آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3967590
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: در مرحله اول افراد بالای ۸۰ سال واکسینه می‌شوند، افراد برای اطلاع از نوبت واکسیناسیون خود نیازی به مراجعه حضوری ندارند و با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، سید راشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هفتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در بحث پیشگیری و کنترل بیماری کرونا بسیار بااهمیت است، اظهار کرد: تلاش شد اطلاعات در خصوص این بیماری و روند مدیریت آن به‌صورت شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: خوشبختانه روند کاهشی ابتلا به بیماری کرونا در موارد سرپایی استان آغاز شده است و موارد بستری نیز در حال کاهش است، با اعمال محدودیت‌های کرونایی شهرستان‌های سامان، اردل، کیار، خانمیرزا از وضعیت قرمز کرونایی خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند، اما کماکان مابقی شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی از آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: در مرحله اول افراد بالای ۸۰ سال واکسینه خواهند شد، سپس به ترتیب سالمندان بالای ۷۵، ۷۰، ۶۵ و ۶۰ سال به نوبت واکسینه می‌شوند، افراد برای اطلاع از نوبت واکسیناسیون خود نیازی به مراجعه حضوری ندارند و از طریق سامانه ۴۰۳۰ و مراکز بهداشتی و براساس اطلاعات سامانه سیب با این افراد برای تزریق واکسن تماس گرفته می‌شود، حدود ۹۸ درصد اطلاعات خانوارها در این سامانه ثبت شده است.

جزایری افزود: در فاز دوم واکسیناسیون کرونا در افراد بالای ۸۰ سال تاکنون ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر شناسایی شده‌اند، واکسیناسیون در فاز دوم به مدت ۴۵ روز انجام خواهد شد، پس از انجام واکسیناسیون سالمندان ۶۰ تا ۸۰ ساله، واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون و بیماری قلبی در رده سنی ۱۶ تا ۶۴ سال انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه طبق برنامه زمانبندی باید در فاز اول ۹۰ درصد، در فاز دوم ۷۰ درصد  و در فاز سوم ۵۰ درصد گروه هدف واکسینه شوند، یادآور شد: تا زمانی که ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه نشوند، نمی‌توان به مهار کرونا امیدوار بود، افرادی که واکسن دریافت می‌کنند و علائم دارند ناقل نیستند مگر اینکه قبل از دریافت واکسن به کرونا مبتلا شده باشند و از آن اطلاعی نداشته باشند.

وی ادامه داد: پنج پایگاه در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر برای واکسیناسیون گروه هدف در فاز دوم پیش‌بینی شده است، در شهرستان شهرکرد نیز نقاهتگاه بیماران کرونایی به بحث تزریق واکسن اختصاص پیدا کرد.

جزایری با بیان اینکه در فاز اول واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری حدود ۷۷ درصد کادر درمان و ۵۹ درصد کادر بهداشت واکسینه شدند، گفت: افرادی که در شش ماه گذشته به کرونا مبتلا شده بودند، امکان دریافت واکسن نداشتند، همچنین عده‌ای نیز تمایل به دریافت واکسن ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: طبق سند ملی واکسیناسیون در فاز اول مجموعا ۹۰۲۴ نفر واکسینه شدند که از این تعداد ۵۸۱۱ نفر جزو کادر بهداشت و درمان، ۲۲۶۲ نفر جزو پرسنل بهداشت، ۱۶۰ سالمند،  ۵۳۴ فرد دارای بیماری خاص، ۵۲۲ جانباز، ۱۸۱ پاکبان، ۳۳ نفر از کارکنان آرامستان‌ها و ۱۲۹ نفر نیز از اعضای نظام پزشکی بودند.

وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری حدود ۸۶ درصد است، تصریح کرد: بیش‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها مربوط به شهرستان فارسان با ۹۰ درصد و کمترین مربوط به شهرستان بروجن و لردگان با ۶۵ درصد است.

جزایری با بیان اینکه در دو هفته اخیر در بازرسی‌های انجام شده ۳۴۳ واحد صنفی پلمب شد، عنوان کرد: از ابتدای گام چهارم نظارت‌ها بهداشت محیط در استان ۱۰۲۴ واحد پلمب و برای ۶۷۳۰ واحد صنفی اخطاریه صادر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مشکل کمبود کیت تشخیص سریع بیماری کرونا در استان مرتفع شد، خاطرنشان کرد: ۵۰۰۰ کیت سریع در مناطق عشایری و روستاهای دوردست شهرستان‌های اردل، کوهرنگ و لردگان توزیع شد.

 

انتهای پیام
captcha