راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد
کد خبر: 3968447
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد

میزگرد انتخاباتی به صورت وبینار با موضوع بررسی راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، این وبینار 11 اردیبهشت‌ماه با حضور مجتبی نوروزی، دکتری علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی، استاد حوزه و دانشگاه و عزیز‌الله مولوی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در ابتدا مجتبی نوروزی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه مشارکت سیاسی در تمام نظام‌های سیاسی مهم است، اظهار کرد: قطعا یکی از لوازم توسعه سیاسی مشارکت سیاسی مردم است که به اشکال مختلف محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از انواع مشارکت مردم، بحث انتخابات است، افزود: یکی از معیارهای ارزیابی توسعه سیاسی در نظام‌های سیاسی دموکراتیک انواع و سطح مشارکت سیاسی است.

نوروزی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، تصریح کرد: بایستی راهکارهای انگیزشی توسط نهادهای سیاسی، احزاب، تشکل‌ها، رسانه‌ها، دانشگاه‌‎ها و متولیان آموزش در کشور دنبال شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور به نهاد کارآمد قوی و برقرار بودن امنیت در کشور نیاز است، تصریح کرد: شکل‌گیری نهاد کارآمد قوی با حضور و مشارکت مردم در انتخابات ایجاد می‌شود یا مسئله امنیت در کشور با مسئله مشارکت مردمی معنا پیدا می‌کند، بنابراین تا نهاد کارآمد قوی شکل نگیرد و بحث امنیت در کشور سازماندهی نشود قطعا انتظاری از رونق اقتصادی نباید داشت که بایستی مردم در جریان این مسئله باشند.

این دکتری علوم سیاسی تاکید کرد: کاهش مشارکت در یک کشور همچون ایران باعث می‌شود بهانه به دست سازمان‌های بین‌المللی به بهانه نقض حقوق بشر داده شود، از طرفی زمینه‌ای فراهم می‌شود تا آمریکایی‌ها و قدرت‌های بزرگ که چشم طمع به ایران دارند با استفاده از ابزار سازمان‌های بین‌المللی در امورات کشورهای دیگر همچون ایران دخالت کنند.

وی با اشاره به اینکه در کنار آموزش برای افزایش مشارکت، آموزش مهارت سیاسی لازم است، بیان کرد: خروجی انتخاب ناآگاهانه کاهش مشارکت و عدم حضور مردم خواهد بود که بایستی راهکارهای انگیزشی توسط نهادها، ساختارها و رسانه ها اتفاق بیفتد، از طرفی باید فضای مجازی، انقلابی در زمینه آموزش این مسائل در بدنه اجتماعی جامعه ایجاد کند، زیرا انتخابات پایه ‌اجتماعی قدرت سیاسی را نشان می‌دهد.

نوروزی تصریح کرد: کاندیدا باید بر سر موضوعات کلان و انقلاب ساختاری در کشور با مردم صحبت کنند، زیرا مردم از شعور بالا برخوردارند و بهتر بر مسائل کشور تسلط پیدا می‌کنند.

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد

لزوم ایجاد فضای رقابتی انتخابات در کشور

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌و‌بختیاری و استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در جمهوری اسلامی بخشی از حیات سیاسی کشور بحث جمهوریت، مردم باوری و دادن امور به دست مردم است، مقام معظم رهبری فرمودند: نظام جمهوری اسلامی متکی بر مردم، عواطف و احساسات مردم و انتخاب مردم است، بنابراین نظام جمهوری اسلامی متکی به مردم سالاری دینی است.

وی گفت: زمانی که جمهوریت ترسیم می‌شود باید براساس نگاه ارزشی امامین انقلاب این ترسیم صورت گیرد تا بتوان نتیجه دلخواهی که در جمهوری اسلامی از آن انتظار داریم را کسب کنیم.

حسنی با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، تصریح کرد: نمودار مشارکت مردم در انتخابات طی سالیان گذشته روند افزایشی و کاهشی داشته است، از طرفی باید رسانه ملی مصاحبه‌هایی را از مردمی که در انتخابات شرکت می‌کنند و افرادی که قادر به شرکت نیستند انجام دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضور کاندیدا در عرصه انتخابات از لحاظ مجرب بودن، مردمی و جهادی بودن بسیار مهم است، از طرفی فضای رقابتی و ارائه برنامه از سوی کاندیدا امری بسیار مهم بوده که باید چنین فضایی در کشور ایجاد شود.

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد

تفکر دوقطبی نباید در انتخابات مشاهده شود

در پایان عزیزالله مولوی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: یکی از ارکان رکین در تمشیت امور در تمامی نظام‌های سیاسی مخصوصا نظام سیاسی اسلام مبتنی بر حضور و انتخاب مردم است.

وی گفت: این تفکر در میان مردم وجود دارد که رای دادن چه تاثیری در سرنوشت‌ کشور دارد، باید گفت اگر قرار است تغییراتی در کشور ایجاد شود گذشت زمان لازم است تا نتیجه مشخص شود، از طرفی یکی از اصول مهم در مشارکت سیاسی، تفکر دوقطبی است که بسیار آسیب‌زاست و این نوع مشارکت نباید در انتخابات مشاهده شود.

مولوی تصریح کرد: هر چه انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شود شاخصه مطلوبی را برای کشور در پی دارد.

انتهای پیام
captcha