و دینی در بخش محتوایی مشارکت دارند.

در بخش دیگری از این نشست، رمضان‌علی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به بیان مطالبی که بیشتر در مورد تجربه به دست آمده از نمایشگاه مجازی کتاب ایران بود، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات بر اساس رسالت و شعار عدالت ارتباطی، توانست در این رویداد فرهنگی مشارکت مناسبی را داشته باشد و بتواند به عدالت فرهنگی کمک کند. عدالت ارتباطی در این بحث به عدالت فرهنگی بسیار کمک کرده است. اصحاب رسانه نیز با انتشار اخبار نمایشگاه کتاب به تحقق این عدالت کمک کردند.

فرصت‌های نمایشگاه مجازی

سبحانی‌فر افزود: در نمایشگاه فیزیکی محدودیت‌های زیادی وجود دارد از جمله اینکه همه ناشران امکان شرکت ندارند. از طرفی هم هزینه هنگفتی بر دوش خریدار کتاب گذاشته می‌شد از این حیث که باید از اقصی نقاط کشور به تهران می‌آمد و گاهاً در این مسیر، خسارت‌های مالی و جانی را باید تحمل می‌کرد. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سال قبل نه تنها از حیث داخلی که در حیث بین‌المللی نیز یک رویداد بود، چرا که در نمایشگاه‌های مشابه تنها امکان نمایش وجود داشت، اما در نمایشگاه مجازی کتاب ایران امکان فروش نیز مهیا بود. به همین واسطه اتحادیه جهانی پست در یک «توئیت» این کار را تحسین و حتی رئیس‌جمهور به صورت کتبی قدردانی خود را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی باعث می‌شود جامعه روستایی نیز مشارکت داشته باشند، بیان کرد: همکاران ما با تلاش شبانه‌روزی، آثار و کتاب‌ها را بیش از آن چیزی که در حالت عادی پیش‌بینی کرده بودیم به دست خریداران رساندند. این در یک حجم غیر قابل تصور شامل بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار کتاب فروخته شده و 850 هزار نشانی، و ارسال به بیش از 17 هزار روستا بوده است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن مخاطبان ویژه‌ای دارد و کتاب‌های مربوط به قرآن اغلب کتاب‌های مرجع هستند. این کتاب‌های مرجع حمل و نقل ویژه‌ای را می‌طلبد و نمی‌تواند در یک پاکت قرار گیرد. یکی از مشکلات ما در نمایشگاه مجازی قرآن همین موضوع بود. با توجه به اینکه پاکت ارزان‌تر بود، بیشتر رویکرد به سمت پاکت بود. بعضاً در یک پاکت بیش از ظرفیت آن کتاب چیده می‌شد و همین پارگی آن را به دنبال داشت. در نمایشگاه قرآن انتظار ما این است که متناسب با حساسیت و اهمیت قرآن از لفاف‌های مناسب استفاده شود و هم به لحاظ وزن قرآن و هم کتب مرجعی که جابجا می‌شود، نباید از پاکت استفاده کرد.

سبحانی‌فر با اشاره به اینکه بر اساس تجربه گذشته متوجه شده‌ایم بیشترین ناشران در تهران، قم و مشهد هستند، گفت: برای اینها در سه بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بخش اول اینکه باجه‌های ثابتی را برای اینها در نظر بگیریم، بخش دوم اینکه پست به ناشران مراجعه کند و در بخش سوم هم باجه‌های سیار را برای جمع‌آوری ارسال کنیم تا به مرکز مبادلات تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به اینکه این شرکت در 192 کشور نمایندگی دارد، در پایان بیان کرد: آمادگی این را داریم که کتب اسلامی و قرآن کریم را از طریق نمایشگاه مجازی قرآن به اقصی نقاط جهان ارسال کنیم تا نیازهای مردم در این زمینه فرهنگی برآورده شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که بر اساس توافق‌نامه هزینه ارسال برای خریدار رایگان خواهد بود.

بر اساس گزارش ایکنا، ایوب دهقان‌کار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران طی سخنانی گفت: یکی از سیاست‌های کلان نظام، تقویت دیپلماسی فرهنگی بوده و یکی از موارد خاص این دیپلماسی گسترش دیپلماسی مبتنی بر قرآن کریم است، از جمله شاخص‌های تحقق دیپلماسی قرآنی نیز برگزاری نمایشگاه قرآن است. نمایشگاه مجازی قرآن در سال‌های آینده می‌تواند بستر مناسبی برای گسترش دیپلماسی قرآنی در جهان باشد، چرا که ویژگی قرآن کریم جهانشمولی است و بتوانیم در تحقق این مهم موفق باشیم.

بهره‌مندی از تجربه‌های خوب نمایشگاه مجازی کتاب

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: زمانی که نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد هیچ تجربه قبلی وجود نداشت تا بتوانیم از آن الهام بگیریم، بنابر این یک تجربه جدید بود که به همت دوستان در وزارت ارشاد و خانه کتاب و حمایت وزیر و معاون فرهنگی وزارت ارشاد، این فعالیت انجام شد. اهمیت این فعالیت زمانی مشخص می‌شود که بدانیم برخی کشورها با رشد اقتصادی خوب در منطقه هم امکان برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارند و کشورهای اروپایی این کار را برای آنها انجام می‌دهند به گونه‌ای که حتی نمایشگاه‌های فیزیکی را نیز نمی‌توانند برگزار کنند. اینکه در کشور توانسته‌ایم برگزاری نمایشگاه مجازی را بومی‌سازی کنیم، یک دستاورد مهم است.

دهقان‌‌کار با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای متوقف نماندن در نقطه ابتدایی این فرایند، گفت: در نمایشگاه مجازی قرآن کریم تلاش کرده‌ایم تا تغییرات و ارتقا کافی صورت بگیرد و سلیقه مخاطب بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این تغییرات از طریق برگزاری سلسله نشست‌ها، بازخورد از جامعه نشر و جمع‌آوری داده‌ها به انحای مختلف به دست آمده است. پس از این بررسی‌ها به 150 آسیب و مورد رسیدیم که باید در نمایشگاه‌های بعد اصلاح می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران نگذشته است تا همین اواخر درگیر کارهای پشتیبانی و ایرادات جزئی در ارسال مرسوله‌ها بودیم. در همین فاصله باید به صورت همزمان به فکر نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز فکر می‌کردیم.  

دهقان‌کار به برخی برنامه‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره و اظهار کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه نمایشگاه مجازی قرآن تلاش کردیم از ایرادات بکاهیم و حدود 50 درصد نیز موفق بوده‌ایم. در بخش فروش نمایشگاه مجازی قرآن دیگر شاهد برخی ایرادات نمایشگاه فیزیکی به خصوص در روزهای ابتدایی نخواهیم بود.  

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد:‌ تلاش کرده‌ایم در نمایشگاه مجازی قرآن بحث جستجو بهبود پیدا کند. تفکیک موضوعی که در نمایشگاه مجازی کتاب نداشتیم در نمایشگاه قرآن اعمال شده است. همچنین فرایند خرید و امکان مدیریت آن برای کاربر ساده شده، خریدار در هر مرحله‌ای می‌تواند فرایند خرید را ملغی کند در صورتی که در نمایشگاه فیزیکی این شرایط سخت بود.

بر اساس گزارش ایکنا، پدرام پاک‌آیین، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی بانک صادرات ایران، به عنوان حامی نمایشگاه مجازی قرآن طی سخنانی گفت: برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای جهانی شدن اندیشه‌های قرآنی است، چرا که قرآن، کتاب جهانی ‌است. امیدوارم این نمایشگاه بازتاب‌دهنده ظرفیت‌های قرآنی ایران باشد و آیین‌نامه تمام‌نمایی از علوم، معارف، دانش‌های قرآن‌بنیان و سایر محصولات فرهنگ قرآنی در محضر مردم کشور و دنیا قرار گیرد.

مدیر روابط عمومی بانک صادرات ایران اظهار کرد:‌ امیدوارم مشارکت این مجموعه در تأمین اعتبار خرید بخش فروشگاهی نمایشگاه از سوی 12 هزار فعال قرآنی را بپذیرد. در نمایشگاه کتاب، حمایت بانک صادرات زمینه‌ای برای دسترسی مردم به یک محصولات فرهنگی را فراهم کرد، امیدوارم در نمایشگاه قرآن نیز این امکان ادامه داشته باشد.  

در بخش دیگری از این نشست خبری معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد. فقهی‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد رونمایی از کتاب یا سامانه‌ خاصی در ایام برپایی نمایشگاه، گفت: برای این کار از قبل جدولی تهیه نشده است. به احتمال زیاد سامانه‌ای با عنوان سامانه «حمد» افتتاح خواهد شد که مقدمات لازم برای این کار صورت گرفته است. البته برخی کتاب‌ها هم درخواست رونمایی دارند و لذا در تدارک جدول مشخصی هستیم.

اطلاعات 12 هزار نفر از فعالان قرآنی در اختیار معاونت قرآن

وی همچنین در مورد مشارکت بانک صادرات در این دوره از نمایشگاه افزود: این مشارکت از طریق ارائه تسهیلات به فعالان قرآنی در حوزه‌های مختلف تحقق یافته است. اطلاعات حافظان قرآن، قاریان، خادمان، مدرسان و ... در یک بسته‌ای 12 هزار نفره در اختیار معاونت قرآن و عترت قرار دارد و لذا تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها تدارک دیده خواهد شد.  

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد شفاف‌سازی بیشتر در زمینه تسهیلات در نظر گرفته شده برای فعالان قرآنی،‌ گفت: جدول مشخصی در این زمینه تهیه شده و بر اساس آن مشخص شده هر کدام از فعالان قرآنی به چه میزان می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. این جدول را به زودی منتشر خواهیم کرد. این 12 هزار نفر در چند گروه قرار گرفته و هر کدام بر اساس وضعیتی که دارند می‌توانند از مبلغ مورد نظر بهره‌منده شوند. هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه، مدیرعامل پست جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد هزینه ارسال بسته‌های پستی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که داریم،‌ برای هزینه ارسال تخفیفاتی برای ارشاد قائل شده‌ایم، مهم این است که خریدار در جریان قرار بگیرد، هزینه ارسال پرداخت نمی‌کند. هزینه ارسال نباید بر دوش مصرف‌کننده باشد.

انتهای پیام
captcha